- mån 22 aug 2016, 08:00
Det finns i huvudsak 2 modeller av frostplugg (som egentligen är en felaktig benämning) Tidigare modeller av Volvo har alltid använt modellen som "Amarace" beskriver. Jag är nästan helt säker på att den sitter på "min" Volvo (-88B) men senare modeller (940??) har den modell som man slår in i kanten (hålet har släta kanter) på så "viker" sig pluggen så man kan dra ut den med en polygrip eller liknande Nästan alla andra biltillverkade har alltid haft denna modell.
Den första modellen är ju en "välvd" bricka som bottnar mot kanterna i hålet och "expanderar" när man slår med hammare i mitten på den. Den andra modellen är mer som ett "rör med botten", eller som ett lock till en snusdosa ungefär som bara knackas försiktigt på plats. Jag brukar i båda fallen använda Permatex nr.3 som tätningsmedel innan jag knackar i dom. Värmarelementet till den första modellen har (oftast i alla fall) en o-ring som tätar medans den senare modellen är svagt konisk och "bara" knackas på plats. Är det bara ordentligt rent behövs egentligen inget tätningsmedel. Namnet frostplugg kommer kanske av att dom brukar lossna och trilla ut om motorn har för lite frostskydd och det börjar frysa till is (kan även lossna om motorn kokar ordentligt), men hålen i blocken är för att kunna få ut all gjutsand vid tillverkningen.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V