PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Sewe
Har införskaffat mig en 142 från -74 som jag tänkte sänka en aning.
Men efter att ha kollat hur det ser ut i bakvagnen så funderar jag över en sak.

Sne staget bakom bakaxeln, som jag får det till så vill de trycka bakaxeln i sidled vid ihopfjädring en aning, så om jag sätter sänkfjädrar där så kommer ju bakaxeln hamna närmare skärmkanten på höger sida och längre ifrån kanten på vänster sida.

Är det så eller är det bara jag som tänker galet?
av LarsBd
Du har helt rätt men man kan justera längden på panhardstaget för att kompensera sänkningen men bakaxeln kommer alltid att göra en sidoförflyttning då fjädringen trycks ihop eller går isär. Det finns lösningar där detta "problem" inte finns t.ex. Wattlänk.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Inget stort problem ser likadant ut på 2 7 9 serie o och alla mina bilar utom en har ja sänkt utan o bry mig om det. Så de är ifall du ska sänka mycket och har breda fälgar man kan behöva göra nåt. Det är inte rätt men funkar utan någotcsom märks enligt mig
av Sewe
Okej! Då är man ju inte ute och cyklar då som det värkar.

Jag hade bara tänkt få till ett bättre stuk på den med ett par 16" eller 17" centrumvända plåtfälgar. Så en lite lagom sänk ing fram egentligen då dom original "stegrar" med framhjulen men niger på bakhjulen.

Vad rekommenderar ni som är mer erfarna än mig?
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Nä då du har tänkt rätt.

Nån sänksats på 40 mm tror ha knappt du blir nöjd med. Ska du inte köra bana så hade ja nöjt mig med o kapa fjädrar

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]