Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Noppe
Tänkte byta olja i min växellåda, tänkte bara höra om jag tänkt rätt. Tänkte öppna oljepluggen på lådan o tappa ur tråget.....dit med pluggen,sen fylla på den mängd jag tappat ut. Sen tappa ur via oljekylaren 2-3liter åt gången, sen fylla på 2-3liter......sen upprepa detta tills oljan är röd. Köpt 14liter borde väl räcka då lådan rymmer drygt 7liter. Gör jag rätt då?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Ja.

Den lata versionen som jag själv gjorde är att bara tappa ur och fylla några gånger med några mil emellan. Blev rent efter knappt 15 liter. Har tillräckligt kvar i dunken för att göra ett byte till vid nästa oljebyte till våren och kanske en gång till efter det.

Inbillar mig att lådan går lite mjukare nu. Vet ej om den varit bytt tidigare på 28000 mil men jag misstänker nästan det för den såg inte så illa ut.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det gjorde jag inte. Jag spädde genom att byta det som rann ut ett par gånger. Det blir väldigt lite gammal olja kvar efter ett par gånger. Men det kräver att man är där och tappar ur vid flera tillfällen istället för att göra det mer noga en gång. Smaksak vad som är enklast, jag orkade mest bara inte hitta en slang för att leda bort oljan från kylen.
av Per L
Det beskrivna sättet att "byta" oljan i automatlådan är förstås ett bättre sätt än att inte byta alls men inte det "rätta" sättet enligt VOLVO. Åtminstone på morsans S60 -01 med Aisin AW55-50 växellåda (tror jag den heter).

VOLVO beskriver att man skall koppla bort returslagen från växellådan till oljekylaren vid oljekylaren (man kan behöva en ny O-ring), skarva den med en genomskinlig slang och leda ner den i en behållare.
Sedan startar man motorn varvid olja pumpas ut genom slangen ner i behållaren.
Omedelbart när det börjar komma bubblor med oljan i slangen stänger man av motorn och fyller på med lika mycket ny olja som den som pumpats ut (dvs till "fullt" på mätstickan)
Sedan startar man motorn igen osv lika ovan

Slutar gör man när det kommer olja med likadan färg som den nya oljan man fyller på med. Gissningsvis efter att man fyllt på med 10-15 liter ny olja.

Sök på Goggle så finner du massor av beskrivningar över detta jobb. Detta är en länk
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=70140

Per L

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]

Lite fundersam om detta är standard på […]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]