PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Dansbandsnettan
Hej. Min pappa har en Volvo b16 motor som sitter i en traktor, när han står på tomgång går den bra, men när han gasar så spruttar det och fräser och går inte bra alls. Han har funderingar på om det är fördelarna. Han undrar vad är skillnaden på en B16 Fördelare och en B18 Fördelare?

Mvh Jeanette
av Arne
Det kan även vara förgasarproblem med den. Rengör och gå igenom förgasaren noggrannt innan du köper en ny fördelare.
Gå in i PV klubbens forum eller Amazon klubbens forum och kolla där under säljes eller skriv under köpes så kanske du får något napp.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är en "riktig" traktor vi pratar om (typ Krabat eller liknande) eller?? I så fall har den motorn lägre komp. förhållande och annan kamaxel och liknande skillnader mot en bilmotor. Det betyder att en sådan fördelare har helt annan tändkurva än bilmotorer (d.v.s helt andra fjädrar) så även en B16 fördelare från en bilmotor skulle inte fungera bra. Sök på veteransidor om traktorer så kan du kanske hitta delar. Sedan var det olika motorer beroende på vilket år de är tillverkad. Första året (1956) satt en motor motsvarande B4B (från PV 444), sedan sitter det en B16C (23 hk) och sista modellen (1962) sitter det en B18 motor (B18C) på 37 hk. Om det nu är en sådan modell vi "pratar" om
av rid54
När man ser problembeskrivningen är det ju inte "fel på fördelaren" man kommer att tänka på först, åtminstone inte jag. Bränsletillförsel (förgasare), tändstift, tändläge (iofs har med fördelaren att göra, men är inte ett "fel" i fördelaren) känns som mer närliggande problemområden.
av Rådlös
Naturligtvis skall man göra en felsökning så att man vet om det är fördelaren eller förgasaren som krånglar. Förgasare kan gå att renovera om man hittar rätt delar? (Vilket inte är en självklarhet)
En 60 år gammal fördelare kan vara lite värre. Att köpa en på skroten kan vara rent lotteri. Den är ju också lika gammal som den havererade och kan i värsta fall rasa ihop nästkommande vecka. Därför är det en välsignelse att det finns fabriksnya med modern teknik dessutom. En sådan kommer att överleva traktorns livslängd.
av rid54
De elektroniska fördelarna verkar jätteintressanta, jag vänder mig inte mot förslaget att tänka på en sådan. Jag kom dock att tänka på senaste äventyret med min TL22. Tappade dragkraften fullständigt, men gick hyfsat på tomgång. Lite mekande vid vägkanten avslöjade en liten fluga(!) i huvudmunstycket.

Att du inte skulle få kallstarta eller dra h[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]