NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
10 år, eller 24000 mil , beroende på vad som sker först. Räkna på 4-7000kr beroende på vilken verkstad som gör det. Kolla även att eolysvätska är påfyllt vid 18000 mila service. Vid 19000 bör i regel partikelfiltret blivit utbytt, är det inte det så bör du avstå denna bil.

Tänk även på att partikelfiltret skall bytas vid 24000 enligt Volvos rekommendation, men det går i regel att köra längre beroende på körstil, mycket stadskörnig = kortare livslängd, mycket landsväg = längre.
Användarvisningsbild
av andreasw
dieselputte skrev:10 år, eller 24000 mil , beroende på vad som sker först. Räkna på 4-7000kr beroende på vilken verkstad som gör det. Kolla även att eolysvätska är påfyllt vid 18000 mila service. Vid 19000 bör i regel partikelfiltret blivit utbytt, är det inte det så bör du avstå denna bil.

Tänk även på att partikelfiltret skall bytas vid 24000 enligt Volvos rekommendation, men det går i regel att köra längre beroende på körstil, mycket stadskörnig = kortare livslängd, mycket landsväg = längre.
Eolysen ska vara påfylld vid 18000 mil. Stog det i serviceboken iaf. Okej, kan man tvätta ur det och få längre sträcka?
av dieselputte
Eftersom bilen står hos en firma så försök kräva att få filtret utbytt eftersom service intervallet inte följts (12000 mil) , kolla om det står utbytt vid 12000 mil. Är det det är det kamrem om 1-2 år och eolys påfyllning vid 24000. Filtret kan du isf köra vidare med tills det ger täta regenereringar , typ var 20e mil.

Tvätta filter går väl , men det är nog mer "konstgjord andning" som räcker nåt år på sin höjd. Man får aldrig filtret lika rent som det var vid nytt.
Användarvisningsbild
av andreasw
dieselputte skrev:Eftersom bilen står hos en firma så försök kräva att få filtret utbytt eftersom service intervallet inte följts (12000 mil) , kolla om det står utbytt vid 12000 mil. Är det det är det kamrem om 1-2 år och eolys påfyllning vid 24000. Filtret kan du isf köra vidare med tills det ger täta regenereringar , typ var 20e mil.

Tvätta filter går väl , men det är nog mer "konstgjord andning" som räcker nåt år på sin höjd. Man får aldrig filtret lika rent som det var vid nytt.
Jag ska dit imorgon och kolla på den igen. Då ska jag kolla så att alla servicar har följts. Oljenivån va ungefär 1,5-2cm över maxsträcket när jag kollade. Vad kan det ge indikationer på? Ständig regenerering? Jag körde den bara i 7 mil totalt men då tyckte jag mig inte se någon regenerering.
av Perra_367
Definitivt varningsflagg om den har hög oljenivå, alltså som du skrev ev. konstant regenerering eller också klantig mekaniker som överfyllt också. I VIDA finns uttryckliga instruktioner att nivån ej för överstiga 2/3 (av max förmodar jag).
Användarvisningsbild
av andreasw
Perra_367 skrev:Definitivt varningsflagg om den har hög oljenivå, alltså som du skrev ev. konstant regenerering eller också klantig mekaniker som överfyllt också. I VIDA finns uttryckliga instruktioner att nivån ej för överstiga 2/3 (av max förmodar jag).
Jo det va lite läskigt att köra, när jag vet att den kan rusa! Oljan byttes för ca 800mil sedan. Då fylldes additiv också på. Men ska ta mig en titt på servicehistoriken.
av dieselputte
Ja, hög oljenivå låter inte bra.

Har för mig att man kan se i Vida när senaste regenerering gjordes. Var det typ 50 mil sedan så har de troligen fyllt på för mycket olja. Minns att min personlige mek nämnde för många år sedan att det kommit bulletin om att mindre volym olja skulle fyllas på vid service, jämfört ursprungligt direktiv. Har för mig det var 0,5 l mindre.
Användarvisningsbild
av andreasw
dieselputte skrev:Ja, hög oljenivå låter inte bra.

Har för mig att man kan se i Vida när senaste regenerering gjordes. Var det typ 50 mil sedan så har de troligen fyllt på för mycket olja. Minns att min personlige mek nämnde för många år sedan att det kommit bulletin om att mindre volym olja skulle fyllas på vid service, jämfört ursprungligt direktiv. Har för mig det var 0,5 l mindre.
Okej! Jag tycker det är jobbigt att vara hos den här bilfirman, va där idag och dom vet aldrig någonting om bilarna. Kan ju vara för att det är semestertider också... Dom lovade iaf att bilen inte skulle säljas med lysande motorlampa... Jag är ju väldigt intresserad utav bilen men dom verkar inte vilja reparera allt som ska repareras innan jag bestämmer mig. Dom sa i princip att om jag vill ha bilen får jag köpa den, sen om det är några fel på den så fixar dom det i efterhand.

Dom hade heller inte upptäckt den höga oljenivån när dom gjorde inbyteskontrollen. Kom på att det va för hög nivå på kylarvätska också. Iofs när bilen va varm men (det kanske är ganska vanligt att det är över max då).

Det Stog att partikelfälla va bytt vid 12000 mil, tillsammans med luftfilter, bränslefilter och lite annat. Vad ingår i 12000 mila servicen? Hon trodde inte att partikelfälla va partikelfilter vilket jag tror att det är. Sen verkar dom hela tiden säga att det är på 1.6 drive filtret ska bytas då och inte på 2.0an. ojoj vad det verkar vara snurrigt för dom :p Hon så att hon skulle höra av sig närmare med servicen iaf.
av Nalleman64
andreasw skrev:
dieselputte skrev:Ja, hög oljenivå låter inte bra.

Okej! Jag tycker det är jobbigt att vara hos den här bilfirman, va där idag och dom vet aldrig någonting om bilarna. Kan ju vara för att det är semestertider också... Dom lovade iaf att bilen inte skulle säljas med lysande motorlampa... Jag är ju väldigt intresserad utav bilen men dom verkar inte vilja reparera allt som ska repareras innan jag bestämmer mig. Dom sa i princip att om jag vill ha bilen får jag köpa den, sen om det är några fel på den så fixar dom det i efterhand.

Dom hade heller inte upptäckt den höga oljenivån när dom gjorde inbyteskontrollen. Kom på att det va för hög nivå på kylarvätska också. Iofs när bilen va varm men (det kanske är ganska vanligt att det är över max då).

Det Stog att partikelfälla va bytt vid 12000 mil, tillsammans med luftfilter, bränslefilter och lite annat. Vad ingår i 12000 mila servicen? Hon trodde inte att partikelfälla va partikelfilter vilket jag tror att det är. Sen verkar dom hela tiden säga att det är på 1.6 drive filtret ska bytas då och inte på 2.0an. ojoj vad det verkar vara snurrigt för dom :p Hon så att hon skulle höra av sig närmare med servicen iaf.

Jag skulle definitivt inte köpa den bilen. Det måste finnas hur många andra som helst på bytbil.com eller på blocket som inte känns så tveksamma som denna. Kan ju bara tänka mig hur struligt det skulle bli om ett fel dyker upp precis när du köpt den. Avstå!!!

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]

Kan inte säga att de lyckas verifiera nå[…]