PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1090777
Efter en längre tur på 25 mil med min volvo 142 - 72 har ett problem uppdagats...
Motorn är påtagligt svagare och det sedvanliga tickandet från ventilspelet låter mycket högre, mer som en traktor nu nästan. Den går att starta och köra som vanligt men något är uppenbart fel så tänkte fundera ut vad det kan vara!
Jag justerade ventilerna för bara någon månad sedan och det blev inga större ingrepp då de var någorlunda rätt inställda. Problemet har uppstått först nu så tänker att det inte har med det att göra? Har ni tips och råd på vad problem det kan tänkas vara och/eller förslag på hur jag hittar felet?
Kompressionstesta, kolla ventilspelet igen? Tack!
#1090796
Kolla ventilspelet igen, kan vara så att kammen gått ner.
Om det nu inte är något avgasläckage från grenröret du hör.

En annan sak som kan låta men det brukar inte ticka och det är om stora kamdrevet är på väg o ge sig.

Men i o med att den blev slöare så lutar det nog åt kammen
av rid54
#1090803
Håller med föreg. i viss del. Om kamdrevet är på gång att haverera, så kan det låta rätt underligt och det är inte helt otänkbart att det kuggar över nån kugg. Då blir ventiltider och tändning fel.

Kolla ventilernas lyfthöjd, det säger nåt om kamaxeln. Om tändningen förskjutit sig måste du ta bort transmissionskåpan och kolla kamaxelläget och drevens status.
#1090887
Motorn kan ha tickat lika högt tidigare men p.g.a. att motorn upplevs svagare har du lyssnat noggrannare och tror därför att den låter högre nu. Kolla ventilspel och lyfthöjd först men uteslut inte tändning och förgasare ur felsökningen. Ett igensatt avgassystem ger också en klenare motor.
#1090892
Skruva bort ventilkåpan och starta motorn och låt den gå på tomgång (det stänker lite olja). Kolla på "vipporna" till dom bakre ventilerna (främst avgasventilerna), dom rör sig betydligt mindre än dom främre om kamaxeln är dålig. Det är (oftast i alla fall) dom bakre avgas nockarna som "ger sig". Ventilspelet ändras inte nämnvärt eftersom ventilspelet mäts på "basen" och det är nockarna som slits ner. Givetvis skadas lyftarna också, men spelet blir inget "katastrofalt stort" spel på en gång. När kamdrevet börjar knacka låter det mer som ett vevlager som havererat än som stort ventilspel. Kamdrevet på B18/20 brukar sällan bli slitet i kuggarna, utan det brukar vara stål navet i centrum som "lossnar" från fiber drevet (eller kanske tvärt om). I detta fall tror jag på att kamaxeln är nersliten, då brukar motorn gå (hyfsat) bra på tomgång och låga varv men den "lägger av" så fort man kommer upp i varv. Avgaserna kommer ju inte ut.
#1093089
Kan det vara så att stopp muttern på en eller flera vippor börjat släppa om du inte drog åt dom nog.
Kamdrevet (fiber drevet) kan låta som ett dåligt vevlager även om det inte börjat släppa i centrum. Stort kuggspel. Kolla så det kommer olja ur smörjnippeln. I ditt fall är det möjligt att det är som Lennart och de andra säger. Jag skulle även kolla mebranet i förgasaren om du har en stromberg förgasare.
#1093918
Tack för alla tips och tankar! Då bilen står på annan ort har jag inte kunnat kolla den förrän idag.
Gjorde kompressionstest på cylindrarna och upptäckte då att cylinder 2 skiljde sig markant..:

1an: 10,8
2an: 6,5 (med olja i tändstifthålet: 11,4)
3an: 10,4
4ann: 11,5

Tändstiftet på 2an var helt oljigt och iom att kompressionen ökade när jag tillsatte lite olja antar jag att kolvringen inte håller tätt?
Detta är ju självklart anledningen till att motorn upplevts svagare men kan detta spela in på det tickande ljudet? Kollade ventilspelet och allt var i sin ordning, möjligtivs ena ventilen på 2an som jag fick lätta något på.
Ska fixa upp ett videoklipp samt en bild på ventilerna senare för att se om de kan ge mer klarhet i det hela!
av rid54
#1093980
"Tickande ljud" kan ju vara lite av varje, det är ju inte definierat nånstans vad "tickande" betyder. Ett kolvknack kan ju beskrivas som "tickande" om man jämför med mullret från ett ramlager som givit upp...

Jag undrar om detta inte kvalar in som en ordentlig undersökning, med lyft av toppen som steg 1. Hur ser cylinder 2 ut? Repor? Kolvtoppen OK?
#1094047
Förstår att ljust tickandet är svårt att definiera. Tog en bild när jag lyft av ventilkåpan och märkte att två stötstänger var lite sneda? Se bilden.
Ska det se ut så?
Bilagor
20160716_155159.jpg
20160716_155159.jpg (1.61 MiB) Visad 1322 gånger
#1094048
Här är en länk till ett ljudklipp jag spelade in tidigare där ni hör hur motorn låter:
https://www.youtube.com/watch?v=iEn1cJF ... e=youtu.be

Även ett tjutande ljud hörs mycket som också uppstått nyligen - kan det kanske bara vara fläktremmen eller kan det höra ihop med motorproblemet?
Förstår att steg 1 är att lyfta av toppen och se vad som behövs göras - är detta är svårt ingrepp att göra på egen hand? Tack!

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]