Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lello
Har sökt några jobb som bilförsäljare blandannat hos en Volvo handlare, min fråga är vad ni som säljare har för regler/kostnader när det gäller era tjänstebilar?
Användarvisningsbild
av Brainy
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=164857
hehe :D

Det jag har hört av dem som nappat på erbjudandet är att volvos förmånsbilar (ej att förknippa med tjänstebil) som erbjuds samtliga anställda inte är särskilt förmånligt om du inte kör extremt mycket.

På Volvo har du ju dock skapliga rabatter på nybilar, då speciellt vid särskilda kampanjer, gäller att vänta in dem.

Mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Brainded skrev:http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=164857

Det jag har hört av dem som nappat på erbjudandet är att volvos förmånsbilar (ej att förknippa med tjänstebil) som erbjuds samtliga anställda inte är särskilt förmånligt om du inte kör extremt mycket.

På Volvo har du ju dock skapliga rabatter på nybilar, då speciellt vid särskilda kampanjer, gäller att vänta in dem.

Mvh
Anders
Edit: De jag känner som jobbar som just säljare verkar annars använda demo-bilarna väldigt ofta. Känns som jag ser dom oftare i en demobil än deras egen :roll:
Användarvisningsbild
av Loner
Detta är ju ganska reglerat i lag vad man får för ersättning och vad man har för förmånsvärde mm...

/L
av Lello
Brainded skrev:http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=164857

Mvh
Anders

ok.. Så tjänstebil har säljarna inte p tex Bilia? Sökte ett jobb hos en SAAB handlare oxå (Svenska Bil) och där stog det i annonsen "Tjänstebil".

Du som känner säljare, har du en aning om vad lönen ligger på ungeför? Är det en fast lön och sen lite provis på sålda bilar eller är det låg garantilön och mycket provis på sålda bilar, hur är den uppbyggd?
av Lello
Loner skrev:Detta är ju ganska reglerat i lag vad man får för ersättning och vad man har för förmånsvärde mm...

/L
Ja det är ju det... Min svägerska har precis börjat jobba med Rekond på BMW, och enligt henne så har säljarna där sina bilar bara 3mån sen byter dom. Dessa tjänstebilar är oxå demobilar... är sånt reglerat i lagen oxå eller får man rabatt på förmånsvärdet när bilen oxå är demobil tro??
Användarvisningsbild
av Loner
Nä, du får byta tjänstebil hur mycket du vill, men varför har bilsäljare tjänstebil. du måste köra långt både i tjänst och privat för att det skall löna sig.

/L
av Lello
Loner skrev:Nä, du får byta tjänstebil hur mycket du vill, men varför har bilsäljare tjänstebil. du måste köra långt både i tjänst och privat för att det skall löna sig.

/L
Finns ganska många fördelar med tjänstebil även om du inte kör 3000mil i tjänsten (då får du 20% rabatt på förmånsvärdet):

Bara lämna in bilen när något pajjar & för service, lämna in den när däcken ska bytas, slippa skatt, försäkring spolarvätska...mm Bara en helförsäkring för min V70 kostar i sthlm 6000kr/året.. bara det är ju 500kr månaden. Skatten är runt 3000kr/år så där är ytterligare 250kr/mån...
Och dessutom slippa värdeminskningen... och framförallt slippa låsa in över 300.000kr som man kan placera på annat sätt så det ger en avkastning på 2000kr/månaden istället.. Det räcker med strax över 10% avkastning så är det 2000kr/mån efter skatt, och det klarar månag fonder prestera på ett år...
Och att du alltid har nya bilar.. 3mån kanskew är lite överdrivet men även att byta bil vart 3:e år är ju kanon.

Låter ju som bekvämt ägande för 1500-2000kr/mån...
Användarvisningsbild
av Loner
Vart har du fått 1500-2000kr/måpnade i kostnad för tjänstebil ifrån?

Vi räknade på mitt jobb och jag skulle få slanta upp ungerfär 3500 i månaden för en tjänstebil + bensin för privat körning. Sen får ju företaget pynta ungefär samma till staten varje månad.

Många av mina kollegor i andra företag och kunder har avsagt sig sina tjänstebilar och kör privat bil i tjänsten.
Och detta är då ändå männiksor som kör 2-4000 mil per år i tjönsten..
En bilhandlare kör väl inte många mil i tjänsten per år.

/L
av Lello
Loner skrev:Vart har du fått 1500-2000kr/måpnade i kostnad för tjänstebil ifrån?

Vi räknade på mitt jobb och jag skulle få slanta upp ungerfär 3500 i månaden för en tjänstebil + bensin för privat körning. Sen får ju företaget pynta ungefär samma till staten varje månad.

Många av mina kollegor i andra företag och kunder har avsagt sig sina tjänstebilar och kör privat bil i tjänsten.
Och detta är då ändå männiksor som kör 2-4000 mil per år i tjönsten..
En bilhandlare kör väl inte många mil i tjänsten per år.

/L
Fick 1500-2000kr från ett förmånsvärde på 3-4000kr vid 50% skatt..! (kanske lite lågt för en V70 2.5T såg jag nu när jat tittat på skatteverket.se) Har jag räknat fel..?

Hej. Jag har nyligen köpt en xc60 Polestar av[…]

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]

Tänker på oljeringarna som klegar ihop.[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Hej, vad var orsaken till ditt fel? Jag har en V50[…]