- tis 28 jun 2016, 11:38
Efter vad jag har läst om programvaran till Haldexkopplingarna (eller Borg Warner som de heter numera) så fungerar de så att bilen mäter upp avvikelsen när du börjar köra. Om den ser att framhjulen rullar 6 % fortare än bakhjulen vid normal körning, så "lär" den sig att det är så det är idag. Går du och låter hjulen byta plats så "lär" den sig snart att det är bakhjulen som rullar lite fortare när allt är normalt på landsvägen. Så länge den sen tycker att det ser ungefär normalt ut gör den ingen åtgärd.
Nu kommer man inte ifrån att även när oljetrycket släppts till cylindern som drar åt kopplingen så har kopplingen ett visst restmoment. Detta gör naturligtvis att om det finns en hastighetsskillnad även när det inte slirar alls, typ vid jämn fart på landsväg, så värmer/sliter det lite på kopplingen. Oljebyte/filterrensning även av Haldexkopplingen rekommenderas någon gång, trots att det inte står i normala servicerekommendationer. Jag gjorde det efter 18000 mil på min bil. Då var filtret igensatt till en tredjedel, ungefär.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.