Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torkil
Har försökt läsa vad det skrivs här om känsligheten på Haldex fyrhjulsdrift, vad gäller rulldiameter på däck. Kan dock inte se något som jag anser vara ett relevant svar. Det måste ju finnas en procentuell skillnad mellan fram bakaxel som är godtagbar. Har hört att 5-6% skulle vara godtagbart. Finns det någon som har upplysningar om detta. Har en XC70 aut. D3-11.
Användarvisningsbild
av apersson850
Efter vad jag har läst om programvaran till Haldexkopplingarna (eller Borg Warner som de heter numera) så fungerar de så att bilen mäter upp avvikelsen när du börjar köra. Om den ser att framhjulen rullar 6 % fortare än bakhjulen vid normal körning, så "lär" den sig att det är så det är idag. Går du och låter hjulen byta plats så "lär" den sig snart att det är bakhjulen som rullar lite fortare när allt är normalt på landsvägen. Så länge den sen tycker att det ser ungefär normalt ut gör den ingen åtgärd.
Nu kommer man inte ifrån att även när oljetrycket släppts till cylindern som drar åt kopplingen så har kopplingen ett visst restmoment. Detta gör naturligtvis att om det finns en hastighetsskillnad även när det inte slirar alls, typ vid jämn fart på landsväg, så värmer/sliter det lite på kopplingen. Oljebyte/filterrensning även av Haldexkopplingen rekommenderas någon gång, trots att det inte står i normala servicerekommendationer. Jag gjorde det efter 18000 mil på min bil. Då var filtret igensatt till en tredjedel, ungefär.
av Schmoyoho
apersson: var kan man läsa om sådant? Hade ingen aning om att kopplingarna var så pass smarta. På tal om det har jag funderat på hur man ska bete sig om man får punktering och måste använda reservdäcket som är väldigt litet jämfört med övriga, särskilt då jag gått upp i dimension på sommardäcken. Funderar på om bilen fixar det (gen III) eller om man ska hitta någon DEM-säkring och rycka.

Angående byte av olja och filter i Haldexen så kör andra tillverkare som använder haldex cirka 6000 mil. Jag bytte vid 10000 mil och då såg min olja väldigt fin ut. På sin höjd lite antydan till oljegegga runt filtret men inget märkvärdigt. Eller så kanske filtret filtrerar så pass bra att oljan inte alls kontamineras förrän det är igensatt? Kan ju vara så att många väntar för länge med att byta...
Användarvisningsbild
av apersson850
Man kunde läsa om sådant på dåvarande Haldex websida, där de i säljande syfte specificerade olika finesser som styrenheten till deras kopplingar hade stöd för.
Om det fortfarande finns kvar i dessa Borg-Warnertider vet jag inte.
av Gabriel
Jag upplever min XC70 -16 (Gen 5) som mer förspänd än min tidigare V70 -09 (Gen 4), möjligt att det är för att kompensera för den sämre responstiden som Gen 5 har?

Jag skulle inte vilja köra min nuvarande med olika däckdimension fram och bak.

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]