PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av solsten
#1084067
Hej!

Vet inte i vilken tråd jag ska lägga detta inlägget, provar här =)
Grabben har precis fått en A-traktor som funkade kanon när vi hämtade den. Nu har det börjat att strula lite, den går hackigt, lite svår att starta plus att han nu kommer in och säger att det ryker lite från oljelocket. Så lite smågrejer som varken jag eller någon tyvärr kan hjälpa till med. Finns det någon i närheten av Heby som känner att dom skulle kunna gå igenom den för en peng så det blir körbar över sommarn. Just nu har man en ledsen grabb här hemma :( . Har lagt ut lite trådar men dessvärre inte hittat någon.
MVH/Katti
Användarvisningsbild
av lennarte
#1084101
Förmodligen är det dags att lära grabben att reparera Volvo. Googla runt lite på brytarspetsar, förmodligen är felet där lite justering så det blir avstånd mellan kontakterna (0,4 - 0,6mm) när dom är öppna. Förmodligen är fördelaren sliten, tändningen bör ställas rätt, byta tändstift. Sådana är inga svåra "grejer" att göra så bilen går. Konsten ligger i att få den att gå ordentligt. Om ni börjar med att ta bort fördelarlocket (2 hakar på sidorna) så ser det (ungefär) ut så här,
brytare.4.jpg
brytare.4.jpg (73.13 KiB) Visad 304 gånger
Vrid runt motorn tills en av 4 "nockar" på axeln trycker på plasten till den rörliga delen av brytarna, vrid tills den är öppen så mycket det kan öppna (en av nockarna pekar rakt ner på bilden). Ta något som är 0,5mm (klipp ut en remsa av en tändsticksask om inget annat finnes) och pressa mellan kontakterna som nu ska vara öppna. Det kan finnas en liten "tapp" på den ena av kontakterna, det får du i så fall ta bort (man kan öppna och titta med en mejsel) med en kniv eller liknande och med en skruvmejsel lossa på spårskruven ovanför den rörliga armen, sätta skruvmejseln i hacket på den fasta delen mellan tapparna och vrida plattan lite tills du får mellan remsan av tändsticksasken (eller vad du nu har). Då ska du tydligt se (om du vrider runt motorn) att brytarna öppnar 4 ggr varje varv. Varje gång dom öppnar (det måste alltså vara stängt mellan varje öppning), så kommer det en gnista från tändspolen så håll undan fingrarna. Om det fungerar. Monterar ni nya brytare så är de samma procedur att göra. Men för att få igång motorn räcker det oftast så här. Bilden är från en 244 med B21 motor så det ser inte exakt likadant ut, är det B18 på er motor så skiljer det mer, men principen är densamma. Att det ryker från oljelocket behöver inte betyda så mycket, det är en gammal (B20 ?) motor och den har säkert rullat många mil sedan en ordentlig service. Det är nästa steg att lära sig. Köp en Haynes reparationshanbok och läs på ordentligt så lär ni er. En Volvo 145 är inget svårt att underhålla, men i den ålder den har kommit upp i kräver underhåll ganska ofta om det ska rulla problemfritt
av solsten
#1084105
Tack snälla! Ska kolla upp detta.. B 18 är det säger grabben. Han håller på att lär sig men alla är nybörjare i början så inte så lätt. Har fått ta i en verkstad som ska kolla på den lite extra också.
Tack igen!
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]