- ons 18 maj 2016, 21:52
#1077615
Handbromsen på en såpass gammal bil måste varit renoverad minst en gång, och är det ordentligt gjort så kan det ""funka" bra. Köper man en så pass gammal bil får man ju vara beredd på lite jobb. Har man tur är det bara lite jobb, men något jobb är det säkert. Nu är jag gammal bilmek så sådana bilar är inte problem för mig, men kan man bara "hantera" verktyg och är intresserad är det lätta bilar att jobba med. För en "vanlig" bilägare är ju rost i bärande delar det svåraste/dyraste att laga. Medan bromsar, spindelleder, förgasare (bra handbok) är inte så märkvärdigt. Jag fick en 745-a av min svåger som stått över vintern. Det var körförbud, blanka däck, vattenpumpen läckte "som ett såll", bromsarna var fast, skivorna väldigt rostiga, men en "händig karl och Biltema" så gick den igenom Bilprovningen "nålsöga" med blankt papper. Har nu kört med den i 8 år, det är en 745 GLT med 16V motorn och all utrustning som fanns då 1989 (-88B)
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V