Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gunar69
Tjenare!
Har nyligen bytt från en B230FB som satt i 92ans 940 motor till en b230FT.
Har bytt boxar (båda boxarna). Såg att det satt Vikingchip Ekomax i ena boxen.
Har även monterat i 968or spridare(HögOhm) samt större turbo osv..
Nu till mitt problem, när jag försöker starta bilen så vägrar den tända till.Har kollat och jag får gnista på alla 4 stift samt så kommer det ner bensin till dom så vad kan detta bero på? Den funkade utan problem innan jag bytte motor och boxar.. Trodde först om jag bränt bränsleboxen men det bör väl inte ha hänt för det sitter ju inget spridarmotstånd/förkopplingsmotstånd i 940 med bara FB motorn??
b230FT motorn är totalrenoverad med allt nytt o bytt om det va något intessant. Vad är sannolikheten att kamremmen kuggat över efter man bytt den?
Alla ideer är välkommna. ?:-/
Användarvisningsbild
av lennarte
Är inte 100% hemma på turbomotorerna, men det ska sitta spridarmotstånd på turbomotorerna och lågohmiga spridare. Sedan har jag dålig koll på vilken/vilka boxar du ska ha och hur det funkar med hög alt. lågohmiga boxar. Men du har (förmodar jag) väl boxarna från turbomotorn. Spridare/radioavstörnings reläet "släpper" fram ström till spridarna (gemensamt till alla) så fort motorn börjar "gå runt" som sedan jordas (e.v då först genom spridarmotstånden) genom bränsleboxen i insuget , i skruvarna som håller fast bränslerailsen. Dom kan vara lite "glappiga" i "klämningen" och bör lödas för säker funktion. Sedan finns det en "klassisk" sak, kontakterna till tempgivaren till motorstyrningen och knacksensorn är lätta att förväxla. Men då brukar nog motorn i alla fall starta. Sannolikheten på att remmen ska komma fel beror väl på vem som monterar den ?:-/ . Även om den kommer en eller ett par kuggar fel bör motorn i alla fall "tända till". Det finns ett litet orosmoment, remskivan är i 2 delar med vulkat gummi mellan, på min 740 hade gummit släppt så "strecket" på remskivan stämde inte alls "överrens med verkligheten" utan jag fick nolla motorn via dom märken som sitter på blocket innanför remmen. Nu har jag en 16V motor så det ser inte exakt likadant ut, men så här ser det ut på "min" motor. Och jag fick byta remskivan
Bilagor
0-punkten B234F.png
0-punkten B234F.png (258.96 KiB) Visad 848 gånger
av Gunar69
lennarte skrev:Är inte 100% hemma på turbomotorerna, men det ska sitta spridarmotstånd på turbomotorerna och lågohmiga spridare. Sedan har jag dålig koll på vilken/vilka boxar du ska ha och hur det funkar med hög alt. lågohmiga boxar. Men du har (förmodar jag) väl boxarna från turbomotorn. Spridare/radioavstörnings reläet "släpper" fram ström till spridarna (gemensamt till alla) så fort motorn börjar "gå runt" som sedan jordas (e.v då först genom spridarmotstånden) genom bränsleboxen i insuget , i skruvarna som håller fast bränslerailsen. Dom kan vara lite "glappiga" i "klämningen" och bör lödas för säker funktion. Sedan finns det en "klassisk" sak, kontakterna till tempgivaren till motorstyrningen och knacksensorn är lätta att förväxla. Men då brukar nog motorn i alla fall starta. Sannolikheten på att remmen ska komma fel beror väl på vem som monterar den ?:-/ . Även om den kommer en eller ett par kuggar fel bör motorn i alla fall "tända till". Det finns ett litet orosmoment, remskivan är i 2 delar med vulkat gummi mellan, på min 740 hade gummit släppt så "strecket" på remskivan stämde inte alls "överrens med verkligheten" utan jag fick nolla motorn via dom märken som sitter på blocket innanför remmen. Nu har jag en 16V motor så det ser inte exakt likadant ut, men så här ser det ut på "min" motor. Och jag fick byta remskivan
I Turbobilarna så sitter det ett spridarmotstånd som du säger JA, men i 940gl så sitter det inget sådant motstånd, och eftersom jag kör med högohmiga spridare nu så har jag svårt att tro att det är det som felar, har mätt på kontakterna till spridarna och där kommer det fram ström som du beskriver. Funderade på om jag skulle testa sätta dit originalboxarna och se om bilen tänder till iaf eller hur den beter sig. Ska kolla kontakterna till tempgivaren och motorstyrningen imorgon men känns som att det inte är det de sitter i men vem vet.. :roll: Jag moterade remmen och där var jag petnoga(tyckte jag iaf). Inte första gången jag bytt den remmen.Ska helt klart kolla remmskivan som du tipsade om och se så det står rätt till :)
Inga fler ideer?? :?: :lol:
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]