- fre 15 apr 2016, 07:26
#1067497
Tjena gubbar
Håller på med en enklare väghållningsuppgradering till min 244. Tänkte köpa grövre krängningshämmare från IPD och ambulansstag/GT-stag som ska sitta mellan fjädertorn och torpedvägg så bilen blir lite styvare och ligger lite självsäkrare på vägen. Absolut inget racing stuk eller nå dalt med sänkning och sportfjädring/dämpare utan det är en vanlig bruksbil som jag bara vill ska gå å köras lite friskare på de slingriga norrlandsvägarna och har lite roligare och förutsägbara egenskaper när man härjar på industriområden på vintern.
Detta i samband med att jag ska byta dämpare och fjäder i bakaxeln då dessa är trötta och bilen nästan skrapar backen om man har mer än en person i baksätet. På framvagnen får det sitta original fabriksdämpare och fjädrar ett tag till.
Min fråga är nu bara om vilka fjädrar man rekommenderas köpa, läst runt lite och vissa rekommenderar de styvare fjädrarna från 245 och vissa säger att man skall köra original för 244. Lutar åt att köpa 244 fjädrar men undrar bara lite om vilka fördelar man kan ha med fjädrar från 245. Kommer inte köpa Volvo original utan beställer mest troligt från skruvat.se.
Planerar inte att dra nå släp inom snar framtid eller något sånt men har ofta fullt med folk i baksätet och grejer i skuffen då 240n är den bilen i kompisgruppen som gärna körs på sketna gropiga vägar där polarnas sänkta BMW och Mercedes måste framföras i 5km/h.
Hur påverkas vägegenskaperna med 245 fjädrar, blir det för hårt när man kör med tom bil? Kan tillägga att det blir gasdämpare modell svensson från skruvat.se och inte nå sportgrejs.
För och nackdelar med respektive? Kanske överanalyserar valet av något så enkelt som fjädrar men vill gärna välja rätt för mina mål så tackar hjärtligt för insikter och svar!
Håller på med en enklare väghållningsuppgradering till min 244. Tänkte köpa grövre krängningshämmare från IPD och ambulansstag/GT-stag som ska sitta mellan fjädertorn och torpedvägg så bilen blir lite styvare och ligger lite självsäkrare på vägen. Absolut inget racing stuk eller nå dalt med sänkning och sportfjädring/dämpare utan det är en vanlig bruksbil som jag bara vill ska gå å köras lite friskare på de slingriga norrlandsvägarna och har lite roligare och förutsägbara egenskaper när man härjar på industriområden på vintern.
Detta i samband med att jag ska byta dämpare och fjäder i bakaxeln då dessa är trötta och bilen nästan skrapar backen om man har mer än en person i baksätet. På framvagnen får det sitta original fabriksdämpare och fjädrar ett tag till.
Min fråga är nu bara om vilka fjädrar man rekommenderas köpa, läst runt lite och vissa rekommenderar de styvare fjädrarna från 245 och vissa säger att man skall köra original för 244. Lutar åt att köpa 244 fjädrar men undrar bara lite om vilka fördelar man kan ha med fjädrar från 245. Kommer inte köpa Volvo original utan beställer mest troligt från skruvat.se.
Planerar inte att dra nå släp inom snar framtid eller något sånt men har ofta fullt med folk i baksätet och grejer i skuffen då 240n är den bilen i kompisgruppen som gärna körs på sketna gropiga vägar där polarnas sänkta BMW och Mercedes måste framföras i 5km/h.
Hur påverkas vägegenskaperna med 245 fjädrar, blir det för hårt när man kör med tom bil? Kan tillägga att det blir gasdämpare modell svensson från skruvat.se och inte nå sportgrejs.
För och nackdelar med respektive? Kanske överanalyserar valet av något så enkelt som fjädrar men vill gärna välja rätt för mina mål så tackar hjärtligt för insikter och svar!