Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena gubbar

Håller på med en enklare väghållningsuppgradering till min 244. Tänkte köpa grövre krängningshämmare från IPD och ambulansstag/GT-stag som ska sitta mellan fjädertorn och torpedvägg så bilen blir lite styvare och ligger lite självsäkrare på vägen. Absolut inget racing stuk eller nå dalt med sänkning och sportfjädring/dämpare utan det är en vanlig bruksbil som jag bara vill ska gå å köras lite friskare på de slingriga norrlandsvägarna och har lite roligare och förutsägbara egenskaper när man härjar på industriområden på vintern.
Detta i samband med att jag ska byta dämpare och fjäder i bakaxeln då dessa är trötta och bilen nästan skrapar backen om man har mer än en person i baksätet. På framvagnen får det sitta original fabriksdämpare och fjädrar ett tag till.

Min fråga är nu bara om vilka fjädrar man rekommenderas köpa, läst runt lite och vissa rekommenderar de styvare fjädrarna från 245 och vissa säger att man skall köra original för 244. Lutar åt att köpa 244 fjädrar men undrar bara lite om vilka fördelar man kan ha med fjädrar från 245. Kommer inte köpa Volvo original utan beställer mest troligt från skruvat.se.

Planerar inte att dra nå släp inom snar framtid eller något sånt men har ofta fullt med folk i baksätet och grejer i skuffen då 240n är den bilen i kompisgruppen som gärna körs på sketna gropiga vägar där polarnas sänkta BMW och Mercedes måste framföras i 5km/h.

Hur påverkas vägegenskaperna med 245 fjädrar, blir det för hårt när man kör med tom bil? Kan tillägga att det blir gasdämpare modell svensson från skruvat.se och inte nå sportgrejs.
För och nackdelar med respektive? Kanske överanalyserar valet av något så enkelt som fjädrar men vill gärna välja rätt för mina mål så tackar hjärtligt för insikter och svar!
ja köpte dom förstärkta fjädrarna eller 245 fjädrarna till min 244 och tycker då inte den är för hård eller hög på något sätt. den går oftast med 2 pers i framsätet och de vanliga skrotet som reservdäcket med tillbehör bara. sen är de alltid en känsla för dedär också. bara nya fjädrar för dig är ju stor skillnad. på min hade tidigare ägare kapat "trötta" originalfjädrar.
Kraftigare krängningshämmare är väl sin sak, men skippa allehanda stag för det passar inte dina ändamål för det blir enbart styvt och stötigt! Karossen kommer att röra sig ändå och man flyttar bara rörelsen någon annanstans och det är inte alltid det blir så bra, speciellt inte om man ska köra "till skogs"!
Så här såg en av mina 244or ut med "husvagnsfjädrar" från en 245a, den blev väldigt hög bak och inte alls så bra att köra med.

Bild
Hilmer skrev:Kraftigare krängningshämmare är väl sin sak, men skippa allehanda stag för det passar inte dina ändamål för det blir enbart styvt och stötigt! Karossen kommer att röra sig ändå och man flyttar bara rörelsen någon annanstans och det är inte alltid det blir så bra, speciellt inte om man ska köra "till skogs"!
Så här såg en av mina 244or ut med "husvagnsfjädrar" från en 245a, den blev väldigt hög bak och inte alls så bra att köra med.
Läste många recensioner på IPDUSA's hemsida på deras reproduktion av GT-stagen och där gav alla utom en 5 stjärnor och påstod att det gav märkbart bättre körkänsla, även på gropig väg, de ska tydligen också ta bort knarret från instrumentbrädan som är så klassiskt för 240. Enkla grejer att demontera om det inte funkar bra, sitter ju med hela två bultar. Kostar en 400 riksdaler med frakt och allt från TXR performance så ska nog prova det, inget såntdär racingstukat fjäderbensstag precis. Nu tänker du säkert att jag får skylla mig själv och det får jag väl när det skiter sig :lol:

Husvagnsfjädrar, ska inte dessa vara ännu hårdare än vanliga 245 fjädrar? Alltså hårdhet 244 > 245 > Husvagnsfjäder? Eller hur ligger det till?
Snusebuse skrev:
Hilmer skrev:Kraftigare krängningshämmare är väl sin sak, men skippa allehanda stag för det passar inte dina ändamål för det blir enbart styvt och stötigt! Karossen kommer att röra sig ändå och man flyttar bara rörelsen någon annanstans och det är inte alltid det blir så bra, speciellt inte om man ska köra "till skogs"!
Läste många recensioner på IPDUSA's hemsida på deras reproduktion av GT-stagen och där gav alla utom en 5 stjärnor och påstod att det gav märkbart bättre körkänsla, även på gropig väg, de ska tydligen också ta bort knarret från instrumentbrädan som är så klassiskt för 240. Enkla grejer att demontera om det inte funkar bra, sitter ju med hela två bultar. Kostar en 400 riksdaler med frakt och allt från TXR performance så ska nog prova det, inget såntdär racingstukat fjäderbensstag precis. Nu tänker du säkert att jag får skylla mig själv och det får jag väl när det skiter sig :lol:

Husvagnsfjädrar, ska inte dessa vara ännu hårdare än vanliga 245 fjädrar? Alltså hårdhet 244 > 245 > Husvagnsfjäder? Eller hur ligger det till?
Jag utgår ifrån mina erfarenheter med och utan diverse stag, jag har kört 240 under många år och haft 35-40 stycken så jag känner dom ganska väl! ;)
Stagen styvar så klart upp karossen så känslan av att det blir mer direkt infinner sig, men samtidigt så blir det inte lika förlåtande rörelser i karossen. Man får mer vägkänsla eller hur man ska uttrycka det, men komforten blir lidande och dom kan bli rätt kinkiga med hjulvinklar och däck och mer spårkänsliga.
Och då ska vi inte tala om säkerheten, där är det katastrofalt att ha alla dessa stag för det blir det för stumt.

De sk husvagnsfjädrarna är ett strå vassare än vanliga 245 fjädrar, hur mycket det skiljer i höjd och hårdhet 244/245 vet jag tyvärr inte då jag i de flesta fall antingen kört med gamla fjädrar eller sänkningssats.
Hilmer skrev: Jag utgår ifrån mina erfarenheter med och utan diverse stag, jag har kört 240 under många år och haft 35-40 stycken så jag känner dom ganska väl! ;)
Stagen styvar så klart upp karossen så känslan av att det blir mer direkt infinner sig, men samtidigt så blir det inte lika förlåtande rörelser i karossen. Man får mer vägkänsla eller hur man ska uttrycka det, men komforten blir lidande och dom kan bli rätt kinkiga med hjulvinklar och däck och mer spårkänsliga.
Och då ska vi inte tala om säkerheten, där är det katastrofalt att ha alla dessa stag för det blir det för stumt.

De sk husvagnsfjädrarna är ett strå vassare än vanliga 245 fjädrar, hur mycket det skiljer i höjd och hårdhet 244/245 vet jag tyvärr inte då jag i de flesta fall antingen kört med gamla fjädrar eller sänkningssats.
Tvivlar inte på din erfarenhet, men vad som anses vara komfortabelt är ju till viss grad en personlig sak. :)
Provar gärna själv innan jag formar någon konkret åsikt om det.

Blir säkerheten verkligen så lidande av två stålrör på 3dm mellan fjädertorn och torped? De ska ju trots allt suttit i ambulanser. Bör inte säkerheten snarare öka med mer precis styrkänsla och snabbare rattrespons? Utmanar inte din ståndpunkt utan det är en ärlig fråga.
Bild
Är då dessa jag syftar på, det förstod du nog redan med la till bilden för tydlighetens skull. :roll:

Och du skulle då alltså rekommendera vanliga 244 fjädrar?
Just dessa stag pressades i mitt fall torpedväggen och instrumentpanel mot kupén, vilket så klart inte var till någon fördel.
Detta ihop med fjäderbensstaget jag hade så blev det helt enkelt för styvt för att det skulle "ge sig" på rätt ställe och istället fortplantade sig kraften in till kupén.
Så rent säkerhetsmässigt så är det ingen bra idé att montera en massa stag.

Rörelsen i karossen som du vill motverka genom att montera stag kommer istället flytta sig till andra ställen, ska man styva upp karossen riktigt så bör man helsvetsa alla skarvar osv, men det i sin tur ger andra bekymmer.
Så med andra ord, du kommer ändå ha en del av rörelsen kvar i karossen och det medför att det kan frambringa lite annorlunda och överraskande egenskaper som jag kan säga inte är direkt till någon fördel, men även här handlar det om känsla precis som med komforten.
Över/understyrning skiljer också rejält ifall man har stag eller ej, beroende på situation så klart!

Att ambulanser hade dessa stag var väl för att motverka vridningar i karossen på grund av dess tyngd, men jag kan ha fel på den punkten!

Bifogar en bild på min 244 -79 som jag smällde med 9/3 2000.
Här kan man se att stagen höll emot en del och att karossen vikt sig lite annorlunda mot om stagen inte funnits.

Bild
Hilmer skrev:Just dessa stag pressades i mitt fall torpedväggen och instrumentpanel mot kupén, vilket så klart inte var till någon fördel.
Detta ihop med fjäderbensstaget jag hade så blev det helt enkelt för styvt för att det skulle "ge sig" på rätt ställe och istället fortplantade sig kraften in till kupén.
Så rent säkerhetsmässigt så är det ingen bra idé att montera en massa stag.

Rörelsen i karossen som du vill motverka genom att montera stag kommer istället flytta sig till andra ställen, ska man styva upp karossen riktigt så bör man helsvetsa alla skarvar osv, men det i sin tur ger andra bekymmer.
Så med andra ord, du kommer ändå ha en del av rörelsen kvar i karossen och det medför att det kan frambringa lite annorlunda och överraskande egenskaper som jag kan säga inte är direkt till någon fördel, men även här handlar det om känsla precis som med komforten.
Över/understyrning skiljer också rejält ifall man har stag eller ej, beroende på situation så klart!

Att ambulanser hade dessa stag var väl för att motverka vridningar i karossen på grund av dess tyngd, men jag kan ha fel på den punkten!

Bifogar en bild på min 244 -79 som jag smällde med 9/3 2000.
Här kan man se att stagen höll emot en del och att karossen vikt sig lite annorlunda mot om stagen inte funnits.
Jävlar vilken smäll!
Jo det verkar ju rimligt att en del av krockkrafterna skulle tryckas mot torpeden också när man har sådana stag, det har jag räknat med. Du hade ju även fjäderbensstag som jag ej tänkt skaffa och verkar ju ännu vara bland oss levande, tack o lov. Hade jag vart så bekymrad över krocksäkerhet hade jag köpt en nyare bil, inte för att jag nu är helt obrydd om säkerheten men du förstår nog vad jag menar. :roll:

Inte ute efter någon styv racingkaross utan lite rappare styrkänsla och vägkänsla, att det istället rör sig mer på andra ställen gör mig inget om resultatet ändå faller mer i min smak. Tycker jag den blir sämre är det ju bara skruva ur 4 bultar å plocka av dom.

Dessa stag satt ju även i 242GT som ju ska ha vart snäppet sportigare.

Jag ska helt enkelt prova, dum och envis som man är, och se hur det känns. Och att bilens köregenskaper, över/understyrning osv. förändras har man ju självklart räknat med. I och med att jag tänkt byta krängningshämmare, fjädrar, stötdämpare och ploppa i stagen så har jag ju inte precis tänkt åka och köra som en biltjuv direkt utan det lär ju bli en sån drastisk skillnad att jag får ta och känna lite hur bilen beter sig ett tag.
Jag kanske låter lite väl negativ, men det är inte guld och gröna skogar bara för att man monterar en massa stag! ;)
Jo jag lever, men lever/lider med sviterna och kommer så att göra resten av mitt liv, men man får ett lite annorlunda perspektiv på just säkerheten med den erfarenheten.
Hilmer skrev:Jag kanske låter lite väl negativ, men det är inte guld och gröna skogar bara för att man monterar en massa stag! ;)
Jo jag lever, men lever/lider med sviterna och kommer så att göra resten av mitt liv, men man får ett lite annorlunda perspektiv på just säkerheten med den erfarenheten.
Jo förstår det, det sitter i sånt där. :| Har varit med om att volta själv, och har därför alltid på mig bälte, till skillnad från många av mina kompisar. Hade visserligen alltid på mig det innan också men i efterhand så uppskattar man det på ett annat sätt.

Har inte förväntat mig något mirakel av 400krs stagen precis utan tänkte mer att alla nya prylas tillsammans skulle få vagnen att bli lite mindre båtaktig, än om det är en del av 240ins charm. Och på tal om det, några sista rekommendationer angående fjädringen från en som ägt 35 240s? Skulle du gått på vanliga 244 fjädrar då om du skulle köpt nytt? Tackar för dina insikter Hilmer, och antar att det är du som driver volvoturbo.net? Har använt dina garagebilder/guider en del så tackar för det också. :-)-)
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]