Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Min farthållare har två uppenbara fel. Det första inträffar inte så ofta men det andra är alltid närvarande och är mycket irriterande.

V70 D5 my:2002

Problem 1:
Det går inte att tända "cruise" och alltså aktivera farthållaren. Inträffar bara när det är kallare än 0 ute och bilen har stått så länge att den helt genomkall. Om jag stänger av och slår på bilen igen när jag kört den varm så fungerar den igen. Om jag använder motor+kupevärmare så fungerar den alltid. Tidigare inlägg på forumet pekar på att det är någon pedalgivare som orsakar detta.

Problem 2:
När jag kör med aktiverad farthållare och vill A/ låsa på aktuell fart med "+/- knappen" eller B/ återta sparad hastighet med "pilknappen", så ignorerar farthållaren mitt kommando i 50-75% av fallen.
Om en knapptryckning har blivit ignorerad hjälper det inte om jag så trycker 100 gånger igen. Jag måste först släppa upp gaspedalen helt innan jag kan prova på nytt. När farthållaren väl är igång och kontrollerar hastigheten så fungerar rattknapparna till 100%.
Ni kan tänka er hur enerverande det är när man just kört om någon upp för en lång backe och så måste man sitta och fippla med rattknapparna under full motorbroms. :x

Jag bad verkstaden kolla felkoder vid senaste servicen, men de hittade inga.

Har fler råkat ut för dessa fel och finns det någon välkänd åtgärd för att fixa felen?
Användarvisningsbild
av CarMan
vill du har detta lagat, så be dom inte kolla felkoder!
Boka in för felökning!
av Bengt1
Jag hade problem med min V70-01 och det visade sig på så sätt att
farthållaren lade av ibland och det enda som fick den att funka igen var att stänga av tändningen och starta igen.
-Jag lämnade in den på volvo och dom sa att det var fel på programmvaran så dom fick lägga in en uppdatering, efter det så har den
fungerat och det var ett år sedan..
Användarvisningsbild
av CarMan
farthållaren är ju ingen egen enhet & det är sällan fel på komponenter som har med farthållare att göra. men därimot så tillåts inte fathållare ihop med en hel del andra fel, av säkerhets skäl. så bilen själv stänger av farthållaren.

deta gör att det är helt onödigt att dra en gissning, fören man kollat felkoder o lite sånt.
av sten-otto
Hade samma problem med min att det inte gick att tända "cruise". På volvo bytte man en bromspedalgivare och efter detta har den funkat
av sorsj
Hej!

Kanske inte mycket tröst, men ditt problem att man efter t.ex. växling först måste helt släppa upp gaspedalen för att kunna få in farthållaren hade jag också på min D5 -02, som nog var en av de första ut till kund. Det blev en mycket lång historia, där först bromspedalgivaren, sedan ABS-enheten, rattknappsenheten och till slut motorstyrenheten byttes utan att felet försvann. Därefter var bilen två gånger på felsökning en hel månad på fabriken i Göteborg utan att felet försvann. (Under tiden bjöd Volvo på gratis hyrbil; jag såg fakturorna, som tillsammans blev på över 60 000). Efter andra gången gav Volvo upp och erbjöd en ny V70 D5 (då -04) till mycket lågt mellanpris. Den bilen var f.ö. enastående ur kvalitetssynpunkt, men det är en annan historia. Även på den var farthållarinkopplingen lite osäker, dock inte på samma vis; den bara missade någon gång då och då (kanske var 10e gång och utan just den felbild som var på -02an). Vår nuvarande -06a har däremot helt felfri farthållarfunktion.
Användarvisningsbild
av CarMan
sorsj skrev:Hej!

Kanske inte mycket tröst, men ditt problem att man efter t.ex. växling först måste helt släppa upp gaspedalen för att kunna få in farthållaren hade jag också på min D5 -02, som nog var en av de första ut till kund. Det blev en mycket lång historia, där först bromspedalgivaren, sedan ABS-enheten, rattknappsenheten och till slut motorstyrenheten byttes utan att felet försvann. Därefter var bilen två gånger på felsökning en hel månad på fabriken i Göteborg utan att felet försvann. (Under tiden bjöd Volvo på gratis hyrbil; jag såg fakturorna, som tillsammans blev på över 60 000). Efter andra gången gav Volvo upp och erbjöd en ny V70 D5 (då -04) till mycket lågt mellanpris. Den bilen var f.ö. enastående ur kvalitetssynpunkt, men det är en annan historia. Även på den var farthållarinkopplingen lite osäker, dock inte på samma vis; den bara missade någon gång då och då (kanske var 10e gång och utan just den felbild som var på -02an). Vår nuvarande -06a har däremot helt felfri farthållarfunktion.
om nu bilen tagist sill killarna i göteborg, så skickas den inte ut fören felet är avhjälpt :!:
Användarvisningsbild
av A80TD
Tack för era svar. Intressant läsning!
Jag ska kolla om verkstaden har kvar utskriften från felkodsavläsningen. Såg ut att vara mer är en A4- sida. Kanske det finns någon intressant info där. De kollade förutom farthållaren även dieselvärmaren och jag ska in om några dagar och få den lagad.
Ska fråga dem om det är läge att uppdatera lite mjukvaror också.
av sorsj
I vårt fall kom bilen tillbaka två gånger med felet kvar.
av NCR
CarMan skrev:vill du har detta lagat, så be dom inte kolla felkoder!
Boka in för felökning!
Jag har också märkt att jag brukar få fler fel efter att jag har lämnat in min bil, jag måste komma ihåg att avboka felökning... :lol: :lol:

Hur löste du detta? Jag har precis samma prob[…]

Urkopplad kabel/rör?

Hej på er! För ett bra tag sedan s&ari[…]

Ska göra. Meeeeen eftersom olja änd&arin[…]

Till att börja med är ju XC40 för l[…]