Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har köpt mig en "ny" liten pärla som tyvärr inte går helt rent.

Det är en S40 2.0T, B4204T3, rullat 8300 mil.

Problemet som jag har är att vid 100% gaspådrag och höga varv (nåja, 3500 <), så hackar motorn en till tre gånger innan den fortsätter uppåt.
Känns lite som att den inte får soppa (Nyligen bytt alla filter på service, så gissar tändsystem?)

Det roliga i det hela kommer när man stänger av DSA'n. Då slutar bilen att hacka och den går superpiggt även på höga varv.

Någon som haft liknande problem? Tips på vad man kan kolla?

Tänkte ta någon dag i veckan och kika tändspolen då det tydligen ska vara liknande problem, men jag blir väldigt förvirrad då den går bra utan DSAn?

Mvh
Daniel

--------------------------------------_
Enl inlägg från mig på sida 3 med lösning som fungerade för min bil, och enl poster på sidan 3 fungerar det inte för alla.

Gjorde så att jag följde det enklaste som finns; Instruktionsboken.

Enl denna så kan man programmera om DSAn genom att;

Gasa upp till 70KM/h, pref på 3ans växel.
Motorbromsa till 30km/h, Använd inte bromsen, låt bilen motorbromsa
Gör om detta 2 gånger till, så kommer DSAn att programmera om sig till "det nya sättet"

[/quote]
Senast redigerad av 1 SuperSverker, redigerad totalt 0 gånger.
SuperSverker skrev:Hej!

Har köpt mig en "ny" liten pärla som tyvärr inte går helt rent.

Det är en S40 2.0T, B4204T3, rullat 8300 mil.

Problemet som jag har är att vid 100% gaspådrag och höga varv (nåja, 3500 <), så hackar motorn en till tre gånger innan den fortsätter uppåt.
Känns lite som att den inte får soppa (Nyligen bytt alla filter på service, så gissar tändsystem?)

Det roliga i det hela kommer när man stänger av DSA'n. Då slutar bilen att hacka och den går superpiggt även på höga varv.

Någon som haft liknande problem? Tips på vad man kan kolla?

Tänkte ta någon dag i veckan och kika tändspolen då det tydligen ska vara liknande problem, men jag blir väldigt förvirrad då den går bra utan DSAn?

Mvh
Daniel

Ta och sök här på forumet, DSA, finns flera tips! :-)-)
andersbe skrev:

Ta och sök här på forumet, DSA, finns flera tips! :-)-)
Tacksam för snabbt svar, hade inte en tanke på att söka före tyvärr :/

Ska byta tändstift i veckan, även kika på spolen ifall att. Löser inte det problemet så får jag kika närmare på DSAn...

Får dock inga felkoder eller liknande, borde väl synas ganska snabbt om det har med antisladden att göra?
Funkar det bra när du stänger av antispinn så känns det ju självklart som att det är den som går in och dödar motorn. :) Att byta tändspolar etc kan du ju göra om du nu vill det, men det kommer förmodligen inte ha någon påverkan. Frågan är varför DSA går in, om det är meningen att den ska gå in, eller om något är trasigt. Fungerar ABS som det ska?
benka1 skrev:Är det inte så hjulen vill slira lite då hugger antispinn in o bromsar o då känns som det hugger?
Då symtomen även finns på 3/4/5an så kan man enkelt utesluta det =)
svergie2 skrev:Funkar det bra när du stänger av antispinn så känns det ju självklart som att det är den som går in och dödar motorn. :) Att byta tändspolar etc kan du ju göra om du nu vill det, men det kommer förmodligen inte ha någon påverkan. Frågan är varför DSA går in, om det är meningen att den ska gå in, eller om något är trasigt. Fungerar ABS som det ska?
ABS fungerar som det ska, och jag blir tveksam på DSAn då den borde säga till? (Den blinkar alltså inte eller något annat, utan det bara hugger lite lätt en till tre gånger mellan ~3000 och 5000)
----------------------------------

Bytt tändstift idag till Volvo original (Kostade piss och inget, runt 400kr), och noterade att ett av tändstiften dels hade en grön erodering på toppen av anslutningen. Detta var alltså 3an från vänster räknat, och även det stiftet som en av tändspolarna satt på.
Just denna tändspole var nog inte bytt på länge, den hade en rätt trött fjäder samt en vit beläggning på fjäder samt innandömet.

Jag börjar mer och mer luta åt att det är DSAn som krånglar, men fick iaf en tändspole som ska bytas mot en bättre begagnat från skroten så något positivt fick man från det i alla fall =)

Fler bud?

*edit

Ska även tillägga att felkoder är lästa och finns inga just nu.
Har tillgång till en OBD2-läsare (ELM327 eller vad dem heter), ifall det skulle hjälpa vid framtida felsökning
Mvh
SuperSverker skrev:
benka1 skrev:Är det inte så hjulen vill slira lite då hugger antispinn in o bromsar o då känns som det hugger?
Då symtomen även finns på 3/4/5an så kan man enkelt utesluta det =)
svergie2 skrev:Funkar det bra när du stänger av antispinn så känns det ju självklart som att det är den som går in och dödar motorn. :) Att byta tändspolar etc kan du ju göra om du nu vill det, men det kommer förmodligen inte ha någon påverkan. Frågan är varför DSA går in, om det är meningen att den ska gå in, eller om något är trasigt. Fungerar ABS som det ska?
ABS fungerar som det ska, och jag blir tveksam på DSAn då den borde säga till? (Den blinkar alltså inte eller något annat, utan det bara hugger lite lätt en till tre gånger mellan ~3000 och 5000)
----------------------------------

Bytt tändstift idag till Volvo original (Kostade piss och inget, runt 400kr), och noterade att ett av tändstiften dels hade en grön erodering på toppen av anslutningen. Detta var alltså 3an från vänster räknat, och även det stiftet som en av tändspolarna satt på.
Just denna tändspole var nog inte bytt på länge, den hade en rätt trött fjäder samt en vit beläggning på fjäder samt innandömet.

Jag börjar mer och mer luta åt att det är DSAn som krånglar, men fick iaf en tändspole som ska bytas mot en bättre begagnat från skroten så något positivt fick man från det i alla fall =)

Fler bud?

*edit

Ska även tillägga att felkoder är lästa och finns inga just nu.
Har tillgång till en OBD2-läsare (ELM327 eller vad dem heter), ifall det skulle hjälpa vid framtida felsökning
Mvh
Okej, men fungerar allt som det ska när du stänger av DSA så känns det ju som att problemet ligger där iallafall?
Supersverker:

Kan glädja dig med att jag har exakt samma symptom på min bil.
Har märkt några gånger förut att bilen beter sig precis som du beskrev, och att det funkar när man trycker bort DSA.
Testade på vägen hem från jobbet idag (ett antal upprepade accelerationer) och det är endast när DSA är inaktiverat som det funkar som det ska. Ska tilläggas att när det händer (rycker till) så tänds inte DSA-lampan.

Ska testa i morgon på grusväg om ABS:en arbetar som den ska, och en kollega ska ta med sin "rejäla" felkodsläsare till jobbet till skillnad från min som är köpte på teknikmagasinet för några hundralappar.
Sen blir det nog däcksbyte i helgen och då blir det en seriös inspektion av ABS-ringarna så de ser ut som de ska. Kan tydligen ställa till just detta problem om jag förstår det jag sökt fram här och på google på rätt sätt.

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]