- fre 11 mar 2016, 16:52
#1057061
ABS lampan lyser till och från, på min 945:a -98, och vill gärna ha tips på bra felkodsläsare som funkar till 940!
Moderator: Moderatorer
lennarte skrev:Det är inte så svårt att med en multimeter att ohmmäta givarna. Dom främre är mest utsatta för "påkänningar" och mäts genom att ta isär kontaktstyckena vid fjädertornen och det ska vara omkring 900 - 1200 ohm. Bak är sällan fel, den sitter mer skyddade. Avvikelser åt båda hållen visar på fel. Oftast när det är fel så visar det Mohm. Om lampan tänds efter en stunds körning är det stor möjlighet att det är en givare fram. Det kan ju vara kontakt när bilen stå stilla men bli avbrott när det fjädrar och svänger.
Mvh
Lennart2
lennarte skrev:Det är ju olika på olika mätare, men på ett område typ 0 - 10000 ohm. Jag är inte 100 på vad det ska vara för värden på din, såg inte förrän nu att den var en -98. Borde vara samma som äldre modeller. Man kan även se om kuggkransen fungerar. Då ställer man mätaren på mV och snurrar sakta på hjulet, den ska då visa ett "pulsande" värde på någon mV. Då måste ju givaren vara hel först.
Mvh
Lennart
Darrell skrev:lennarte skrev:Det är ju olika på olika mätare, men på ett område typ 0 - 10000 ohm. Jag är inte 100 på vad det ska vara för värden på din, såg inte förrän nu att den var en -98. Borde vara samma som äldre modeller. Man kan även se om kuggkransen fungerar. Då ställer man mätaren på mV och snurrar sakta på hjulet, den ska då visa ett "pulsande" värde på någon mV. Då måste ju givaren vara hel först.
Mvh
Lennart
hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]
Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]