Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Det är inte så svårt att med en multimeter att ohmmäta givarna. Dom främre är mest utsatta för "påkänningar" och mäts genom att ta isär kontaktstyckena vid fjädertornen och det ska vara omkring 900 - 1200 ohm. Bak är sällan fel, den sitter mer skyddade. Avvikelser åt båda hållen visar på fel. Oftast när det är fel så visar det Mohm. Om lampan tänds efter en stunds körning är det stor möjlighet att det är en givare fram. Det kan ju vara kontakt när bilen stå stilla men bli avbrott när det fjädrar och svänger.

Mvh
Lennart2
av Darrell
lennarte skrev:Det är inte så svårt att med en multimeter att ohmmäta givarna. Dom främre är mest utsatta för "påkänningar" och mäts genom att ta isär kontaktstyckena vid fjädertornen och det ska vara omkring 900 - 1200 ohm. Bak är sällan fel, den sitter mer skyddade. Avvikelser åt båda hållen visar på fel. Oftast när det är fel så visar det Mohm. Om lampan tänds efter en stunds körning är det stor möjlighet att det är en givare fram. Det kan ju vara kontakt när bilen stå stilla men bli avbrott när det fjädrar och svänger.

Mvh
Lennart2

Ok! Vad ska multimetern vara inställd på då? Jag tror jag ska ha en multimeter undanstoppad nånstans :)
Tack för svar!
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är ju olika på olika mätare, men på ett område typ 0 - 10000 ohm. Jag är inte 100 på vad det ska vara för värden på din, såg inte förrän nu att den var en -98. Borde vara samma som äldre modeller. Man kan även se om kuggkransen fungerar. Då ställer man mätaren på mV och snurrar sakta på hjulet, den ska då visa ett "pulsande" värde på någon mV. Då måste ju givaren vara hel först.

Mvh
Lennart
av Darrell
lennarte skrev:Det är ju olika på olika mätare, men på ett område typ 0 - 10000 ohm. Jag är inte 100 på vad det ska vara för värden på din, såg inte förrän nu att den var en -98. Borde vara samma som äldre modeller. Man kan även se om kuggkransen fungerar. Då ställer man mätaren på mV och snurrar sakta på hjulet, den ska då visa ett "pulsande" värde på någon mV. Då måste ju givaren vara hel först.

Mvh
Lennart

Ok! Tack för svar!
av Darrell
Darrell skrev:
lennarte skrev:Det är ju olika på olika mätare, men på ett område typ 0 - 10000 ohm. Jag är inte 100 på vad det ska vara för värden på din, såg inte förrän nu att den var en -98. Borde vara samma som äldre modeller. Man kan även se om kuggkransen fungerar. Då ställer man mätaren på mV och snurrar sakta på hjulet, den ska då visa ett "pulsande" värde på någon mV. Då måste ju givaren vara hel först.

Mvh
Lennart

På min multimeter har jag 200, 2k, 20k, 200k, 2m och 20m att välja på. Jag har också en symbol som liknar en musik not med en liknande pil på också.
Vilken av dessa ska den stå på?
Användarvisningsbild
av lennarte
Eftersom rätt värde är 900 - 1200 ohm d.v.s 0,9 - 1,2 kohm så ska den stå på 2k. Om den inte rör sig då, eller går i botten är det fel. Om du få rätt värde kan du hissa upp bilen och snurra sakta på hjulen med mätaren i ett AC-mV läge och få ett litet utslag på mätaren om kuggransarna fungerar. Se bara till att det är ordentligt rent från oxid i stifthylsorna du mäter i. Är kugg kransarna helt fulla av rost, eller avståndet till givaren för stort, ger det inget utslag.

Mvh
Lennart
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]