Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tanaris
Nästa vecka byter jag min V70 2013 mot ett annat märke. Trots Classic Edition kom jag ner i samma pris för en från början betydligt dyrare bil när jag plockat på all extrautrustning jag vill ha, förutom läderklädsel som jag lika gärna kan vara utan och VOC som jag kommer sakna, men när jag tittade listan över vad min bil sysslat med de senaste tre åren och femtusen milen kändes valet relativt lätt:

- Batteribyte efter mindre än ett år.
- Trasigt dörrlås, drygt två år.
- Avskavd kabel till ABS-sensor, två år.
- Två påfyllningar av kylvätska.
- Förarruta som vänder halvvägs upp och åker ner igen. Återkommande, verkstan smörjer bara lite.
- Vinande ljud i högtalarna. Inte onormalt enligt verkstan.
- Nyckelminne till stolen som beter sig helt slumpmässigt ibland.
- AC som sporadiskt får för sig att pumpa ut enbart varmluft tills tändningen slås av.

Lite för många verkstadsbesök för en ny bil. Och nu ska jag tillbaka igen, för originaltorkarna de bytte för 1000 spänn förra veckan är helt värdelösa.
av least
Okej, och du kan inte med att berätta vilket märke och modell som du byter till?
av Alexas
Det är alltid tråkigt när man får en bil med massa problem. Särskilt om man köpt den helt ny. Men problem av den karaktären brukar vara bil-relaterad snarare än märkes-relaterat. Såvida inte många har exakt samma såklart. Min far köpte en sprillans ny BMW som efter 2 veckor fick kortslutning i elsystemet som slutades en bärgning till verkstad. Efter 2 år gick en tändspole, bärgning igen. Högtalare som skorrar. Ja som sagt, andra bilar är inte förskonade från problem. Vill det sig riktigt illa och man får ett måndags-ex så brukar det inte spela någon roll vilket mörke som finns på huven.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Snacka om otur, men någon ska ju råka få det med. Förmodligen har ju TS bättre flax oavsett köp men hoppas du blir nöjd
av tanaris
Det blir en Audi A6. Jag kanske kommer tillbaka om tre år :)

Visst, bilarna blir mer komplexa och det är fler saker som kan strula, men såhär mycket problem har jag inte haft sen jag körde begagnad Saab för 20 år sen.
av Alexas
Usch nä inte Audi. Då pratar vi problem haha :D nä jag ska inte skrämma dig men alla jag känner som har haft audi har haft mycket seriösa problem. Vet inte hur deras nya modeller är men jag har bara dåliga erfarenheter från Audi.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Alexas skrev:Usch nä inte Audi. Då pratar vi problem haha :D nä jag ska inte skrämma dig men alla jag känner som har haft audi har haft mycket seriösa problem. Vet inte hur deras nya modeller är men jag har bara dåliga erfarenheter från Audi.
+1
av perhall
Audi A6 3,0 TDI är den mest felfria bilen på 10 000 mil i tyska auto motor & sport.
Audi A6 2,0 TDI är den mest felfria bilen på 10 000 mil i Autobild (eller var det Autozeitung).
S60/V60 (som ju är extremt närbesläktad med V70) är bästa mellanklassbil enligt Dekras extremt stora databas.
MIna senaste fyra nya VOlvo har varit nästan helt felfria. Min Audi har redan haft en del fel på sex månader.

Men jag tycker man bör gå på generella mönster, inte enstaka observationer. Och jag tycker verkligen inte din MY13 verkar ha varit så extremt felfylld...
PH
Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]