Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av steinhugo
Nettopp kjøpt meg en 03 modell XC70, D5. Veldi fin bil som jeg forsåvidt er strålende fornøyd med. Da jeg var kommet hjem så oppdaget jeg at når jeg kjører så blinker hele instrumentpanelet et brøkdels sekund. tankmåleren, turteller og alt av lys slukker oxo kommer det tilbake like fort...?! Men dette skjer bare av og til. Noen som har opplevd det samme og som kan si noe om det? Mitt lokale verksted mente det kunne være et rele i hovedsikringsboksen som tullet litt, men etter å ha byttet 2 rele så er problemet der fortsatt....
Håper noen kan hjelpe meg.
hilsen ny volvo eier
Användarvisningsbild
av Whisky
Hej!

jag har aldrig stött på problemet varken själv eller hört/läst om det... men kan det vara något glapp i ljusregleringen till instrumentpanelen? Kan du framkalla glappet genom att reglera ljusstyrkan med reglaget för instrumentbelysning?
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror du manar att ljuset skiftar till "mjukt" ibland efter start.

längst ner på ecc:n så fins ett ljus öga som ska känna om det är dagsljus ute eller inte. om det är dagsljus så ökar instrumentbelysningen lite gran.

åken du på vissa ställen så kan bilen ha svårt att avgöra vad det är för ljus förrhållanden
av steinhugo
lyset i instrumentpanelet blir fullstendig mørkt. Det dimmer seg ikke bare ned, det blir helt mørkt før det kommer på igjen. Tankmåleren og turtelleren ramler ned på null også før det kommer opp igjen.
av Frigge
Kan ju bero på mycket. Har du haft bilen inne för avläsning för att se om det finns några felkoder i DIM ?
Kan vara så att DIM saknar ström sporadiskt
Kan vara fel i DIM
Nätverksproblem
Användarvisningsbild
av elmuppo
Frigge skrev:Kan ju bero på mycket. Har du haft bilen inne för avläsning för att se om det finns några felkoder i DIM ?
Kan vara så att DIM saknar ström sporadiskt
Kan vara fel i DIM
Nätverksproblem
Problemet är inte helt ovanligt på äldre p2 bilar.
Kan lösa sig med att ladda om instrumentet, även att köra en total upgrade.

problemet brukar uppstå då någon nod är nyare än resterande, tex byte av
ETM. Varför det blir så vet jag inte, men jag har en teori om att
att huvudatorn får ny SW och då börjar DIM muppa efter ett tag.

//Branx
av Frigge
Taxibilar med lång mätarställning på brukar DIM kunna lägga av på detta sättet. Det enda som hjälper då är byte av DIM.
Har ingen erfarenhet av att DIM lägger av efter byte
av annan nod men ser det inte som en omöjlighet
av steinhugo
takker så mye for all svar. skal gi lyd fra meg når å hvis jeg finner ut av problemet
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]