Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av meckar Lasse
hej! jag hade tänkt köpa en s 60 t 5 -02 ca 10 000 mil.vad bör man tänka på?vilka delar i framvagnen tex.turbon hur länge håller en sådan, vid normal körning?om det är någon som har förslag, är jag tacksam.

mvh meckar lasse.
av jbl
Kolla under bilen så att det är torrt mellan motor och låda.

Känn under servo pumpen så att det är torrt där.

Lyssna efter klonk ljud vid ojämn väg. Svag länk är krängningshämmarna. Vid klonk kan det även vara fjäderbenslagringen.

Broms prov ifrån 120 så ska det inte vibrera i ratt eller bak.. Inte ovanligt med skeva skivor.

Prova all el i bilen. stol värmaren har jag fått byta på min tidigare S60-01

Hade även problem med att central låset låste upp nån dörr. Fick då byta lås modulen.

Är den nervös på tomgången så kan det vara nåt med gasspjället.

Är det automatlåda kolla färgen på oljan som ska vara röd och inte lukta bränt. Automaten ska även växla bra.

Turbon håller mycket länge om oljebytena är skötta. Troligen hela bilens livslängd. Har den varit trimmad eller är trimmad så har man tummat på livslängden. Har man slarvat med service intervallerna så är även det negativt på livslängden.

Men det är en mycket rolig och bra bil.
av meckar Lasse
hej jbl ! snällt av dig komma med några tips,ska i morgon ut o testa en bil. jag upptäckte att jag skrivit under 850 forumet,har en sådan också.
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]