Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1038138
Min fars 855GLT -95 lider av att det tömmer batteriet, så länge han kör med bilen varje dag så är det inga problem utan det är först när den stått ett par dagar som batteriet är tömt så man tvingas ladda det!
Svårt att felsöka när man själv inte kör med bilen kontinuerligt, men har gjort vad man kan tänkas kan ändå tycker jag.

*Han nämnde nån gång att radion ibland inte slocknade när han vred ur nyckeln, så tändplattan byttes till en begagnad utan skillnad, denna är bytt en gång till sen dess till en jag själv använt och vet fungerar.

*Inga lampor som står och lyser, tydligen vanligt att lamporna i dörrarna eller handskfack står och glirar och drar ut batteriet.

*Batteriet är utbytt och det gamla har jag kört rekonditionering på och det håller måttet, har 13,03V (+15°) i viloläge 1½ vecka efter full laddning, så det bör vara friskt!

*Generatorn laddar 14,11V mätt på batteriet vid förhöjd tomgång!

*Lossade jorden på batteriet och mätte mellan kabeln och batteriet och då drog den 0,03A i viloläge avstängd och låst, ja eller om det nu var 0,3A minns inte på rak arm, men oavsett så är det försvinnande lite och min bedömning är att det är typ larmet som drar detta och det bör inte kunna dra ur batteriet på ett par dagar, speciellt inte som han inte alltid låser bilen alls.

*Släpvagnskontakten fungerar ihop med släp, all belysning fungerar, kan det trots detta vara överslag nånstans!?
Men då borde man ju kunna se att det drog ström...

Har säkert kollat mer för detta är inget nytt fenomen tyvärr!

Vad mer kan man kolla? Tar tacksamt emot tips!
Nånting är det ju som drar ur batteriet, och kanske har jag haft sån otur att det fungerat varje gång som jag haft hit den för att felsöka...
#1038152
Det kan vara släpkontakten som slår över. Ström tar alltid den enklaste vägen, så när släpet kopplas på flyter strömmen dit den ska, då det är minst motstånd den vägen. Men ja, det borde synas på mätningen.

Du nämnde stereon... Jag föreslår att koppla ur stereon några dagar och se om det blir bättre. Det är ju inte ovanligt att stereos drar tjuvström. Kan ju vara glappis så den tjuvdrar "lite när den vill".

Tyvärr har jag faktiskt ingen aning om hur mycket dessa bilar drar i viloläge, men mitt arduinobygge drar ca 50mA, så min viloförbrukning är <normal>+50mA, och mitt batteri håller sig i iaf en vecka(65Ah).
#1038156
Tack för svaret!
Jo man tycker ju det borde synas när man mäter den ifall det nu skulle vara släpvagnskontakten.
Stereon är utbytt, den gamla "brann" upp... Men det förändrade inte det faktum att det försvinner ström så felet bör finnas någon annanstans!

Kom på en annan sak, någon som vet ifall det går "batteriström" till automatlådans reläer och knapp osv?
För denna kan dumma sig ibland och gå in i vinterläge utav sig själv osv (bytt knappen utan någon förändring) och om det i så fall kan vara detta som på nåt sätt kan dra ur batteriet!?
Kanske är långsökt men börjar så smått bli desperat när man inte hittar något fel och far är på en hela tiden om det...
#1038158
Nej det har inte provats utan radio, men det blir liksom lite extra klurigt att felsöka när felet inte finns när jag har den här hos mig...
Känns ju nästan som om man skulle ha den stående på mätning under en längre tid för att se ifall den plötsligt dyker upp en förbrukare!?
Retligt som fan är det! Bättre när det havererar ordentligt så man direkt ser felet... ;)
#1038166
Hehe ja... El är f-n inte roligt att felsöka. Speciellt inte i en bil där det finns hundratals kablar och jordpunkter utspritt överallt :lol:

En annan idé kan kanske vara att sätta batteriet i din bil(och ditt i hans) och se om samma fenomen händer i din bil(och hans är ok), eller om felet ligger kvar i hans bil.
För det kan vara så att om batteriet är slut så kan vilospänningen vara helt ok - men tappar kapaciteten så fort några förbrukare kopplas på. Så betede sig mitt gamla batteri, spänningen var ok, men så fort det blev lite belastad så tvärsjönk den.
#1038169
Bra tänkt! Men batteriet som jag nu monterade i hans bil kommer från V70in jag skrotade för ett tag sedan, den kördes fram och tillbaks på gården, in och ut ur garaget ett flertal gånger under ett par veckors tid utan att strula och utan att bli uppladdat på de korta turerna, så fort batteriet kom i min fars bil så var fenomenet detsamma som med det gamla batteriet. Så jag tror faktiskt att det inte är nåt fel på batterierna utan att det är något som drar ur strömmen så fort det monteras i hans bil, frågan är bara vad!?
Jag får nog hämta hit bilfan och kolla igen, det borde ju gå att hitta felet tycker man...
#1038186
Jag var bara tvungen att hämta bilen, mätte nu och det fanns en förbrukare så det låg på 0,16A istället för 0,03A som jag mätte upp förra gången. Drog säkringarna tills jag hittade förbrukaren och det var innerbelysning/handskfack osv, och det visade sig vara lampan i handskfacket som stod och lyste. Jag kollade ju detta förra gången att ingenting lyste och det gjorde det ju heller inte då, men om jag hade mätt innan jag öppnade (och rensade) handskfacket så kanske jag upptäckt detta redan den gången. Nu var ju alla grejerna tillbaks i handskfacket och det var med nöd och näppe det gick att stänga...
Nu ligger förbrukningen på 0,02-0,03A med låst och larmad bil.
Det verkar dock skumt att endast den lampan drog så pass, men efter att kopplat bort den så försvann förbrukningen i alla fall och det är ju huvudsaken! :)
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Brukar vara något lager när det är[…]

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!