- ons 13 jan 2016, 16:39
#1037519
Hej på er! Blev precis medlem här på forumet och nu tänkte jag se om ni kan hjälpa mig.
Köpte en V70 T5 1998 (2,0 liters, B5204T3) billigt då den ej gick igenom besiktningen (avgasvärden). Efter en hel del felsökning, byte av turbo (som var sopslut) mm så kom vi fram till att en eftermonterad dumpventil släppte ut laddluft när den ej skulle (lambda-värdet sa att motorn gick fett). Så nu är bilen besiktad och går fint, dock med följande problem:
- Bilen drar ur batteriet över natten (ibland startar den efter en natt men aldrig efter två). Jag har mätt upp strömförbrukningen till ca 200-250 mA. Efter felsökning har jag kommit fram till att det är databoxen (eller något via databoxen) som drar tjuvström. Det är iaf i huvudsäkringsboxen, säkring märkt "Tändningslås" som drar. Enligt kopplingsschema (Heinz) så går denna säkring till databox (en ledare via tändningslås och en direkt till boxen), samt en till huvudrelä. Jag provade att rycka ur boxen och då drar den ej tjuvström. Provade även att rycka huvudrelä men ingen skillnad. Alltså är det boxen eller någon genom boxen som drar. Är det någon som råkat ut för detta och kan ha tips på vad jag kan gå vidare med? Bilen fungerar klockrent i övrigt (chippad box) så jag har svårt att tänka mig det är fel på själva boxen, dock kan det ej uteslutas helt.
- Bilen laddar endast ca 13,5V. Jag har bytt generatorn så den är sprillans ny med nya kol/regulator. Drivremmen ser fin ut men jag ska byta den för säkerhets skull. Ska även dubbelkolla alla kablar och anslutningar, men då det är samma pluskabel till generator, via startmotor och den ger laddning när motorn går (om än låg), så borde det ju vara kontakt.
Köpte en V70 T5 1998 (2,0 liters, B5204T3) billigt då den ej gick igenom besiktningen (avgasvärden). Efter en hel del felsökning, byte av turbo (som var sopslut) mm så kom vi fram till att en eftermonterad dumpventil släppte ut laddluft när den ej skulle (lambda-värdet sa att motorn gick fett). Så nu är bilen besiktad och går fint, dock med följande problem:
- Bilen drar ur batteriet över natten (ibland startar den efter en natt men aldrig efter två). Jag har mätt upp strömförbrukningen till ca 200-250 mA. Efter felsökning har jag kommit fram till att det är databoxen (eller något via databoxen) som drar tjuvström. Det är iaf i huvudsäkringsboxen, säkring märkt "Tändningslås" som drar. Enligt kopplingsschema (Heinz) så går denna säkring till databox (en ledare via tändningslås och en direkt till boxen), samt en till huvudrelä. Jag provade att rycka ur boxen och då drar den ej tjuvström. Provade även att rycka huvudrelä men ingen skillnad. Alltså är det boxen eller någon genom boxen som drar. Är det någon som råkat ut för detta och kan ha tips på vad jag kan gå vidare med? Bilen fungerar klockrent i övrigt (chippad box) så jag har svårt att tänka mig det är fel på själva boxen, dock kan det ej uteslutas helt.
- Bilen laddar endast ca 13,5V. Jag har bytt generatorn så den är sprillans ny med nya kol/regulator. Drivremmen ser fin ut men jag ska byta den för säkerhets skull. Ska även dubbelkolla alla kablar och anslutningar, men då det är samma pluskabel till generator, via startmotor och den ger laddning när motorn går (om än låg), så borde det ju vara kontakt.