Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er! Blev precis medlem här på forumet och nu tänkte jag se om ni kan hjälpa mig.

Köpte en V70 T5 1998 (2,0 liters, B5204T3) billigt då den ej gick igenom besiktningen (avgasvärden). Efter en hel del felsökning, byte av turbo (som var sopslut) mm så kom vi fram till att en eftermonterad dumpventil släppte ut laddluft när den ej skulle (lambda-värdet sa att motorn gick fett). Så nu är bilen besiktad och går fint, dock med följande problem:

- Bilen drar ur batteriet över natten (ibland startar den efter en natt men aldrig efter två). Jag har mätt upp strömförbrukningen till ca 200-250 mA. Efter felsökning har jag kommit fram till att det är databoxen (eller något via databoxen) som drar tjuvström. Det är iaf i huvudsäkringsboxen, säkring märkt "Tändningslås" som drar. Enligt kopplingsschema (Heinz) så går denna säkring till databox (en ledare via tändningslås och en direkt till boxen), samt en till huvudrelä. Jag provade att rycka ur boxen och då drar den ej tjuvström. Provade även att rycka huvudrelä men ingen skillnad. Alltså är det boxen eller någon genom boxen som drar. Är det någon som råkat ut för detta och kan ha tips på vad jag kan gå vidare med? Bilen fungerar klockrent i övrigt (chippad box) så jag har svårt att tänka mig det är fel på själva boxen, dock kan det ej uteslutas helt.

- Bilen laddar endast ca 13,5V. Jag har bytt generatorn så den är sprillans ny med nya kol/regulator. Drivremmen ser fin ut men jag ska byta den för säkerhets skull. Ska även dubbelkolla alla kablar och anslutningar, men då det är samma pluskabel till generator, via startmotor och den ger laddning när motorn går (om än låg), så borde det ju vara kontakt.
Hej.

Börja med att leta efter kablar som inte ser orginal ut. Inne som ute.
Nån klåpare kan ha kopplat in nått tillbehör eller kopplat ikring motor, ABS, SRSlampa osv, lite hur som helst.
Jag har sett de mest fantastiska felkopplingar till slutsteg, telefoner, stylingbelysning, mm.
Även individer som köper fälg+däck till sin 850 för 15000kr, men ska fulkoppla ABS för att spara 1000kr...
Turbobilar är extra attraktiva för den sortens bilägare tyvärr.

Spänningen på batteriet är lite låg nör motorn går, förutsatt att batteriet var väl laddat vid mät-tilfället och inte relativt nystartad motor med nästan tomt batteri, typ.

Har du ett bra pålitligt instrument?
Digitalt?
Många billiga instrument är inte så exakta på volten , men det intressanta många gånger ang laddning är SKILLNADEN mellan startad motor och vilande batteri.

Drivremmen skall slira högljutt innan spänningen sjunker.

Jag har varit med om ett relä som bränt ihop, och då strömförsedde en insprutningsboxen konstant, och drog tjuvström. Typ 0,5 amp.
Inte en Volvo iofs, men principen är ganska lika på alla bilar.

Ägna dig åt tjuvströmmen innan du dömer ut laddning, rem, osv..

Micke.
Felet med laddningen var glappkontakt i batterikabelskon. Nu laddar den 14V.

Gällande tjuvström felsöker jag vidare. Har löst det tillfälligt med ett relä som bryter den säkringen när tändningen är av. Nackdelen är att databoxen nollställs. Dock är det inget man märker något av.
200-250mA ska inte dra ur batteriet på en natt... 250mA skulle ta typ 300h, eller ca 12dagar, att dra ur ett vanligt 60Ah batteri.

Att konstant nollställa databoxen är inte nyttigt för avgasrengörningen - främst kissen.
Så även om du själv inte märker någon skillnad(vilket är lite märkligt, jag märker rätt stor skillnad på min B5204T3, den både drar mer bränsle och får lite orolig tomgång som dessa motorer "ska" få) så märker bilen av det.
Kanske inte över en natt, men en bil ska ju kunna stå parkerad åtminstone en eller ett par veckor utan problem.

200 mA är hursomhelst för stor viloförbrukning – det är absolut ett tecken på ett fel.

Normal viloförbrukning är grovt räknat ungefär en tiondel, 10–30 mA eller så.
Sen om batteriet är gammalt så är det ofta att dom inte orkar hålla kvar strömmen utan dom laddar ur sig själva. Nu när det är såhär kallt så är det många batterier som inte klarar att hålla kvar strömmen. Även laddningen från generatorn begränsas batteriet tar knappt emot mer än 50% jämfört mot 100% vid 20grader tror jag att det var. Dvs det tar dubbelt så lång tid att ladda batteriet i minus 18grader mot vad det gör vid 20grader.
Du har säkert spänningsfall i batterikabelskon som sitter på batteriets +pol.
Laddningsströmmen från generatorn går i en kabel från generatorn till startmotorn och sedan direkt till +polens kabelsko.
Alla förbrukare sitter direkt i en bult på kabelskon. Kabeln som går från kabelskon till startmotorn ar pressad i kabelskon som är av
nån sorts mässing.
Det är i denna pressning som det förmodligen är dålig kontakt så att laddningen inte kommer till batteriet (det blir värme) men alla förbrukarna sitter direkt i kabelskon och därför sugs batteriet ut.

Testa att starta bilen och sätta på alla förbrukare som finns, ljus elstolar bakruta mm en stund tag sedan på kabelskon med handen där kabeln till starten är instucken och fastpressad rusa motorn så generatorn laddar ordentlig.
Förmodligen blir det fort varmt där=dålig kontakt.
Exakt detta felet var det på 3 bilar i familjen, en 855 en V70 o min S70.
Alla bilarna har dessutom bensinvärmare och det hände flera gånger att dom inte gick att starta när värmaren använts.

Alla bilarna hade konstant halvdåligt batteri

Det jag gjorde var att löda kabeln i kabelskon sen drog jag en extra 6kvmm kabel direkt mellan generatorn och skruven där förbrukarna sitter
på batterikabelskon.

Problemet löst inga startproblem även om värmaren använts längre.

För övrigt drar alla moderna bilar ström hela tiden för annars skulle inte det att gå att låsa upp med fjärrkontrollen och starta motorn.
Det är minnen som hålls i både motorstyrningen och i styrningen för automatväxellådan om du har det.
Även innerbelysningen drar ström även om den inte lyser om den är i läget där den tänds och släcks vid dörröppning.
Sen har batteriet själv en självurladdning.
Jag tror utan att veta att om du ställer en bil med fullladdat friskt batteri så efter 2 månader så blir det svårt att starta den om ingen underhållsladdning utfört under tiden.
Det finns uträkningsformler för detta men jag har inte dom framme.

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Motorn tappar kraft och dör.

Lampan börjar inte lysa direkt. Om det ä[…]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]