Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xDeFeCTx
Volvo S80 -05

Häromdagen så skulle jag sänka rutan och det hade förmodligen frusit fast lite, rutan gick ner ca 10cm och sen small till som fan själv och rutan hängde snett i framkant. Den gick lite segt, och jag fattar ju nu i efterhand att jag skulle hissat upp rutan och gett fan i att försöka få ner den.
Varför nu motorn är så stark så den kan ha sönder något fattar jag inte, men så är det :)

Som tur är fick jag upp den igen med en ny smäll och lite våld. Så den är stängd, men det kommer inte gå att få ner den igen.

Man hör att något är löst inne i dörren också, när man stänger den så skramlar det till.

Vad kan det vara som har gått sönder? Är det enormt kostsamt att få det lagat tror ni?
Är det svårt att montera bort insidan på dörren så man kan ta en kik på vad som har lossnat/gått sönder?
Den här är väl huvudmisstänkt: http://vparts.se/se/glidsko-fonsterhiss ... -xc90.html

Sedan kan så klart lite annat gått sönder också, bara att ge sig in och titta. Använd helst motsvarande "Demonteringjärn i plast" (underbart namn) från Biltema när du lossar dörrsidans clips. (Det är ett par skruvar som måste lossas först.) Slipsen kan också gå i småbitar under operationen så några sådana i reserv är inte fel.
sensonic skrev:Den här är väl huvudmisstänkt: http://vparts.se/se/glidsko-fonsterhiss ... -xc90.html

Sedan kan så klart lite annat gått sönder också, bara att ge sig in och titta. Använd helst motsvarande "Demonteringjärn i plast" (underbart namn) från Biltema när du lossar dörrsidans clips. (Det är ett par skruvar som måste lossas först.) Slipsen kan också gå i småbitar under operationen så några sådana i reserv är inte fel.
"Demonteringsjärn i plast" är förvisso ett underbart namn (ett exempel på contradictio in adiecto). :-) Men är det inte lite overkill att ta till detta "avancerade specialverktyg" för att ta bort plastnitarna till dörrklädseln? ;-) Jag brukar använda närmast till hands liggande torxmejsel för att trycka in centrumsprinten en aning tills den klickar till (inte hela vägen så att den faller ner i botten av dörren där man sedan får leta efter den eller köpa ny). Sedan är det ju bara att plocka ur niten med fingrarna och den kan så småningom återmonteras utan problem.

"Demonteringsjärn i plast" är förstås ändå ett omistligt verktyg i bilsammanhang. Själv har jag dock en särskild förkärlek för den variant av detta verktyg som Volvoverkstäderna använder (och Volvobutikerna säljer även om personalen först kan se en smula undrande ut när man ber att få köpa en). Formellt tror jag den kallas "P-mejsel" och mer populärt "fiskben". Jag har alltid ett sådant fiskben liggandes i handskfacket, redo för aktion. ;-)

Nu hittade jag ställmotorn och länkarmen[…]

Ingen internetanslutning via SIM

Jag stoppade in ett splitter nytt SIM-kort till et[…]

Carplay Trådlös adapter

v @XRay89 , Blev ingen tull sist jag beställd[…]

LED ramp och XBB dongle

Nu har min bil varit in till Innoware Development […]