- ons 13 jan 2016, 13:26
#1037467
Hej!
Nu har bilen stått utan gått igång sen i fredags, och nu börjar jag få slut på idéer...
Jag åkte med bilen torsdag kväll och dum som jag va så körde jag den inte ordentligt varm. Dagen efter slog det över till nära 20- grader. Jag gick ut och satte mig i bilen å den hoppade igång. Började gå dåligt så jag ville ge lite gas så den inte skulle dö. Då dog den å sen dess har jag inte fått igång den igen. Bilen vill inte ens gå på startgas.
Bilen tänder till då och då och går nästan igång för att sen dö igen. Jag har testat, jag har frisk gnista åtminstone utanför motorn på alla stift. Jag har plockat ur tändstiften och gjort rent dom. Dom var väldigt blöta så jag har bränsle fram också. Jag har testat låta bilen stå med motorvärmaren i. Testat nytt färskt batteri och starthjälp för att få bra snurr men icke. Har kollat att kammen snurrar. Kan kamremmen kugga över så att ventiltiderna blir fel mot tändningen??
Hallgivaren är bytt för inte länge sen. Jag har bytt kablar stift rotor och lock i somras.
Det ända jag kan komma och tänka på är väll dessa saker som jag saknar vetskap och skick på. Hjälp mig gärna med det om ni kan!
*Spridarna stänger/öppnar ej som dom ska
*kallstartsventil (finns det en sådan)
*tändspolen för "klen" (ger inte tillräckligt skarp gnista)
*tändmodulen eller Hallgivaren trasig?? Fel tändtider?
Tacksam för hjälp! Ska testa att stoppa i dom gamla stiften nu å testa starta. Går inte det så ska jag testa bogsera igång/ byta till en begagnad spole.
Nu har bilen stått utan gått igång sen i fredags, och nu börjar jag få slut på idéer...
Jag åkte med bilen torsdag kväll och dum som jag va så körde jag den inte ordentligt varm. Dagen efter slog det över till nära 20- grader. Jag gick ut och satte mig i bilen å den hoppade igång. Började gå dåligt så jag ville ge lite gas så den inte skulle dö. Då dog den å sen dess har jag inte fått igång den igen. Bilen vill inte ens gå på startgas.
Bilen tänder till då och då och går nästan igång för att sen dö igen. Jag har testat, jag har frisk gnista åtminstone utanför motorn på alla stift. Jag har plockat ur tändstiften och gjort rent dom. Dom var väldigt blöta så jag har bränsle fram också. Jag har testat låta bilen stå med motorvärmaren i. Testat nytt färskt batteri och starthjälp för att få bra snurr men icke. Har kollat att kammen snurrar. Kan kamremmen kugga över så att ventiltiderna blir fel mot tändningen??
Hallgivaren är bytt för inte länge sen. Jag har bytt kablar stift rotor och lock i somras.
Det ända jag kan komma och tänka på är väll dessa saker som jag saknar vetskap och skick på. Hjälp mig gärna med det om ni kan!
*Spridarna stänger/öppnar ej som dom ska
*kallstartsventil (finns det en sådan)
*tändspolen för "klen" (ger inte tillräckligt skarp gnista)
*tändmodulen eller Hallgivaren trasig?? Fel tändtider?
Tacksam för hjälp! Ska testa att stoppa i dom gamla stiften nu å testa starta. Går inte det så ska jag testa bogsera igång/ byta till en begagnad spole.