Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo142traktor
Hej!

Nu har bilen stått utan gått igång sen i fredags, och nu börjar jag få slut på idéer...

Jag åkte med bilen torsdag kväll och dum som jag va så körde jag den inte ordentligt varm. Dagen efter slog det över till nära 20- grader. Jag gick ut och satte mig i bilen å den hoppade igång. Började gå dåligt så jag ville ge lite gas så den inte skulle dö. Då dog den å sen dess har jag inte fått igång den igen. Bilen vill inte ens gå på startgas.

Bilen tänder till då och då och går nästan igång för att sen dö igen. Jag har testat, jag har frisk gnista åtminstone utanför motorn på alla stift. Jag har plockat ur tändstiften och gjort rent dom. Dom var väldigt blöta så jag har bränsle fram också. Jag har testat låta bilen stå med motorvärmaren i. Testat nytt färskt batteri och starthjälp för att få bra snurr men icke. Har kollat att kammen snurrar. Kan kamremmen kugga över så att ventiltiderna blir fel mot tändningen??

Hallgivaren är bytt för inte länge sen. Jag har bytt kablar stift rotor och lock i somras.

Det ända jag kan komma och tänka på är väll dessa saker som jag saknar vetskap och skick på. Hjälp mig gärna med det om ni kan!

*Spridarna stänger/öppnar ej som dom ska
*kallstartsventil (finns det en sådan)
*tändspolen för "klen" (ger inte tillräckligt skarp gnista)
*tändmodulen eller Hallgivaren trasig?? Fel tändtider?

Tacksam för hjälp! Ska testa att stoppa i dom gamla stiften nu å testa starta. Går inte det så ska jag testa bogsera igång/ byta till en begagnad spole.
Användarvisningsbild
av lennarte
Du kan kolla vevaxelgivaren (Impulgivare, inte hallgivare på den) genom diagnostikboxen och "diagnostikfunktion 2" i uttag 6, enligt nedan information
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
Du kan ju kolla om det finns felkoder först. Den "ger" inga felkoder utan att motorn går, men den kan ha gett någon innan den stannade. Du kan kolla så det inte är läck på membranet i BTR-en genom att lossa den klena slangen till insuget och suga i den. Smakar det bensin, är den kass. Då läcker det igenom bensin direkt in i insuget och motorn får alldeles för mycket. Det kan vara svårt att få tändstift som varit "genomblöta" att funka riktigt igen, så nya tändstift är aldrig fel

Mvh
Lennart
Hej!

Tack Lennart för det tipset och länken! Jag hade nämligen fått för mig att man måste ha någon form av enhet/kodavläsare (sån där svindyr som verkstäder har). Så jag har aldrig dragit ur några koder faktiskt! Min chef (Lennart på Motoroldies) sa att det ska sitta en diagnosbox med en "testpenna" som man för in i olika hylsor för att kolla av.

Förstår dock inte vart boxen sitter??

Vad är en BTR?? Aldrig hört talas om, vad har den för funktion och vart sitter den? :)

Hur som bilen startade tillslut i förrgår! Jag testade först om jag hade gnista på mina gamla stift för att jag inte hade verktyg för att se om jag verkligen hade gnista alls på stiften som satt i när bilen stanna.

Sen plockade jag ur dom nya dom var blöta som jag berättade i första inlägget. Torkade av dom och elda lite på dom (vet att det inte är det smartaste men men..) men ändå så starta den inte! Så jag stoppa i dom gamla å då hoppa han igång direkt!! :o

Har tagit med mig en sats med RÄTT tändstift från jobbet nu. De som satt i som var nya när bilen stanna råkade bli fel när chefen plocka fram dom åt mig. Jag fick volvo stift med original nummer 272464 som passar 900 modellen med B234F/G och B230K/E.

Nu har jag volvo stift med original nummer 270746 som det står ska passa 900 modellen med B230fd motor som jag har. :D Så nu ska den förhoppningsvis gå läääängee!

Ska dock testa å se om det finns några felkoder nu blev jag nyfiken på hur det fungerar! :D
av Rådlös
BTR betyder BränsleTrycksRegulator. Bränslepumpen ger ju ett konstant tryck. Insprutningen och spridarna vill ju kunna reglera trycket ibland. Dessutom är det trycket som pumpen ger för högt. Därför har man en "läckventil" som lättar lite på bränsletrycket och skickar tillbaka det överflödiga bränslet till tanken. Det är just BTR som är den här läckventilen. Den sitter i anslutning till alla rör och slangar vid fuelrailen, den metalldosan som fördelar bränslet till insprutarna. BTR'en är en rund plåtdosa, stor som en snusdosa, ungefär. Det förekommer bilar som kan ha justerbara BTR med en skruv, men Volvo kör med en fast BTR.

Jag vet inte hur det är i en 940 med diagnostikboxen, men i 240 ser det ut så här:
Bild

Det är en svart plastdosa med en sladdstump på. Kanske 8 x 8 x 5 cm. Och i 240 sitter den bakom det övre vänstra fjäderbensfästet. När du öppnar dosan, fäll upp locket, så ser det ut som en kontakt med många stifthål. Det är där du skall stoppa i den sladdstumpen som sitter på sidan, enligt LennartE's beskrivning.

Ett tillägg: Glöm inte att ha papper och penna när du läser ut felkoder. Boxen kan lagra flera koder.
Användarvisningsbild
av lennarte
volvo142traktor skrev:Jag hade nämligen fått för mig att man måste ha någon form av enhet/kodavläsare (sån där svindyr som verkstäder har). Så jag har aldrig dragit ur några koder faktiskt
Från och med -96 års modell blir det problem, men på din är det lugnt. Dosan sitter som "rådlös" skriver på baksidan av vänster "fjädertorn". Men man ska inte "springa iväg" och köpa en del bara för att "koderna" säger en sak, men det kan vara en hjälp i felsökningen. Jag menar om felkoden säger att något värde är fel (t.ex att lambdan inte kan reglera) så kanske felet är något helt annat (t.ex läck på avgasröret)

Mvh
Lennart
rådlös: Okej då är jag med! Det ska absolut testas ändå bara för skojs skull! :lol:

Bra poäng Lennart! Håller med dig, koderna ska i första hand minska ner området man felsöker och "peka ut" var man ska börja.

En update då! Idag lämnade jag tjejen i stan och begärde mig hemåt för första gången på två veckor för att pyssla med bilen. På order och önskan från min chef så satte jag i volvo stiften som satt i när bilen stannade som var nyköpta för att se om det var katastrofal kvalité på stiften. Nu efter att det lenat på och stiften fått torka så gick bilen igång på dom, Den gick inte klockrent men den gick. Så fråga mig inte varför den stanna! Kanske så enkelt som att bilen surade ner sig och enbart inte startade på grund av det vad vet jag?

Satte i nya volvo stift för min motor och blev mycket nöjd med hur motorn presterar! Jag hoppas dessa stift håller "måttet" och volvos fina lovord men det tror jag! De kommer förhoppningsvis hänga med många mil!

Mini service på nya torkarblad var välbehövligt med!

Sen så testade jag att dra ur koderna på min bil för första gången! Boxen satt monterad på ett fäste framför vänster fjäderfäste men jag såg den snabbt nu när ja vet va jag skulle leta efter.

Min bil är frisk verkar det som! Inga koder alls lagrade å jag tyckte hela grejen va skit kul faktiskt haha! Dock fungerade det inte att dra koderna från bromssystemet vilket jag blev lite besviken på... vet ej varför men alla andra diagnos steg gick att göra enligt beskrivning!

Tack än en gång för bra hjälp!

/Emil
Användarvisningsbild
av lennarte
volvo142traktor skrev:Min bil är frisk verkar det som! Inga koder alls lagrade å jag tyckte hela grejen va skit kul faktiskt haha! Dock fungerade det inte att dra koderna från bromssystemet vilket jag blev lite besviken på... vet ej varför men alla andra diagnos steg gick att göra enligt beskrivning!
Alla stift är inte isatta på alla modeller. Var gäller bromsarna, är det bara om du har ABS som det kan lagras koder. På min 745-a som är en -88B med all utrustning som fanns då (ABS, AC, Farthållare, elspeglar elsollucka o.s.v) finns det bara koder att ta ut på stift 2 och 6 (tändning och bränsle). Det finns ju bara möjlighet att lagra koder om det är något som är datorstyrt, och min är den första modellen som har felkodsdosa och just tändning och bränsle var "först ut". Redan på -90 års modell kan du läsa av ABS, ECC mm. SRS kom något år senare. Senare modeller med mycket utrustning har 2 st felkodsdosor.

Mvh
Lennart
Ja va dum ja är! Jag har ju inte ABS så det är ju inte så konstigt. :roll: Jag tror ja lurade mig på att det faktiskt fanns en hylsa i det uttaget och ändå inte fungerade!

Jag har två dosor A och B. :)

Fick hem nya torkarblad och fick tillfälle at[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg.

om V50 och C30 har samma backspegelkåpor s&a[…]

DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &[…]