Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr M
Någon som vet vad de kostar att fixa felet ?
De pratade om att de var någon bussning till krängningshämmarna,
Användarvisningsbild
av Sparkz
Inte bussning utan stagen mellan K-hämmaren och fjäderbenen, små kulleder som brukar bli glappiga. Det finns iofs en hel del som kan låta i fram, man får lyfta upp bilen och rycka i alla leder.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Jag har fått byta stötdämpare och stödlagret samt
stagen till krängningshämarna fram.
Efter detta så har bilen blivit tyst.
Stagen går på garantin om bilen inte är äldre än 42 månader (tror jag det var).
Dämpare och stödlager täcks ej av någon förlängd garanti.
Dock kan du få rabatt på jobbet om du köpt den hos en aukt. Volvohandlare (det fick jag i alla fall).

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
av Whisky
Som henka35 var inne på så sätter jag en ovikt tjuga på att det är lagringarna i fjädersätet som spökar. Ett vanligt fel på våra bilar i dessa lite tidigare årgångar av V70N!

Tyvärr tycker inte Volvo att de har någon skuld till detta typfel så ingen reducering eller subventionering av kostnaden från deras sida är att vänta, trots att det är ett känt "fel".
Be verkstaden kolla upp detta... De ser snabbt om du har eller inte har gummidämpningarna i fjädersätena (om du inte ser det själv). Om inte, är det med all sannolikhet boven i dramat!

Nya (dämpade) fjädersäten med demontering/montering av fjäderben kostar strax under 3000:-
Användarvisningsbild
av Ramon
Farsan hade samma problem med vår V70N. Till en början lät det endast ibland, men numera kommer ljudet väldigt ofta. Oftast då man kör över små ojämnheter. Det lät som om ljudet kom från vänster dämpare fram, men när vi fick tillfälle i helgen, så körde vi upp på en ramp för att lyssna med stetoskop och känna efter. Det var inte dämparen som gav ljudet, utan ett stabilisatorstag till krängningshämmaren som var utslitet. Garantin på bilen har gått ut, men detta är ett konstruktionsfel som även finns på S80, så stagen kommer vi få utbytta på förlängd garanti.
av Walle
:oops: Dum fråga kanske .... men om man nu skulle köra upp på en ramp, hur ser man om det är stabilatorstaget som är dåligt ? Går det att simulera klonket när man hissat upp bilen ?
Jag har nämligen börjat höra det där klassiska klonken nu dom senaste vinter veckorna ibland. Speciellt när det är snöigt/slaskigt ute.
Användarvisningsbild
av Ramon
Vi gjorde helt enkelt så att pappa lade sig under bilen med stetoskop (när den var uppe på en ramp med pallbockar under) och jag stod bredvid vänster framvagn och tryckte ner framvagnen vid främre stöddämparfäste. Tänk på att inte trycka på bilplåten eller något liknande för hårt, för det kan bli en buckla. Jag gungade framvagnen repeterande och djupt, vid detta tillfälle hördes knappt ljudet. Men när jag simulerade små ojämnheter, dvs. Jag gungade framvagnen mycket tätare och inte så djupt, då hördes ljudet tydligare. Sedan så kom jag på idén att gunga framvagnen lite i sidled och det var då man hörde ljudet mest. Pappa låg som sagt under och lade stetoskopet mot olika slags delar i framvagnen och med ett stetoskop så hör man riktigt bra varifrån oljud kommer. Så ganska fort kom vi fram till att det var staget till krängningshämmaren, fast endast den vänstra var utsliten i vårt fall. Sedan så kände pappa med handen också när jag simulerade ljudet och mycket riktigt så kände man tydligt att det var stagen som var utslitna. Innan vi körde upp på en ramp så trodde vi som sagt att det var vänstra främre dämparen, men efter att vi kollade fästen och samtliga muttrar osv. Så kom vi fram till att det inte var från dämparen ljudet kom, fast det låter som det. Men som jag skrev så är detta ett konstruktionsfel som även finns på Volvo S80, detta har Volvo "erkänt", så detta går i de flesta fall på garanti, i vårt fall när garantin gått ut så går det på förlängd garanti. BÅDA stagen kommer att bytas, inte bara vänster, som i vårt fall var utslitet. Förresten, ett stetoskop kan vara en vettig investering, kostar inte mycket, är bra att ha :lol:
Användarvisningsbild
av Ramon
Nu har bilen vart inne på service och stagen till krängsninghämmarna byttes på garanti och nu efteråt fungerar allt som det ska. Det irriterande klonkande ljudet är borta. Så ni som hör detta ljud, ta kontakt med Bilia som byter ut det på garanti, våran gick på förlängd garanti. Det är alltså inte dämparna eller fjädersätena osv. Som ger ifrån sig ljudet... fast det låter som om det är exakt därifrån ljudet kommer.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej Ramon.

Det kan vara så att på eran bil så fungerade dämparna och lagren utan fel.
Dock om man kör mycket på dåligt plogade vägar, som vi norrbottningar gör. Då hör man lite annat i framvagnen...=))
Jag hade min bil på bilprovningen för att få det konstaterat att det inte var krängninghämarstagen (redan bytta på garantin).
Då gick Volvo med på att byta dämparna och lagren, utan att ens diskutera (Undra varför?? kanske ett vanligt fel?).
Sedan var det dags för bakdämparna... Men det är ett annat kapitel...
Nu har min bil nya dämpare runt om och det är en jätte stor skillnad!

/Henka (V70n 2.4 2002 4700mil)
Användarvisningsbild
av greeeken
Whisky skrev:Som henka35 var inne på så sätter jag en ovikt tjuga på att det är lagringarna i fjädersätet som spökar. Ett vanligt fel på våra bilar i dessa lite tidigare årgångar av V70N!

Tyvärr tycker inte Volvo att de har någon skuld till detta typfel så ingen reducering eller subventionering av kostnaden från deras sida är att vänta, trots att det är ett känt "fel".
Be verkstaden kolla upp detta... De ser snabbt om du har eller inte har gummidämpningarna i fjädersätena (om du inte ser det själv). Om inte, är det med all sannolikhet boven i dramat!

Nya (dämpade) fjädersäten med demontering/montering av fjäderben kostar strax under 3000:-
Har man haft bilen mindre än 3 månader gäller MRF garantin.
DÅ kan Volvo ta o stoppa upp Dämpare o anant i baken.

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]