- tis 22 feb 2005, 23:54
Vi gjorde helt enkelt så att pappa lade sig under bilen med stetoskop (när den var uppe på en ramp med pallbockar under) och jag stod bredvid vänster framvagn och tryckte ner framvagnen vid främre stöddämparfäste. Tänk på att inte trycka på bilplåten eller något liknande för hårt, för det kan bli en buckla. Jag gungade framvagnen repeterande och djupt, vid detta tillfälle hördes knappt ljudet. Men när jag simulerade små ojämnheter, dvs. Jag gungade framvagnen mycket tätare och inte så djupt, då hördes ljudet tydligare. Sedan så kom jag på idén att gunga framvagnen lite i sidled och det var då man hörde ljudet mest. Pappa låg som sagt under och lade stetoskopet mot olika slags delar i framvagnen och med ett stetoskop så hör man riktigt bra varifrån oljud kommer. Så ganska fort kom vi fram till att det var staget till krängningshämmaren, fast endast den vänstra var utsliten i vårt fall. Sedan så kände pappa med handen också när jag simulerade ljudet och mycket riktigt så kände man tydligt att det var stagen som var utslitna. Innan vi körde upp på en ramp så trodde vi som sagt att det var vänstra främre dämparen, men efter att vi kollade fästen och samtliga muttrar osv. Så kom vi fram till att det inte var från dämparen ljudet kom, fast det låter som det. Men som jag skrev så är detta ett konstruktionsfel som även finns på Volvo S80, detta har Volvo "erkänt", så detta går i de flesta fall på garanti, i vårt fall när garantin gått ut så går det på förlängd garanti. BÅDA stagen kommer att bytas, inte bara vänster, som i vårt fall var utslitet. Förresten, ett stetoskop kan vara en vettig investering, kostar inte mycket, är bra att ha :lol: