Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Undrar bara varför kopplingspedalen inte svarar när jag luftar, den går ner till botten .

Jag har bytt motor som jag köpte på skroten ,tog den gamla växellådan och startkrans(svänghjul) gamla kopplingslamell o tryckplatta, Flyttade över det till motorn från skroten ( B5254T)Samma motor som gick sönder. Skillnaden är Motorn som satt i var en -98 , motorn jag köpte var en -97.
Men på skroten och vad jag har sett är det ingen skillnad.

Tryckplattan var självjusterande, så jag skaffade specialverktyg och gjorde som man skall göra, fick dit den med gott omdöme. Satte i motorn och provstartade allt var korekt tills vi skulle lufta kopplingen, det kommer olja men det känns inget tryck när man fått fram oljan.

Min fråga är då, Är det något specielt knep med att lufta annat än vad boken säger, Eller är det Huvudcylindern inne vid pedalen som har gått, eller är det slav cylindern vid kopplingen ( Intern plast luftarecylinder) så att jag måste ta isär skiten igen?

Är så jäkla trött på det här pulet!

Vore tacksam för svar!
Ibland kan man få lufta systemet bakvägen dvs att du trycker i bromsvätska nere vi slavcylinderns urluftningsnippel se bara till så att inte bromsvätska behållaren blir överfull. Luften kan även ibland krypa ur systemet själv om det få stå en längre tid. Men annars efter luftningen och det inte händer något på kopplingspedalen så skulle jag tro att slavcylindern eller huvudcylindern är paj.
Hej.

Hur luftar du?
Att pumpa upp tryck och öppna, med ett tomt system gör inte.
Pedalen går i botten.

Man måste trycksätta koppen, och pressa fram vätska och få ut ut luften.

Personligen har jag ett bromsvätskebehållarlock ifrån en skrotad 240, som jag borrat ett 2mm hål i. (Passar massor av olika bilar)
Där sätter jag tryck med blåsmunstycket, efter att ha öppnat luftnippeln.
(Med känsla!!! Man kan spränga koppen om man är oförsiktig)

Fungerar utmärkt både på koppling och broms.

Det finns specialverktyg att köpa, där man tar tryck ifrån ett däck, om man inte har kompressor.
Ganska rimlig kostnad.

Micke

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]