Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Hej.

Vad jag förstår är åtgärd nummer 1 att byta trycksensor. Men efter att ha läst runt tycker jag mig knappast hitta någon som klarat sig undan med det utan med ny sensor öppnar sig alltid nya koder, oftast pump.

Någon som har mer uppmuntrande erfarenhet, dvs att det bara är sensorn som felar?
Senast redigerad av 1 sensonic, redigerad totalt 0 gånger.
av sensonic
Lite lurigt felset här att ringa in.

Jag vet att det enligt gammal volvoinstruktion säger att byt tryckgivare vid fel DEM-0007. Känner mig oavsett lite osäker på att det hjälper i mitt fall, verkstaden (Volvo) är heller inte säkra.

Någon som har erfarenhet/kan mäta med Vida på egen bil, följande värden:

DEM Oil Pressure: 0,07 MPa på min bil, om jag lyfter bilen och gasar lite så bakhjulen klonkar in så stabiliserar det sig på 0,36 MPa. Lågt enligt Volvos instruktioner (0,4-2,0). Min poäng är ju att givaren reagerar och det är därför jag är tveksam om jag verkligen har ett givarfel eller om det helt enkelt är så att trycket är för lågt?

DEM Pump current: runt 1400 mA. Vad har ni på fungerande bilar? Borde väl kunna vara en värdemätare på om pumpen är hyfsat frisk?

Haldexen har absolut inget synligt oljeläck därför uteslöts att det är låg oljenivå. Det var kanske förhastat? Om givaren lirar och pumpen verkar snurra så bör väl låg oljenivå vara en möjlig orsak till mitt låga tryck?

Nästa tråd av fundering: Eftersom fyrhjulsdriften går i med en mindre smäll vid lätt gaspådrag på lyften; vad är det som händer i Haldexen när kardanen har lite fart som gör att den då går i ingrepp? Förstår inte riktigt kedjan av händelser:

1. Avvikelse i rotationshastighet på hjulen
2. Solenoiden i Haldexen aktiveras. Något villkor med trycket här? Är det när solenoiden går i ingrepp som det smäller till, dvs signalen till den är sen?
3. Haldexkopplingen låser bakväxeln mot kardanen. Är det kopplingens ingrepp som smäller till? Dvs solenoiden kan ha aktiverats tidigare men pga lågt oljetryck/internt kärvande så låser inte Haldexen förrän med lite större hastighetsdiff på in resp utgående axel och då smäller det till när den griper?

Med bilen på lyften så fortsätter den driva på alla fyra om man släpper gasen till tomgång igen.

Vi kommer att byta tryckgivare som steg 1 men något gnager i mig att det inte är grejen. Och det är ju lite trist när det ändå är 2000 kr. Pump nästa, och sedan styrenhet, komplett Haldex.. Hmmm...

Synd att det blivit svårt att komma i kontakt med Haldex nu när de är Borg Warner.
av jensas850
Haldex svarade mig på samma dag!
Jättetrevlig man svarade!
Hade fel kod 0006 på min, oljepumpen!
Först efter någon månad kom 0007 koden, bytte pumpen igår men är tyvärr tvungen byta sensorn med sa han på volvo!
Kardan satt fast så därför lämnade jag in bytte pumpen på volvo!
Köpte den dock på mekonomen som med min rabatt va 1000kr billigare än Volvo.
av sensonic
Jag fick bytt tryckgivaren igår och det fungerar initialt iaf. Kan dock tycka jag har lite lågt tryck.

Vid start av bilen har jag nu 0,35 MPa. När vi lyfte bilen och la den i D så snurrade alla 4 direkt. Gasade vi till 1500 rpm ökade trycket till omkring 0,5 Mpa. Känns fortfarande lite lågt så skulle därför gärna se att någon med motsvarande bil läser av värden i VIDA.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]