Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petróvitj
#1025946
...

Åtminstone diseln D5 ska ha någonting som heter "Power Pulse". Det var nämnd i samband med lanseringen av den Nya Volvo S90.

Power Pulse – extra kraft på burk.

"Ketchupeffekt" har ni nog hört talas om och det beskriver gamla tiders turbomotorer. När gaspedalen trycktes i botten fick man ingen kraft, ingen kraft, ingen kraft – och sen all effekt!

De första versionerna av Porsche 911 Turbo och Saab 99 Turbo visade prov på ketchupeffekt ("turbolag", på engelska), men det finns ännu värre exempel.

Anledningen till att turbon är så trög i starten är att den behöver avgaser för att få upp hastigheten. Och de kommer först när motorn fått upp varvet, vilket den inte får eftersom det finns så lite avgasflöde… Något av moment 22, alltså.

Det finns många olika sätt att förbättra gasresponsen på en turbomotor och de som kört moderna bilar vet att det oftast inte märks någon fördröjning alls när man trycker på gaspedalen. Fortfarande är det dock så att dieselmotorer kan vara rätt "döda" under ett visst varvtal, något som till exempel Audi tänker fixa genom att använda elektriskt drivna turboaggregat.

Volvo har dock varit fiffiga och uppfunnit det man kallar för "Power Pulse", vilket vi ser beskrivit i filmen nedan. Luft dras in genom luftfiltret och komprimeras i en tank. När snabb acceleration behövs öppnas en ventil och tryckluften sätter blixtsnabbt igång turboaggregatet, vilket i sin tur ger mer avgasflöde och fortsatt snabb respons.

Mest roligt med filmen är den grafiska jämförelse som finns vid 1:09 in i filmen. Tre konkurrenter används som jämförelse och alla är långsammare från stillastående till 60 meter. Vilka konkurrenter har 3,0-liters dieselmotorer? Givetvis Audi och BMW. 2,0-liters diesel kan vara i stort sett vilken biltillverkare som helst men får vi tro Volvo så har man prestanda i klass med en betydligt större dieselmotor.
(c) auto motor & sport

Filmen är här.
Samt här direkt från Volvo.

Jag bara undrar om det går att uppgradera nyvarande e-Drive D5n med "Power Pulse" modulen?
Det är säkert många nuvarande ägarna av den nya XC90 som blir helt positiva mot detta.
:)
...
av Mumsmums
#1025965
Ska nog bygga en själv. Ser framför mig att en 12-voltskompressor i cigtändaruttaget kopplad till en begagnad hydrofor="Power pulse" :lol:
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: citera inte hela föregående inlägg. tryck besvara istället.
Användarvisningsbild
av V9097
#1026071
Jag vet inte varför Volvo valt detta system framför att elektriskt boosta turboaggregatet, jag tycker det verkar lite komplext med en elmotor, en kompressor, en tank och säkerligen någon elstyrd ventil.

Intressant hur som helst, mer kraft är alltid trevligt :D
Användarvisningsbild
av flanders88
#1026146
En elektrisk kompressor kräver 48-volts elsystem, vilket inte finns i SPA ännu.
Powerpulse kräver inte lika stora ändringar som en E-charger hade krävt, men ger ändå en liknande effekt vid take-off.
Skillnaden är ju att en E-charger kan stötta längre stunder, till skillnad från Powerpulse som ger just en puls med komprimerad luft.
av HakanF
#1026199
Undra hur de ska göra med automatlådorna till detta systemet?
Som dagens lådor fungerar så skulle det vid omkörning bara bli att bilen vid "powerpuls" växlar ned 3-4 steg motorn varvar skyhögt och låter illa men nästan ingen acceleration.

Kanske inte så illa men detta är vad som händer idag när man trampar på för att köra om, om man inte låser växlarna manuellt.
#1026274
Power Pulse finns väl inte på D5 i de XC90 som levererats hittills?

När kommer Power Pulse till XC90 om den inte redan finns? Hur spelar detta system tillsammans med Polestaroptimering?

Henry
av volvokhaled
#1026280
Henry_Fågeljazz skrev:Power Pulse finns väl inte på D5 i de XC90 som levererats hittills?

När kommer Power Pulse till XC90 om den inte redan finns? Hur spelar detta system tillsammans med Polestaroptimering?

Henry
Nej, det skall inte finnas. Kommer väl antagligen till MY17? Tycker personligen att D5:an räcker till gott och väl i nya XC90, vart ganska imponerad över styrkan :).
av V60D5AWDPolestar
#1026625
EjS skrev:Kanon koncept. Då vinnar turbon ju över kompressor - måste säga Volvo gör vad dom kan för att "sälja" de små 4-cyl motoren
Appropå att sälja små motorer med turbo så var detta SAABs devis under 30-år och tyvärr fick man rätt först efter att man konkade....
Elpriset

Moderna vindkraftverk har heller inte någo[…]

Vägmätare saknas

ok kul, inte klockan heller... och antagligen inte[…]

Tvättat, får se hur det står sig […]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Maskinskadeförsäkring täcker mycket[…]