- tor 03 dec 2015, 13:59
#1025946
...
Åtminstone diseln D5 ska ha någonting som heter "Power Pulse". Det var nämnd i samband med lanseringen av den Nya Volvo S90.
Power Pulse – extra kraft på burk.
"Ketchupeffekt" har ni nog hört talas om och det beskriver gamla tiders turbomotorer. När gaspedalen trycktes i botten fick man ingen kraft, ingen kraft, ingen kraft – och sen all effekt!
De första versionerna av Porsche 911 Turbo och Saab 99 Turbo visade prov på ketchupeffekt ("turbolag", på engelska), men det finns ännu värre exempel.
Anledningen till att turbon är så trög i starten är att den behöver avgaser för att få upp hastigheten. Och de kommer först när motorn fått upp varvet, vilket den inte får eftersom det finns så lite avgasflöde… Något av moment 22, alltså.
Det finns många olika sätt att förbättra gasresponsen på en turbomotor och de som kört moderna bilar vet att det oftast inte märks någon fördröjning alls när man trycker på gaspedalen. Fortfarande är det dock så att dieselmotorer kan vara rätt "döda" under ett visst varvtal, något som till exempel Audi tänker fixa genom att använda elektriskt drivna turboaggregat.
Volvo har dock varit fiffiga och uppfunnit det man kallar för "Power Pulse", vilket vi ser beskrivit i filmen nedan. Luft dras in genom luftfiltret och komprimeras i en tank. När snabb acceleration behövs öppnas en ventil och tryckluften sätter blixtsnabbt igång turboaggregatet, vilket i sin tur ger mer avgasflöde och fortsatt snabb respons.
Mest roligt med filmen är den grafiska jämförelse som finns vid 1:09 in i filmen. Tre konkurrenter används som jämförelse och alla är långsammare från stillastående till 60 meter. Vilka konkurrenter har 3,0-liters dieselmotorer? Givetvis Audi och BMW. 2,0-liters diesel kan vara i stort sett vilken biltillverkare som helst men får vi tro Volvo så har man prestanda i klass med en betydligt större dieselmotor.
(c) auto motor & sport
Filmen är här.
Samt här direkt från Volvo.
Jag bara undrar om det går att uppgradera nyvarande e-Drive D5n med "Power Pulse" modulen?
Det är säkert många nuvarande ägarna av den nya XC90 som blir helt positiva mot detta.
:)
...
Åtminstone diseln D5 ska ha någonting som heter "Power Pulse". Det var nämnd i samband med lanseringen av den Nya Volvo S90.
Power Pulse – extra kraft på burk.
"Ketchupeffekt" har ni nog hört talas om och det beskriver gamla tiders turbomotorer. När gaspedalen trycktes i botten fick man ingen kraft, ingen kraft, ingen kraft – och sen all effekt!
De första versionerna av Porsche 911 Turbo och Saab 99 Turbo visade prov på ketchupeffekt ("turbolag", på engelska), men det finns ännu värre exempel.
Anledningen till att turbon är så trög i starten är att den behöver avgaser för att få upp hastigheten. Och de kommer först när motorn fått upp varvet, vilket den inte får eftersom det finns så lite avgasflöde… Något av moment 22, alltså.
Det finns många olika sätt att förbättra gasresponsen på en turbomotor och de som kört moderna bilar vet att det oftast inte märks någon fördröjning alls när man trycker på gaspedalen. Fortfarande är det dock så att dieselmotorer kan vara rätt "döda" under ett visst varvtal, något som till exempel Audi tänker fixa genom att använda elektriskt drivna turboaggregat.
Volvo har dock varit fiffiga och uppfunnit det man kallar för "Power Pulse", vilket vi ser beskrivit i filmen nedan. Luft dras in genom luftfiltret och komprimeras i en tank. När snabb acceleration behövs öppnas en ventil och tryckluften sätter blixtsnabbt igång turboaggregatet, vilket i sin tur ger mer avgasflöde och fortsatt snabb respons.
Mest roligt med filmen är den grafiska jämförelse som finns vid 1:09 in i filmen. Tre konkurrenter används som jämförelse och alla är långsammare från stillastående till 60 meter. Vilka konkurrenter har 3,0-liters dieselmotorer? Givetvis Audi och BMW. 2,0-liters diesel kan vara i stort sett vilken biltillverkare som helst men får vi tro Volvo så har man prestanda i klass med en betydligt större dieselmotor.
(c) auto motor & sport
Filmen är här.
Samt här direkt från Volvo.
Jag bara undrar om det går att uppgradera nyvarande e-Drive D5n med "Power Pulse" modulen?
Det är säkert många nuvarande ägarna av den nya XC90 som blir helt positiva mot detta.
:)
...
XC90-D5 (225hk,470nm), 2016MY: Inscription, LF+4C, HUD, B&W, 360°, Navi, ACC osv, Matt Tech 20"; Polestar (233hk,500nm)
ХС60-D5 (215hk,440nm), 2012MY: Summum, 4C, PS+sub, ACC ... osv, Fenrir 19”;
ХС60-D5 (215hk,440nm), 2012MY: Summum, 4C, PS+sub, ACC ... osv, Fenrir 19”;