Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengt1
Hej jag har problem med min kupefläkt, det är så att den lägger av ibland
och då måste man stänga av tändningen och sätta på den igen för att
få fläkten att fungera igen. Den kan även lägga av när man ska öka på
det steglösa reglaget (Ecc). Kan det vara något relä som börjar bli dåligt
eller ????
av bromsoket
hej, jag har precis samma problem, dock inte ecc men ac, jag har bytt relä och motståndet, det är fläkten som går trögt, den har gjort sitt, bara o byta fläktmotorn!!
av Bengt1
Tackar för tipset.
Min tankegång var nog mer inne på relä eller motstånd, men nu vet jag
var jag ska lägga krutet och kanske spara ett par timmar på att
byta fel grejor.
av bromsoket
joo med tanke på att hanskfacket måste ner oavsett så, jag bytte bara motståndet första gången och det funkade i några veckor. fanns nån här på forumet som hade smörjt upp fläktmotorn men ska den ur så kan man ju lika gärna trycka i en ny/beggad.
av Bengt1
Hej
Jag tog av fläkten idag och jag har blåst rent med tryckluft och smörjt
upp lageren med lite oljespray.
Jag vet att detta är en snik-variant men vi får se om det hjälper.
Jag återkommer med resultat. :???:

Jag har inte meckat volvo på länge (ända sen 140-serien)
men volvo verka ha hålla kvar vid en sak och det är en enkel
konstruktion.
-man tackar..
av pori
Hej
Har en 850 94 med ECC som fram tills väldigt nyligen betedde sig på exekt samma sätt, dvs fläkten fungerar klanderfritt för att sedan plötsligt stanna. Därefter startar den inte alls, såvida man inte slår av tändningen för att sedan slå på den igen. Ofta ststannade den 2-10 minuter after att bilen startades.

Bytte fläkten vilket inte avhjälpte problemet. Leta efter det relä och de mostånd som beskrivs på forumet, de verkar dock inte inte finnas på ECC modellen. Det enda relä som finns under handsfacket är det till AC:n och det fungerade perfekt.

Problemet löste sig då jag plockade bort effektenheten, (följ den röda och blå grova kabeln från fläkten till vänster) och monterade isär den. Innuti finns ett kretskort som dels är skruvat i enheten men också fastlött med tre stift i kylflänsarna på enheten. Jag lödde bort kretskortet och lödde om samtliga lödningar som var tillräckligt stora för att kunna komma åt utan att riskera att kortsluta något och monterade allt igen. Sedan dess fungerar det klanderfritt även om jag bara hunnit testa ett par dagar. Innan denna åtgärd stannade dock fläkten minst 10 ggr per dag. OBS! Jag kunde se att vissa av lödningarna var i dåligt skick (ärgade) innan jag lödde om dem.
av Bengt1
Efter att jag blåst rent och smort lagerna så fortsatte problemet men jag vill samtidigt påsta att jag inte kan känna någon tröghet i fläkten, när jag
snurrade den för hand.
Efter det så fick läst inlägget från pori, så känns det som jag håller en slant på att det är effektenheten som är kass och efter att ha följt
instruktionerna ( som var mycket bra) så har jag plockat ut effektenheten
löddat om löddningarna som man kunde komma åt.
Men tyvärr så kvarstår problemet så nu tänker jag ge effektenheten en
chans till med löddkolven annars så får jag inkaffa en ny eller beg effektenhet.
En liten sak som glömt att nämna är att när det var kallt ute för några dagar sen (under 0 grader) då fungerade fläkten utan problem. Det kan
ju vara så att effektenheten har då fått tillräckligt med kyla via kylflänsarna, men om det nu skulle vara så undrar man varför skulle den bli för varm?
Återkommer med resultat
av bromsoket
Bengt1 skrev:Efter att jag blåst rent och smort lagerna så fortsatte problemet men jag vill samtidigt påsta att jag inte kan känna någon tröghet i fläkten, när jag
snurrade den för hand.
Efter det så fick läst inlägget från pori, så känns det som jag håller en slant på att det är effektenheten som är kass och efter att ha följt
instruktionerna ( som var mycket bra) så har jag plockat ut effektenheten
löddat om löddningarna som man kunde komma åt.
Men tyvärr så kvarstår problemet så nu tänker jag ge effektenheten en
chans till med löddkolven annars så får jag inkaffa en ny eller beg effektenhet.
En liten sak som glömt att nämna är att när det var kallt ute för några dagar sen (under 0 grader) då fungerade fläkten utan problem. Det kan
ju vara så att effektenheten har då fått tillräckligt med kyla via kylflänsarna, men om det nu skulle vara så undrar man varför skulle den bli för varm?
Återkommer med resultat
Hur ser kolen ut inuti fläkten?
av Bengt1
Såg bra ut även fjädern tryckte som den skulle
av bromsoket
Bengt1 skrev:Såg bra ut även fjädern tryckte som den skulle

testa att knacka på fläktpaketet nästa gång den strular, hoppar den igång då så går den "trögt" bara att hiva o i med en ny.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]