Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ricaro
Har en lite fråga ang. vibrationer i ratten på min 850 GLT -92. Alltså att den börjar vibrera en del vid inbromsning. Vart ingen skillnad när man bytt till vinterdäck så därför bör man väl kunna utesluta hjulen. (Tykcer dock att de vart ltie bättre med vinterhjulen, men ingen större skillnad.+ att jag gjorde rent vid byte noga där fälgen ligger an mot navet.) Första tanken är då bromsskivorna fram. Men de ser väldigt fina ut och nya för ca1 år sedan precis innan jag köpte bilen. Dock är de feltema skivor, så man vet ju aldrig. Kan man utesluta bakbromsarna? Eller kan även de ge vibrationer i ratten vid inbromsning? Vid hårdere inbromsning så skakar de desto mer, men motorbromsar man samtidigt så märks de knappast något alls. Ska jag då sattsa på att köpa ett par nya skivor fram och byta eller kan de vara styrstag eller något anant som ge upphov till detta? Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av ketto
Kan va så att skivorna bak är dåliga! Märkte ja när ja bromsade hårt, skakade som fan i ratten! Bytte dom, vibrationer borta! Även fram kan va dåliga!
Användarvisningsbild
av Pelle-Bäck
ketto skrev:Kan va så att skivorna bak är dåliga! Märkte ja när ja bromsade hårt, skakade som fan i ratten! Bytte dom, vibrationer borta! Även fram kan va dåliga!
Jag har upplevt samma problem. Skakningar i ratten. trodde direkt att det var skivorna fram. Böt dom och gav mig ut på testrunda. Döm om min förvåning när det skakade lika mycket igen. :shock:
Det var bara att byta skivorna bak också. Och se där var problemet löst :D
av martin1g
har också vibrationer vid inbromsning, har lämnat in bilen för omsvarvning av skivorna, men vibrationerna är kvar... Kanske får byta skivorna helt och hållet...
Användarvisningsbild
av ankman
Volvo 850 är som jag tyckt mig få en uppfattning om när jag läst på de forum jag besöker
Dom har stora problem med bakbromsarna. Jag tror att det är bromskraftsfördelningen mellan fram och bak som gör det.
Jag har nyss köpt en volvo850-93 Och skivorna bak byttes vid 28000mil.
Nu är det dax igen + att det är dax att renovera oken bak.. Nu har den gått 36700mil. Och kollar man bakåt i min service bok är det gjort bromsrenovering bak med 8000-10000mila intervaller..
Fram är skivorna bytta vid 26000mil och är fortfarande fina nu 10000mil efter..
av *pettson*
ankman skrev:Volvo 850 är som jag tyckt mig få en uppfattning om när jag läst på de forum jag besöker
Dom har stora problem med bakbromsarna. Jag tror att det är bromskraftsfördelningen mellan fram och bak som gör det.
Nu är det dax igen + att det är dax att renovera oken bak.. Nu har den gått 36700mil. Och kollar man bakåt i min service bok är det gjort bromsrenovering bak med 8000-10000mila intervaller..
tja.. det är ju som såhär att ALLA som har bromsskivor bak har 70% av bromsen fram.. och resterande 30% bak..
fjuttar man då på bromsen så går ju 70% av fjuttandet fram och 30% bak.. dvs.. ingenting.. Skivbromsarna kärvar då helt enkelt igen på nolltid. På alla märken dessutom.
Min bil har gått 39300 mil och jag har nu bytt dom FÖRSTA bromsoken i bilens historia.. dom gamla är inte heller renoverade.. Framoken är inte renoverade heller.. och dom fungerar kalas.
Att jag valt att byta istället för att renovera är för att jag inte orkar blästra dom och lacka dom..
Nya ok kostar 499kr st på biltema och dom fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
av m[a]ster
*pettson* skrev:
ankman skrev:Volvo 850 är som jag tyckt mig få en uppfattning om när jag läst på de forum jag besöker
tja.. det är ju som såhär att ALLA som har bromsskivor bak har 70% av bromsen fram.. och resterande 30% bak..
fjuttar man då på bromsen så går ju 70% av fjuttandet fram och 30% bak.. dvs.. ingenting.. Skivbromsarna kärvar då helt enkelt igen på nolltid. På alla märken dessutom.
Min bil har gått 39300 mil och jag har nu bytt dom FÖRSTA bromsoken i bilens historia.. dom gamla är inte heller renoverade.. Framoken är inte renoverade heller.. och dom fungerar kalas.
Att jag valt att byta istället för att renovera är för att jag inte orkar blästra dom och lacka dom..
Nya ok kostar 499kr st på biltema och dom fungerar utmärkt.
jag får snart byta bromsok fram på min v70-98a.. tror inte det är många som har gjort det än va? den ena kolven gick knappt in så då blir det byta snart!
har haft vibrationer ja med fast det löste ja med att byta bromsbelägg fram det fanns knappt nått kvar av dem :D hehe
V90 Meka själv

Hej Jag funderar på att köpa en V90, […]

Hej! Jag köpte mig en volvo s80 D5 från[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]