Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mf135
Känner någon till försäljningsprocessen och leveransprocessen hos volvohandlare i allmänhet?
Anledningen till min fråga är att min beställning av en XC70 sport my16 från den 7 maj fortfarande inte resulterat i någon bil eller ens en leveranstidpunkt.
Från början gick det att följa den på min bil (köplats ca 6000) fram till "färdigbyggd" med leverans v27. Därefter inleddes en rörig period då den återgick till status "under konstruktion" och leverans v28. Försäljaren sa, inga problem det är systemet som kraschat. Det stämde säkert för på min bil sidan sa man en tid senare, kontakta din försäljare istället. Han återkom och sa att nu har jag fått regnummer så nu är den på gång. Tiden gick och när jag besökte försäljaren så var statusen för bilen , "ankommit göteborg"! Tidigare stod det ju att den byggdes i Torslanda. Nåväl, ny kontakt ett par veckor senare, den finns i gbg men vi vet inte när den lastas. Har den stått i gbg i 1 månad? Är det normalt. Skandiatransport är tydligen väldigt hemlighetsfulla för när dom får nycklarna (vilket dom enl uppg inte fått ännu) så vet ingen var bilen finns.

Till saken hör att en nästan exakt likadan bil (annan färg) som beställdes samma dag hos denna försäljare har levererats för 2 veckor sen. En detalj i sammanhanget är att avtalet säger att bilen har Blis och det hade den redan levererade också men det kanske tog slut när min bil skulle byggas så den blev stående i ett hörn på det stora fältet på Hisingen. Eller är det en cyberbil i en parallellvärld i Volvos datorer.

Vad har ni för erfarenheter av era försäljare? Är sånt här strul normalt?
av PatrikPiteå
hej
det händer ju att bilar blir skadade på vägen så att få en bil tex lackad kan ju ta en stund så det kanske finns orsaker varför handlaren "maskar"
av Wachtel
Något är konstigt, verkar det som. Beställde du mycket extra eller var det en bil med standardpaket?

Jag beställde min nya XC70 Sport i början av juni och fick den på sex veckor jämnt. Men regnr syntes inte på Min Volvo sidan förrän efter att jag fått ut bilen.
av FBKEeyore
Jojje62 skrev:När får den regnummer ?
Min fick det 25/6 och jag har inte fått någon bil än :(
Jag kollade med min säljare den 7/7 och då fanns det ett registreringsnummer. Dagen efter meddelande han att bilen hade anlänt.
av mf135
Regnummer hade den fått 23/6. Den har teknikpaket pro, hastighetsberoende servo och tonat glas bak. Det är väl risk att den fått en truck i sidan vilket ju inte vore kul om dom ska reparera först.
av Hawkx
Som jag förstår leverensprocessen:
Normalt sett byggs bilen i Torslanda i den vecka man får fram om man tar prel leverensvecka - 2. Sista byggvecka före Torslandas semesterstängning är i år v.28. I anslutning till att bilen byggs går en signal från fabriken till Transportstyrelsen med VIN och allokerad ÅF. Transportstyrelsen genererar ett regnummer och bilen registreras i bilregistret med ÅF som ägare, avställd och antal ägare 0. En signal går till ÅF med registreringsinfo. I detta läge, alltså några dager efter att bilen är byggd, har alltså ÅF tillgång till regnummer mm.
Ingen automatisk uppdatering av Min Volvo sker dock - det är upp till ÅF att lägga in VIN och regnummer och detta kan dröja t.o.m. tlls efter man hämtat bilen.
Jag tror att transport av bilen från Torslanda till ÅF sedan initieras av Volvos logistikavdelning (numera in-sourced), så efter någon/några veckor bör bilen finnas hos ÅF. Transport till exempelvis Mälardalen sker numera med järnväg till Södertälje hamn och sedan med bil till ÅF.
av mf135
Tack för info Hawkx.
ingen som har eller inte har fått blis på nyligen levererade?
Användarvisningsbild
av Guligan
Verkar som att den funktionen inom "Min Volvo", där man följer leveransprocessen har lite problem just nu...
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]