- tis 07 jul 2015, 11:42
I våras började jag då och då höra ett konstigt, ganska högt vibrerande ljud mellan 115-120km/h. Det låter som att fartvinden tar tag i något så det slår mot något annat väldigt väldigt fort. Under våren och försommaren har ljudet återkommit allt frekventare, och nu låter det nästan alltid när man passerar detta fartområdet, antingen på upp (acceleration) eller nervägen (släpp gasen). Det är ENDAST inom detta området det hörs och det kommer lika fort som det försvinner.
Jag har kikat under bilen ganska ordentligt för att se om något plastsjok eller liknande satt löst, men inte hittat något.
Lite googlande gav mig att det tydligen skall finnas en bulletin som innebär att man skall montera någonting på växelvajern för att undvika vibrationer av den i vissa hastigheter. Delen skall visst heta 31367108, men jag vet inget mer om bulletinen. Är det någon som kan hjälpa mig lite på traven med den här bulletinen, och/eller delen. Vad är det för något, och hur skall den monteras?
Då jag förstod det som att det endast gällde XC60 T6 AWD är det väl ingen risk att någon i Sverige upplevt problemet antar jag?
Jag har kikat under bilen ganska ordentligt för att se om något plastsjok eller liknande satt löst, men inte hittat något.
Lite googlande gav mig att det tydligen skall finnas en bulletin som innebär att man skall montera någonting på växelvajern för att undvika vibrationer av den i vissa hastigheter. Delen skall visst heta 31367108, men jag vet inget mer om bulletinen. Är det någon som kan hjälpa mig lite på traven med den här bulletinen, och/eller delen. Vad är det för något, och hur skall den monteras?
Då jag förstod det som att det endast gällde XC60 T6 AWD är det väl ingen risk att någon i Sverige upplevt problemet antar jag?
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts