Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
I våras började jag då och då höra ett konstigt, ganska högt vibrerande ljud mellan 115-120km/h. Det låter som att fartvinden tar tag i något så det slår mot något annat väldigt väldigt fort. Under våren och försommaren har ljudet återkommit allt frekventare, och nu låter det nästan alltid när man passerar detta fartområdet, antingen på upp (acceleration) eller nervägen (släpp gasen). Det är ENDAST inom detta området det hörs och det kommer lika fort som det försvinner.

Jag har kikat under bilen ganska ordentligt för att se om något plastsjok eller liknande satt löst, men inte hittat något.

Lite googlande gav mig att det tydligen skall finnas en bulletin som innebär att man skall montera någonting på växelvajern för att undvika vibrationer av den i vissa hastigheter. Delen skall visst heta 31367108, men jag vet inget mer om bulletinen. Är det någon som kan hjälpa mig lite på traven med den här bulletinen, och/eller delen. Vad är det för något, och hur skall den monteras?

Då jag förstod det som att det endast gällde XC60 T6 AWD är det väl ingen risk att någon i Sverige upplevt problemet antar jag?
Användarvisningsbild
av sony
Kolla regskylten. Jag hade problem med min v60 och av ren slump upptäckte jag att regskylten var och skramlade mot kofångaren.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag försökte spela in det, men det gick sådär. Det är mycket tydligare i verkligheten. Det är bara precis mellan 115-120km/h, sedan försvinner et, både uppåt och neråt. På filmen låter det lite som gaspådrag, men det är det alltså inte.

Det är helt hastighetsberoende, växel och varvtal spelar ingen roll.

Ideer någon?
av kmi
Har det samme kring 120 km/t, vibrationen kommer båda ved acceleraion och nedbromsing precis når bilen passerer 120 km/t

Det går faktisk att tvinga fram oljudet vid att aktivera fartholderen på exact 120 km/t

Min är en D5
Användarvisningsbild
av MartinS
Intressant att du har samma ljud kmi. Mitt började i våras, man hörde det då och då, någon gång ibland. Men nu är det i princip varje gång man passerar detta hastighetsområde.

Hur länge har din låtit? Några tankar eller ideer kring vad det kan va?
av kmi
Hah precis det samme med mig!
tyckte det blev värre med mine 20" sommerhjul jmf. med 18" friktions vinterhjul
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-got[…]

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]

Samma lika steg och tidsplan för mig.

Hej Jag vet att detta har diskuterats tidigare men[…]