NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tdeimos
Fick besiktningsnedslag på båda bakre bussningarna på bärarmarna fram och har nu beställt två nya kompletta bärarmar från mister-auto med spindelled och allt. 12000 mil höll allt, rätt kasst i mitt tycke men inget ovanligt enligt besikningsgubben. Han var mest förvånad över att främre hjullagren fortfarande lät OK vilka brukar ge upp betydligt tidigare. Har ju ägt bilen sen 6900 mil så de kanske var bytta redan av tidigare ägare =)

Jag har bytt bärarmar förr och tänkte ge mig på detta igen även på denna bil.
På andra bilar har jag inget minne av att jag släppt på muttern som fäster navet mot drivaxeln men nu när jag läser i haynesboken på denna bil så står detta med i momentet. Antar att det är för att spindeln lättare ska släppa och kunna passas in mot navet. Brukar detta behövas eller kan man hoppa över detta moment?

Och ni som bytt själva tidigare. Brukar alla bultar som behöver bytas följa med i paketet med bärarmar eller behöver jag åka till Volvo för att köpa dessa? Jag vill ogärna återanvända dessa.
av Perra_367
Bytet är enkelt. Lossade inte "drivaxel-bulten" (vad jag minns) när jag bytte länkarmar på min (kollade dock Vida nu som också vill lossa på bulten, du märker ju om det behövs). Kanske lossade jag på styrleden dock, men inte säker. Annars inga konstigheter. Går relativt enkelt att pressa ner spindelleden

Finns inga skruvar med i paketet (menar du de två som fäster bakre bussning och den främre som fäster till sub-frame?). Nej, dessa finns inte med. Enda som finns med är muttern till spindelleden.

Hjulinställning på framvarnen är att rekommendera (eller också håll koll på framdäcken noga efter tendenser till snedslitage). Jag hade rejäl toe-in efter mitt länkarmsbyte.
av tdeimos
Tack för svar, det var lite som jag trodde.

Pengarna jag sparar på att göra jobbet själv tänkte jag lägga på en framvagnsinställning. Ratten står lite snett redan idag tycker jag så det har nog inte gjorts sen bilen var ny!

Pärlan har nu över 35.000 pålitlig[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]