Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nickesura
Har en V70N -01 som lådan rasade på 2007 efter 14.400 mil. Hade tur som träffade en Volvomek som hjälpte mig med att få en ny (Volvo ville inte ta det på maskinskadegarantin 15000 mil) till ett subventionerat pris, 22000 kr. Han rekommenderade att byta olja i lådan efter ca 7-9000 mil för att hålla den frisk (annars var 16.000 mil). Efter 8700 mil år 2011 bytte jag olja hos Volvo, kostade 4100 kr totalt. Allt frid och fröjd...tills nu. Nu har lådan börjat bete sig konstigt, varvar innan växel går i och går emellanåt ryckigt. Den "nya" lådan har nu gått lika långt som den gamla gjorde innan den rasade och symptomen är dom samma, trots att jag bytt olja i den nya. Oljan är röd och fin, och ligger på rätt nivå. Nåt får mig att ana ett annat problem som gör att lådan beter sig som den gör.
Nån som har tips eller ideér om vad? Eller är det bara så att lådan är ett "måndagsexemplar"? (2 ggr i rad :shock: )
Användarvisningsbild
av milktrucker
ladda om TCM och ECM
av valln
Visserligen 8 år sedan men fick du dit en ny låda för 22 papp. Funderar om lådan var begagnad eller utbytes?
av marimbalanguage
Jag har hört att man kan "nolla" lådan, så att den måste lära sig växla på nytt.
Det som ibland ställer till men våldsamma växlingar är ventilpaketet.
av nickesura
valln skrev:Visserligen 8 år sedan men fick du dit en ny låda för 22 papp. Funderar om lådan var begagnad eller utbytes?
Volvo ville egentligen ha runt 50.000 monterad och klar för en ny låda men volvomeken som hjälpte mig tyckte själv det var oacceptabelt då maskingarantin SKA gälla, så den volvofilialen tog resten av beloppet.
Och enligt utsago var lådan spritt ny. Men vad vet jag...jag var ju inte där då.
Användarvisningsbild
av wissel
milktrucker skrev:ladda om TCM och ECM
Tror faktiskt jag med, verkar vara något med lockupfunktionen.....men att "nolla" lådan skall endast göras
om man bytt delar i den. Men oljeräknaren kan du ju nolla men inte Adaptionen. Enligt VIDA.
Har du möjlighet att få bilen avläst med Vida så vore det ju mitt i prick.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Slirar den på alla växlar? Kan ju vara B4 lock sök och du kanske får svar. Oljetillsatser skall inte läggas i enligt Volvo och byter du olja så skall det ju vara bra. Adaptation efter oljebyte och uppdatering av mjukvaran krävs egentligen inte eftersom den uppdaterar sig efter din körstil men det tar längre tid. Då kan den slira mellan växlarna, kick-down seg mm.

Min låda jag har själv beteer sig som din. Den slirar lite mellan växlingar, inte alltid men ibland. Har gjort så i 5000 mil. Dock har ju min låda snart rullat 40000 mil i en V70 D5.
Användarvisningsbild
av johnnype
marimbalanguage skrev:Gå in på http://www.rvs.se och läs, kanske är lösningen på ditt problem.
Min låda "sparkade" in växeln när man satte spaken i "D", och nu efter en behandling är den verkligen smood.
Citat från sidan: "Växellådan höll bra säsongen ut. Kugghjulen var fortfarande som nya även efter tävlingssäsongen..."

hmmm, om något verkar för bra för att vara sant... så kanske!
av marimbalanguage
Jag var också lite tveksam först, men behandlade motorn på min första bil för några år sen, resultatet kan inte ens beskrivas, som ny motor.
Nu behandlar jag alla mina bilar med rvs.
Jag bytte v-lådsoljan i V70 då jag köpte den och slog samtidigt i en rvs-behandling. Nu, ca 3000km senare smyger den i växlarna silkesmjukt.
Servon skrek hemskt vid fullt rattutslag, och nu är den helt tyst oavsett hur mycket jag rattar.

Beställ ett eget batteri och byt. https://w[…]

Det borde vara detalj nr: 3 på bilden. D&ari[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Gå in på Google play butik och sö[…]

Är det samma om du håller dig till ladd[…]