- fre 12 jun 2015, 15:29
#981289
Jag skall alltså byta ut turbon på en dieselbil och jag undrar vad man bör tänka på så att den nya turbon inte skall rasa igen. Turbon jag skall byta ut har 4 portar; 2 för avgasloppet och 2 för insuget ut mot intercoolern. Och så har den två portar för vad jag tror vara flöde av motorolja. Jag kan inte se att kylvätska går genom turbon.
* Jag antar att man skall se till att det skall vara så rent som möjligt från insugsfiltret fram till ingångsporten. Kan det vara en idé att skölja genom intercoolern? Kanske lite dieselolja eller avfettning?
* Hur kan man se att rören för olja genom turbon inte har blivit igensatta? Måste man demontera eller finns det något smart sätt?
* Hur är det med momentspecar, är det viktigt att det är exakt rätt vridmoment på fästena?
----
* En sak som jag har undrat länge är varför plockar man inte vakuum från turbobilar? Det är väl samma insug som vanliga motorer utan turbo? Vad är problemet med detta?
* Jag antar att man skall se till att det skall vara så rent som möjligt från insugsfiltret fram till ingångsporten. Kan det vara en idé att skölja genom intercoolern? Kanske lite dieselolja eller avfettning?
* Hur kan man se att rören för olja genom turbon inte har blivit igensatta? Måste man demontera eller finns det något smart sätt?
* Hur är det med momentspecar, är det viktigt att det är exakt rätt vridmoment på fästena?
----
* En sak som jag har undrat länge är varför plockar man inte vakuum från turbobilar? Det är väl samma insug som vanliga motorer utan turbo? Vad är problemet med detta?
/G