Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#981289
Jag skall alltså byta ut turbon på en dieselbil och jag undrar vad man bör tänka på så att den nya turbon inte skall rasa igen. Turbon jag skall byta ut har 4 portar; 2 för avgasloppet och 2 för insuget ut mot intercoolern. Och så har den två portar för vad jag tror vara flöde av motorolja. Jag kan inte se att kylvätska går genom turbon.

* Jag antar att man skall se till att det skall vara så rent som möjligt från insugsfiltret fram till ingångsporten. Kan det vara en idé att skölja genom intercoolern? Kanske lite dieselolja eller avfettning?

* Hur kan man se att rören för olja genom turbon inte har blivit igensatta? Måste man demontera eller finns det något smart sätt?

* Hur är det med momentspecar, är det viktigt att det är exakt rätt vridmoment på fästena?


----
* En sak som jag har undrat länge är varför plockar man inte vakuum från turbobilar? Det är väl samma insug som vanliga motorer utan turbo? Vad är problemet med detta?
#981298
Med tanke på ditt problem i den andra tråden så är nog intercoolern och rören tämligen fulla av olja. Den oljan bör nog tas bort så gått det går innan du startar motorn. Lite olja gör inget, det är väl mer eller mindre normalt för en normalsliten turbo, och inget som är skadligt. Med lite menar jag då att den kan komma någon blå rökpuff lite då och då. För mig händer det någon gång i månaden.

Menar du oljeledningarna som ska smörja turbon? ptja... Det enda jag kommer på på rak arm är väl att starta motorn med ledningen urkopplad och se om det sprutar olja :lol:

Hur menar du med vakuumet? Bensinturbo's tar då vakuum osv från insuget. Dieslar kan jag inget om.
#981306
Jag väntar fortfarande på den nya turbon. Jag har lossat alla bultar utom en på toppen, vet inte hur jag skall skruva ihop toppen igen. Det har ju visat sig att jag inte behöver lyfta av den, samtidigt måste bultarna momentas på sätt sätt. Vet inte om jag skall lyfta den, byta packning och momenta enligt instruktioner eller skruva på nya bultar på den som den är.

Det är nåt problem med vakuum på turbobilar har jag förstått det som. Bromsservon brukar ta kraft ifrån ABS-pumpen på sådana bilar har jag läst och det är inte ovanligt att turbobilar är försedda med separat vakuumpump för vakuumsystem. Förstår inte varför det är så när bilar med turbo torde kunna producera samma vakuum som vanliga bilar utan turbo.
av *pettson*
#981313
Du får utöka tanken med följande fråga..
När du har övertryck in i motorn, kan du få vacuum i den traditionella meningen samtidigt.?
Dvs kan du hämta vacuum i insuget?

Nu vet jag ju i och försej svaret på den.
Men om du tänker i dom banorna bör du finna ett snabbt och enkelt svar som samtidigt kanske besvarar din fråga om dieslar till viss del.
#981321
Rent logiskt måste jag svara "ja" på den frågan. Visserligen råder det ett övertryck i insuget mellan turbon och motorn, men å andra sidan måste det råda undertryck i den delen av insuget där själva turbon suger in luften. Varför skulle det inte gå att lika effektivt som vid en sugmotor plocka ut vakuum där? Nej, jag tycker inte att frågan är så självklar.

Eller är det så att turbon dumpar tillbaka övertrycket i insuget när man släpper gasen? Borde det inte gå att dumpa övertrycket någonannanstans såsom vid avgaserna? Nu såg jag visserligen ingen dumpventil på detta turboaggregat bara ett vacuumreglerat spjäll. Sådant kanske bara finns på högtrycksturbon.
#981575
för det första, du kan aldrig få vacum/undertryck i en diesel. där gäller det bara att få in så mycket luft som möjligt i motorn. i en bensinare har du ju vacum mellan förgasare/spjällhus och in i motorn, i en turbo bensin så får du vacum/undertryck när du släpper på gasen.

rengör bara så ordentligt du kan och bulta dit den nya turbon, nu vet jag inte vad det är för bil/motor, men har du mekanisk stopp på pumpen så är det en god ide att stoppa den (om du har elektrisk pump så kan du rycka kabeln till magnetventilen eller rycka nån säkring) och köra på startmotorn så du får bygga upp oljetryck i nya turbon, då den annars kommer gå torr när den startar (nu är det ju så liten stund, så det rasar ju inte, men du hör ju hur det låter att säga det går torrt) annars är det bara dra dit, momentdra behövs inte, dra det som känns lagom
#981599
Det är oerhört viktigt att röret med olja till turbons ovansida är helt rent. Beroende på rörens dragning kan oljan koksa i röret. (olika känsligt på olika modeller) När du sedan bänder lite i röret för att få dit den nya turbon så kan koksen lossna. kommer det med koks in i turbons lagerdel så har du stor chans att få ett nytt turboras direkt. Detta täcks inte av turbons garanti. De testar de partiklar som finns i turbon när du skickar in den för garantiutredning och hittar de koks får du betala en ny renovering. Om det går smidigt så tag loss röret och gör helt rent mekaniskt . Ibland kan en najtråd göra jobbet. I minsta tveksamhet så byt röret.
Undvik "Kinaturbo"
I en renoverad turbo är alla rörliga delar bytta och skall ha samma livslängd som ny.

Allt du behöver veta finns med på en monteringsanvisning om du handlat från ett seriöst företag.

Lycka till!
#981635
Jag vet faktiskt inte om jag är med på det här med vakuum. Hört talas om den s.k. Venturi effekten? Denna effekt kommer ifrån Bernoullis princip som säger att när flödet av en gas ökar så minskar trycket. Den italienske fysikern Giovanni Battista Venturi gav namnet åt denna effekt som används i förgasare och principen kan illustreras av följande figur:

[center]Bild[/center]

Genom att tvinga luftflödet genom en avsmalnad kanal kan man skapa ett undertryck och därmed vakuum. Det är såhär jag alltid har utgått ifrån att vakuumsystem tar sitt undertryck. Men det verkar som att vakuumet uppstår då motorn suger hårdare än vad gasspjällen släpper igenom. Men samma grej borde det bli när man sätter gasspjället där turbon suger in luften. Vill erinra mig om att bilen faktiskt har en vakuumservo för bromsen men den kan ju förstås ligga på en separat vakuumpump.

Jag har även sett på nätet att man kan renovera sin turbo själv och det skall visst inte vara så svårt. Det enda som kanske kan vara lite svårt är att få turbinerna att bli korrekt balanserade men ofta kommer de med markeringar så att det blir balanserat när man monterar dem efter markeringarna. Ett komplett set med renoveringsdelar kostar då c:a 400kr.

Det verkar vara svårare att få loss turbon än jag hade räknat med. Man måste tydligen montera bort partikelfiltret också. Att krypa in bakom motorn och komma åt alla bultar är allt annat än enkelt.
#981667
Som jag sa tidigare vet jag bara hur det brukar vara på bensinbilar, men där är vakuumträdet ofta bara gängat rakt i insuget på valfritt ställe, inga konstiga kanaler eller liknande. Bygger man eget insug är det väldigt vanligt att man bara svetsar dit en platta med gängade hål, eller rent av bara borrar och gängar några hål(eller svetsar fast en/flera nipplar.. ja, du fattar...).

På min har jag för mig att trädet sitter mellan gasspjäll och insug, vilket egentligen är samma sak som att sätta det direkt på insuget.

När jag tänker efter så har jag läst några gånger att mer eller mindre alla dieslar har sepparat vakuumpump för bromsar osv, så nå skumt lär det ju vara med vakuumet i insuget på dieslar - annars skulle ju tillverkarna aldrig montera extra pumpar för det.
#981696
Lucif3r skrev:Som jag sa tidigare vet jag bara hur det brukar vara på bensinbilar, men där är vakuumträdet ofta bara gängat rakt i insuget på valfritt ställe, inga konstiga kanaler eller liknande. Bygger man eget insug är det väldigt vanligt att man bara svetsar dit en platta med gängade hål, eller rent av bara borrar och gängar några hål(eller svetsar fast en/flera nipplar.. ja, du fattar...).

På min har jag för mig att trädet sitter mellan gasspjäll och insug, vilket egentligen är samma sak som att sätta det direkt på insuget.

När jag tänker efter så har jag läst några gånger att mer eller mindre alla dieslar har sepparat vakuumpump för bromsar osv, så nå skumt lär det ju vara med vakuumet i insuget på dieslar - annars skulle ju tillverkarna aldrig montera extra pumpar för det.
det beror på att en diesel går med överskott av luft, en turbo i en dieselmotor trycker enbart in mer luft, ju mer luft du får in i motorn desto mer bränsle kan man skicka på utan att få svartrök. det finns inget undertryck i en diesel, när inte turbon laddar så suger den bara in den luft som den lyckas suga in, och då har man inget vacum. sitter alltid en vacumpump för bromsservo/avstänging (tex gamla mb dieslar har vacum avstängning)
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]