Hej Linnar!
När den rycker, kan du känna/höra att den går ojämnt då, eller är det mer att den tappar flåset?
Jag skulle vilja lägga till två kandidater iallafall, dels spjällhuset (Y-formade grenröret precis i framkant av motorn). Från vänster (sett om man står framför motorn) kommer intercooler-luft och från höger kommer intercooler-bypass-luft (dvs varm luft). Vänster del har ett fjäderbelastat spjäll som står normalt öppet, höger del har ett fjäderbelastat spjäll som skall vara normalt stängt). Drivmekanismen till det högra spjället är en svag detalj, på min var kuggarna helt nerslitna, se film.
[youtube]3oa1TiuaETM[/youtube]
Teorin skulle i så fall vara att något av de två spjällen ställer sig i fel läge och blockerar luften? Det är ganska lätta att kontrollera så en bra första kontroll. Det sitter tre kontakter, dels synligt till vänster och höger (Edit: fel! skall vara ovansida på mittröret), dels under det mittersta röret, (lite svårare att komma åt). Du lossar vidare slangklämmorna på vänster och höger rör, samt de tre torx-skruvarna som fäster spjällhuset mot lufthuset, sedan är det bara att ta loss. Edit: Skall också nämna att min fix på spjället ingår i kategori fulfix, en mer ordentlig lösning är att lossa locket på vacuum-klockan så att man kan dra ut kuggstången, denna roterar man, samt och filar till nya kuggar och återmonterar (limmar) locket.
Som andra kandidat lägger jag in mitt eget (för tillfället) nuvarande spår, spridare. Just nu skulle jag karaktärisera mina ryckningar enligt följande
1. Vid varm motor, typfallet är acceleration runt 1800-2000 varv, kommer en vibration, den försvinner igen när man lättar på gasen och sedan kan man gå igenom varvtalsområdet.
2. Vid jämn hastighet, framför allt motorväg och även markant vid nerförsbackar, små ryckningar i bilen.
3. Ibland när jag varvar upp mot 3000 varv så känns det som att motorn går orent, dock inte jättetydligt..
Spridarna i 2.0D-motorn är av en typ Piezo, vilket innebär att spridaren styrs av en mängd staplade kristaller som ökar i tjocklek när man lägger på en spänning. Det är state-of-the-art-tekniken som kanske kan vara bra, bara inte när den är ny. Jag har haft mina spridare inne på en specialfirma för rengöring och kontroll, då upptäckte man att just drivkretsten till själva piezo-elementet är defekt på två stycken av mina spridare. Effekten kan enligt verkstaden vara ryckningar och ojämn gång vid vissa driftfall. Kostnad för mig (jag tog ut dom själv) cirka 3300:- om man byter ut två spridare mot renoverade på Volvo.
EGR.
Går att kontrollera genom att bänna upp locket (där EGR-kontakten sitter). Räkna dock med att de tre snäpplåsen också förstörs, det gjorde det för mig. Locket har dock ett lätt klister i toppen som gör att det sitter bra även utan snäpplås. Så här kollade jag min funktion på EGR:n (eftersom den löper fint mellan sina lägen uppfattade jag att EGR:n funkar bra i min). Den bör också ge fel-kod om den inte fungerar.
[youtube]9bQiuAFx8uQ[/youtube]
Byte av dieselfilter. Notera dock att hans bil har en pump (eftermonterat eller standard på Peugeot??) som inte finns på våra Volvos 2.0D (?).
[youtube]O7r_Z1dN104[/youtube]
Edit 2: (lägger till infon här så att den är samlad): Hittade följande sätta att lufta (bleeding) bränslefiltret (alternativt ställe att sätta handpumpen). Pumpen köps i båtaffär/biltema. Obs, jag har inte prövat detta själv, men står i begrepp att göra filterbyte själv:
"Well read a few posts about needing a special pump to bleed system after filter change, just completed mine by small hose attached to the green return pipe, sucked fuel through until visible in pipe the attached the green pipe again and hey presto away she went. No fuel consumed during this process " -
http://www.volvoforums.org.uk/showthrea ... 518&page=2
Sådan här pump och lite slang (dimension??) så är man nog "hemma"!
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-till ... 000021523/
Edit 3: Nej!! Det var man inte alls, "slang-blås-pumpen" ger inte tillräckligt med vakuum för att dra igenom bränslet (kopplat på gröna returen). Kör istället Julas oljebytarpump art. 650213, funkade perfekt!