NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
Jag har sökt som en galning om ryckande 2.0D. Inte lätt att hitta "rätt" tråd så jag startar en själv.

Min bil har alltid småryckt vid lägre farter från ca 13.000 mil. Men nu när den nått upp till 17:000 mil
har den börjat rycka även i högre farter och rycken är inte lika snabba utan mer utdragna nästan så
att bilen tappar orken i 2-3 sekunder. Det kan komma flera sådana i följd för att plötsligt sluta och
bilen går bra ett tag.

Jag har inte bytt bränslefilter sen jag köpte den, dvs jag har kör 7.000 mil. Hur mycket föregående
ägare kört vet jag inte. Men om han bytte vid 6.000 mil har bilen nu gått 11.000 mil med samma filter.

Har aldrig heller gjort ren EGR-ventilen.

Kan det vara tätt bränslefilter som gör att det rycker.
Kan det vara RGR:en?
Båda?

Hur byter man bränslefiler?
Hur gör man rent EGR:en?
av Perra_367
Hej Linnar!

När den rycker, kan du känna/höra att den går ojämnt då, eller är det mer att den tappar flåset?

Jag skulle vilja lägga till två kandidater iallafall, dels spjällhuset (Y-formade grenröret precis i framkant av motorn). Från vänster (sett om man står framför motorn) kommer intercooler-luft och från höger kommer intercooler-bypass-luft (dvs varm luft). Vänster del har ett fjäderbelastat spjäll som står normalt öppet, höger del har ett fjäderbelastat spjäll som skall vara normalt stängt). Drivmekanismen till det högra spjället är en svag detalj, på min var kuggarna helt nerslitna, se film.
[youtube]3oa1TiuaETM[/youtube]
Teorin skulle i så fall vara att något av de två spjällen ställer sig i fel läge och blockerar luften? Det är ganska lätta att kontrollera så en bra första kontroll. Det sitter tre kontakter, dels synligt till vänster och höger (Edit: fel! skall vara ovansida på mittröret), dels under det mittersta röret, (lite svårare att komma åt). Du lossar vidare slangklämmorna på vänster och höger rör, samt de tre torx-skruvarna som fäster spjällhuset mot lufthuset, sedan är det bara att ta loss. Edit: Skall också nämna att min fix på spjället ingår i kategori fulfix, en mer ordentlig lösning är att lossa locket på vacuum-klockan så att man kan dra ut kuggstången, denna roterar man, samt och filar till nya kuggar och återmonterar (limmar) locket.

Som andra kandidat lägger jag in mitt eget (för tillfället) nuvarande spår, spridare. Just nu skulle jag karaktärisera mina ryckningar enligt följande

1. Vid varm motor, typfallet är acceleration runt 1800-2000 varv, kommer en vibration, den försvinner igen när man lättar på gasen och sedan kan man gå igenom varvtalsområdet.
2. Vid jämn hastighet, framför allt motorväg och även markant vid nerförsbackar, små ryckningar i bilen.
3. Ibland när jag varvar upp mot 3000 varv så känns det som att motorn går orent, dock inte jättetydligt..

Spridarna i 2.0D-motorn är av en typ Piezo, vilket innebär att spridaren styrs av en mängd staplade kristaller som ökar i tjocklek när man lägger på en spänning. Det är state-of-the-art-tekniken som kanske kan vara bra, bara inte när den är ny. Jag har haft mina spridare inne på en specialfirma för rengöring och kontroll, då upptäckte man att just drivkretsten till själva piezo-elementet är defekt på två stycken av mina spridare. Effekten kan enligt verkstaden vara ryckningar och ojämn gång vid vissa driftfall. Kostnad för mig (jag tog ut dom själv) cirka 3300:- om man byter ut två spridare mot renoverade på Volvo.

EGR.
Går att kontrollera genom att bänna upp locket (där EGR-kontakten sitter). Räkna dock med att de tre snäpplåsen också förstörs, det gjorde det för mig. Locket har dock ett lätt klister i toppen som gör att det sitter bra även utan snäpplås. Så här kollade jag min funktion på EGR:n (eftersom den löper fint mellan sina lägen uppfattade jag att EGR:n funkar bra i min). Den bör också ge fel-kod om den inte fungerar.
[youtube]9bQiuAFx8uQ[/youtube]

Byte av dieselfilter. Notera dock att hans bil har en pump (eftermonterat eller standard på Peugeot??) som inte finns på våra Volvos 2.0D (?).
[youtube]O7r_Z1dN104[/youtube]

Edit 2: (lägger till infon här så att den är samlad): Hittade följande sätta att lufta (bleeding) bränslefiltret (alternativt ställe att sätta handpumpen). Pumpen köps i båtaffär/biltema. Obs, jag har inte prövat detta själv, men står i begrepp att göra filterbyte själv:
"Well read a few posts about needing a special pump to bleed system after filter change, just completed mine by small hose attached to the green return pipe, sucked fuel through until visible in pipe the attached the green pipe again and hey presto away she went. No fuel consumed during this process " - http://www.volvoforums.org.uk/showthrea ... 518&page=2
Sådan här pump och lite slang (dimension??) så är man nog "hemma"!
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-till ... 000021523/
Edit 3: Nej!! Det var man inte alls, "slang-blås-pumpen" ger inte tillräckligt med vakuum för att dra igenom bränslet (kopplat på gröna returen). Kör istället Julas oljebytarpump art. 650213, funkade perfekt!
Senast redigerad av 5 Perra_367, redigerad totalt 0 gång.
av linnar
TACK, Perra_367!!

Mycket bra info.

Vad det gäller ryckningarna så rykte den förut som man körde på en tvättbräda i lägre farter och vid måttligt pådrag.
Nu har tvättbrädan bytts ut mot vågig väg och kommer vid 70 upp till 90km/h.

När vågigheten kommer och jag trampar ner gasen försvinner det. Det försvinner också på motorvägen (och andra vägar) när jag flåsar i 100-120 km/h.
av getsome
Låter bilen som en råmande ko efter du stängt av motorn i några sekunder , om detta händer så är turbostyrventilen kass , kan ge detta fenomen utan att sätta koder.
av linnar
getsome skrev:Låter bilen som en råmande ko efter du stängt av motorn i några sekunder , om detta händer så är turbostyrventilen kass , kan ge detta fenomen utan att sätta koder.
Nej, jag har aldrig hört något sådant.
av linnar
Perra_367 skrev:Är det varvtalsberoende, eller får du samma vibration oavsett vilken växel du använder?
Jag vil nog inte kalla det för vibrationer. Jag märker tydligt att det är motorn som rycker eller numera släpper
kraft ett par sekunder. Uppenbarligen är det varvtalsberoende eftersom jag inte känner det om jag höjer farten.
Tror jag.

Som sagt, jag har aldrig gjort rent EGR:en och kört ganska långt med samma dieselfilter (köpte nytt idag, byter snart).
Partikelfiltret är aldrig bytt, bilen har gått 17.000 mil. Däremot köpte jag ett svindyrt medel och hällde i tanken
som effektivt skall rensa filtret.

Jag får ibland felmedelande att motorservice behövs men det försvinner efter en liten stund. Felmeddelandet kan
dyka upp oberoende hur jag kör, ibland under gaspådrag, ibland normal lugn körning eller när jag rullar nerför en
backe med kopplingen nedtryckt.

Detta är bara några av alla fel på den jävla bilen!
Jag har ägt mängder av Volvobilar där jag kört över 30.000 mil med flera av dem. Jag minns inte att jag behövt
byta startmotor eller generator osv som med denna bil. De har inte heller skramlat under vänster hjulhus.
Jag tror dock jag hittat felet: Det står "Ford" på startmotorn jag köpte idag. I det ordet finns felet!
av torro
Jeg hadde noe av de samme symptomene etter en tanking. En 1.6D riktignok, men bilen var latere, den vibrerte ved ca 1800-2100rpm, og i tillegg fikk den en feilkode på drivstoff systemet som gjorde at bilen gikk i limp home modus om den passerte 2900rpm.

Har ikke skjedd hverken før eller siden den ene tanken med diesel, så jeg mistenker at det kan være den som er synderen. Er en kjent sak at diesel filteret bør skiftes på 60k, så antagelig er det det som er problemet til trådstarter. En flaske med vidunder middel som skal rense systemet kan kanskje prøves også.
av Perra_367
Partikelfiltret kan också vara boven, är det täppt så kan det nog visa dina symptom.

Första åtgärden är så klart att kolla felkoderna så att du kan få indikation om vad bilen själv tror. Enklast/bäst är dom du har Vida (då får man med lite bakgrundsfakta, info), har du inte det så är en snikvariant att läsa ut dom i bilen, vet dock ej om man ser allt här, någon får gärna bekräfta.
Tändläge 2 (så att alla ECU:er är spänningssatta), håll inne READ, tryck på dimljus två gånger.
[youtube]U3v4e1eKcEA[/youtube]

Som sagt, det är min känsla också, bilen känns inte färdig. Så mycket skit som jag haft på min, det skall inte kunna gå. Sedan så finns det andra bilar där man också råkar illa ut, det är lätt att tro att alla andra bilar funkar bra när man själv sitter i skiten.
av linnar
Tack alla för svaren!

Vi kan alltså fokusera på bränslefiltret alternativt partikelfiltret.

Jag bytte startmotor idag som lade av plötsligt (startmotorn är liten som en ölburk... men kostar ändå fläsk!).
För att kunna komma åt att byta startmotor var jag tvungen att ta bort Y-röret. När jag tittade in i insugningsröret såg jag nästan cm-tjockt med klet. Det verkar komma från hålet till EGR-ventilen. Kan felet jag upplever härröra från igensatt EGR?

Jag skall kolla felkoderna genom panelen.

Pärlan har nu över 35.000 pålitlig[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]