- lör 09 maj 2015, 11:37
#972406
Tjosan.
Då var det dags för mig att klia mig i huvudet. Det är så här att min bil bestämde sig för att koka utan anledning, på tomgång. Stod och pratade med grannen, och helt plötsligt började ryka vitt under huven, sprang in i bilen och såg att tempmätaren stod på max...
Bilen verkar inte ha tagit skada av det, och visar absolut inga symptom efter detta hände, inga avgaser i expansionskärlet, inget gegg i oljan, utan fungerar precis som om ingenting hade hänt. Väldigt olustigt.
Det har hänt en gång tidigare, förra sommaren, när det var RIKTIGT varmt ute och jag stod fast i en bilkö som rörde sig i typ 2km/h. Men jag gav den "the benefit of the doubt", och det har ju inte hänt igen sen dess... Ja, fören nu då.
Nåja, det är bakgrunden iaf.
Läste av felkoder(vol-fcr) och den enda motorkod som finns är EFI-514 - Cooling fan low speed signal samt en för AC'n.
Ok tänkte jag, det är väl reläet, no biggie... Jo tjena, reläet fungerar perfekt på båda hastigheterna, och fläkten fungerar den också. Jag testade genom att koppla direktström till spolen på reläet.
Kollade även huvudsäkringen till reläet, även denna var hel. Det märkliga är att VADIS säger att med denna felkod ska bilen gå på ett nödprogram(om jag minns rätt, har ej tillgång till vadis i skrivande stund, kan förväxla den med någon annan), men det tycker jag inte stämmer - speciellt inte om det är samma nödprogram som när LMMen är kass/urkopplad. Bilen laddar ju sina 0.8, går som ett skott, har helt ok avgasvärden, ingen svart rök eller något i den stilen. Den går som den ska helt enkelt.
Så, nu söker jag teorier, eller fakta, om varför bilfan kokade utan vettig anledning, samt varför bilen spottar ut EFI-514 när reläet och fläkten fungerar som dom ska.
Finns det något ytterligare relä eller säkring som styr signalerna till fläktreläet som jag har missat? Med tanke på hur högt fläkten faktiskt låter så tvivlar jag på att den gick när bilen kokade, fast jag var väl tämligen panikslagen när det hände
.
Finns det något 'självtest' man kan göra för att få styrdonet att slå på fläkten så man kan mäta om det kommer fram ström som det ska? Jag vet att fläkten brukar slå på sig när AC kompressorn jobbar, men min AC fungerar inte som den ska
mer om det nedanför.
Och skulle jag bli klassad som totalt dum i huvudet om jag kopplar in en extra strömbrytare till fläkten, så jag manuellt kan slå på den tills "vi" har hittat felet? "Just in case" liksom...
-------
Ok, nog om det. Jag tänkte även få fingrarna ur arslet och fixa min AC. Där finns det lite mer felkoder att gotta sig i.
Först har vi EFI-225 - AC Pressure Sensor Signal(den kan väl inte inverka på ovanstående problem?). Vilken sensor är det dom menar, den som sitter mot torpeden eller den vid spolartanken
?
Sen har vi ECC koderna:
ECC-414 Fan motor Passenger Temperature sensor, faulty signal
ECC-312 Drivers side temperature damper motor, no position change
ECC-211 Drivers side temperature damper motor position sensor, signal high.
Raderade samtliga ECC koder, fipplade med ECC panelen's olika inställningar på tändningen. Den enda kod som återkom var ECC-211. Misstänker att dom andra 2 kommer tillbaka med motorn igång medans man kör.
Alla motorer/spjäll rör på sig när man ändrar läge, så dom verkar ju iaf fungera. Jag har blåst rent den lilla fläktsensorn brevid ratten så gott det går utan att öppna den.
Ugh, ärligt talat har jag faktiskt inte orkat läsa mig in på dessa ECC koder, då jag är mer orolig över kokningen. Så känner ni för det får ni gärna skedmata mig med tolkning och förklaring. Om inte så är det inte mer med det, då får jag läsa på senare när jag känner för det
Då var det dags för mig att klia mig i huvudet. Det är så här att min bil bestämde sig för att koka utan anledning, på tomgång. Stod och pratade med grannen, och helt plötsligt började ryka vitt under huven, sprang in i bilen och såg att tempmätaren stod på max...
Bilen verkar inte ha tagit skada av det, och visar absolut inga symptom efter detta hände, inga avgaser i expansionskärlet, inget gegg i oljan, utan fungerar precis som om ingenting hade hänt. Väldigt olustigt.
Det har hänt en gång tidigare, förra sommaren, när det var RIKTIGT varmt ute och jag stod fast i en bilkö som rörde sig i typ 2km/h. Men jag gav den "the benefit of the doubt", och det har ju inte hänt igen sen dess... Ja, fören nu då.
Nåja, det är bakgrunden iaf.
Läste av felkoder(vol-fcr) och den enda motorkod som finns är EFI-514 - Cooling fan low speed signal samt en för AC'n.
Ok tänkte jag, det är väl reläet, no biggie... Jo tjena, reläet fungerar perfekt på båda hastigheterna, och fläkten fungerar den också. Jag testade genom att koppla direktström till spolen på reläet.
Kollade även huvudsäkringen till reläet, även denna var hel. Det märkliga är att VADIS säger att med denna felkod ska bilen gå på ett nödprogram(om jag minns rätt, har ej tillgång till vadis i skrivande stund, kan förväxla den med någon annan), men det tycker jag inte stämmer - speciellt inte om det är samma nödprogram som när LMMen är kass/urkopplad. Bilen laddar ju sina 0.8, går som ett skott, har helt ok avgasvärden, ingen svart rök eller något i den stilen. Den går som den ska helt enkelt.
Så, nu söker jag teorier, eller fakta, om varför bilfan kokade utan vettig anledning, samt varför bilen spottar ut EFI-514 när reläet och fläkten fungerar som dom ska.
Finns det något ytterligare relä eller säkring som styr signalerna till fläktreläet som jag har missat? Med tanke på hur högt fläkten faktiskt låter så tvivlar jag på att den gick när bilen kokade, fast jag var väl tämligen panikslagen när det hände

Finns det något 'självtest' man kan göra för att få styrdonet att slå på fläkten så man kan mäta om det kommer fram ström som det ska? Jag vet att fläkten brukar slå på sig när AC kompressorn jobbar, men min AC fungerar inte som den ska

Och skulle jag bli klassad som totalt dum i huvudet om jag kopplar in en extra strömbrytare till fläkten, så jag manuellt kan slå på den tills "vi" har hittat felet? "Just in case" liksom...
-------
Ok, nog om det. Jag tänkte även få fingrarna ur arslet och fixa min AC. Där finns det lite mer felkoder att gotta sig i.
Först har vi EFI-225 - AC Pressure Sensor Signal(den kan väl inte inverka på ovanstående problem?). Vilken sensor är det dom menar, den som sitter mot torpeden eller den vid spolartanken

Sen har vi ECC koderna:
ECC-414 Fan motor Passenger Temperature sensor, faulty signal
ECC-312 Drivers side temperature damper motor, no position change
ECC-211 Drivers side temperature damper motor position sensor, signal high.
Raderade samtliga ECC koder, fipplade med ECC panelen's olika inställningar på tändningen. Den enda kod som återkom var ECC-211. Misstänker att dom andra 2 kommer tillbaka med motorn igång medans man kör.
Alla motorer/spjäll rör på sig när man ändrar läge, så dom verkar ju iaf fungera. Jag har blåst rent den lilla fläktsensorn brevid ratten så gott det går utan att öppna den.
Ugh, ärligt talat har jag faktiskt inte orkat läsa mig in på dessa ECC koder, då jag är mer orolig över kokningen. Så känner ni för det får ni gärna skedmata mig med tolkning och förklaring. Om inte så är det inte mer med det, då får jag läsa på senare när jag känner för det

Senast redigerad av 1 Lucif3r, redigerad totalt 0 gånger.