Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#972406
Tjosan.
Då var det dags för mig att klia mig i huvudet. Det är så här att min bil bestämde sig för att koka utan anledning, på tomgång. Stod och pratade med grannen, och helt plötsligt började ryka vitt under huven, sprang in i bilen och såg att tempmätaren stod på max...
Bilen verkar inte ha tagit skada av det, och visar absolut inga symptom efter detta hände, inga avgaser i expansionskärlet, inget gegg i oljan, utan fungerar precis som om ingenting hade hänt. Väldigt olustigt.
Det har hänt en gång tidigare, förra sommaren, när det var RIKTIGT varmt ute och jag stod fast i en bilkö som rörde sig i typ 2km/h. Men jag gav den "the benefit of the doubt", och det har ju inte hänt igen sen dess... Ja, fören nu då.

Nåja, det är bakgrunden iaf.
Läste av felkoder(vol-fcr) och den enda motorkod som finns är EFI-514 - Cooling fan low speed signal samt en för AC'n.
Ok tänkte jag, det är väl reläet, no biggie... Jo tjena, reläet fungerar perfekt på båda hastigheterna, och fläkten fungerar den också. Jag testade genom att koppla direktström till spolen på reläet.
Kollade även huvudsäkringen till reläet, även denna var hel. Det märkliga är att VADIS säger att med denna felkod ska bilen gå på ett nödprogram(om jag minns rätt, har ej tillgång till vadis i skrivande stund, kan förväxla den med någon annan), men det tycker jag inte stämmer - speciellt inte om det är samma nödprogram som när LMMen är kass/urkopplad. Bilen laddar ju sina 0.8, går som ett skott, har helt ok avgasvärden, ingen svart rök eller något i den stilen. Den går som den ska helt enkelt.

Så, nu söker jag teorier, eller fakta, om varför bilfan kokade utan vettig anledning, samt varför bilen spottar ut EFI-514 när reläet och fläkten fungerar som dom ska.
Finns det något ytterligare relä eller säkring som styr signalerna till fläktreläet som jag har missat? Med tanke på hur högt fläkten faktiskt låter så tvivlar jag på att den gick när bilen kokade, fast jag var väl tämligen panikslagen när det hände :P.
Finns det något 'självtest' man kan göra för att få styrdonet att slå på fläkten så man kan mäta om det kommer fram ström som det ska? Jag vet att fläkten brukar slå på sig när AC kompressorn jobbar, men min AC fungerar inte som den ska :P mer om det nedanför.
Och skulle jag bli klassad som totalt dum i huvudet om jag kopplar in en extra strömbrytare till fläkten, så jag manuellt kan slå på den tills "vi" har hittat felet? "Just in case" liksom...

-------

Ok, nog om det. Jag tänkte även få fingrarna ur arslet och fixa min AC. Där finns det lite mer felkoder att gotta sig i.
Först har vi EFI-225 - AC Pressure Sensor Signal(den kan väl inte inverka på ovanstående problem?). Vilken sensor är det dom menar, den som sitter mot torpeden eller den vid spolartanken :P?
Sen har vi ECC koderna:
ECC-414 Fan motor Passenger Temperature sensor, faulty signal
ECC-312 Drivers side temperature damper motor, no position change
ECC-211 Drivers side temperature damper motor position sensor, signal high.

Raderade samtliga ECC koder, fipplade med ECC panelen's olika inställningar på tändningen. Den enda kod som återkom var ECC-211. Misstänker att dom andra 2 kommer tillbaka med motorn igång medans man kör.
Alla motorer/spjäll rör på sig när man ändrar läge, så dom verkar ju iaf fungera. Jag har blåst rent den lilla fläktsensorn brevid ratten så gott det går utan att öppna den.
Ugh, ärligt talat har jag faktiskt inte orkat läsa mig in på dessa ECC koder, då jag är mer orolig över kokningen. Så känner ni för det får ni gärna skedmata mig med tolkning och förklaring. Om inte så är det inte mer med det, då får jag läsa på senare när jag känner för det :P
Senast redigerad av 1 Lucif3r, redigerad totalt 0 gånger.
#972503
Tjena.

Du har testat reläerna, men har du kollat om fläkten faktiskt startar alls? (med signal från styrdon, inte direktkopplad)
Det kan ju vara tempgivaren som inte mår 100%. Det är samma som motorstyrdonet använder
Alltså inte den till kombiinstrumentet.
Du har ingen givare i kylaren för detta.

Kabeltask kan det ju också vara.
Felkoden säger ju att den inte kännaer av fläkten.

Min startar högljudt vid ca 3min tomgång när motorn körts varm.
Den går på betydligt lägre varv när ac jobbar, ser jag.
Då hörs den inte.


Micke.
#972505
Nej jag vet inte om styrboxen skickar ut signalen för att öppna reläet, eller om det är kabeltjafs. Därav min undran om man kunde få styrboxen att starta fläkten, så man kan mäta om det kommer fram någon spänning.

Finns det någon tabell eller liknande som säger vid vilken temp. fläkten ska hoppa igång? Givaren är ju av NTC-typ, så då skulle man ju kunna ersätta den med ett motstånd för att lura boxen.
#972536
Tjena

Visst vore det väldigt elegant med ett motstånd.
Men går du bet på det, skulle iaf jag varmköra den normalt, och sen låta den gå, och se om den startar.
Med vakande öga på tempen givetvis.
Den bör ju starta när tempgivaren gått preciiis över vågrätt.
Går den upp nån mm över kl 3 utan att fläkten startar, så kan du fimpa motorn, och mäta med tändning på.

Så har jag alltid gjort vid liknande problem, dock ej S70'n.

Micke.
#972542
Var ute och mätte lite och så igen, gjorde väl inga direkta framsteg mer än att jag nu vet att bilen inte startar med tempgivaren urkopplad :P

Det är ju lite svårt när jag inte har något att mäta vattentempen med, mer än bilen i sig. Men möjligtvis att det är lite för hög resistans i den...
Har ca 22c i garaget, och om vi då förmodar att vattentempen ligger på något liknande(den har stått ett par dagar nu, så kall är den iaf :P) så ska resistansen ligga kring 2.5kOhm. Jag mätte 3.4kOhm.
Startade bilen och lät den gå upp lite i temp, vid ca "kl 4:30" så låg resistansen på ~700Ohm, vilket enligt tabellen borde bli någonstans runt 40-45c. Här hade det som sagt varit fint att kunna mäta vattentempen med ytterligare ett instrument...

Nåja, nästa test var att ersätta givaren med ett motstånd, tog ett 100Ohm motstånd då givaren ska ge ca 150Ohm vid 100c. Bilen startade iaf så jag förmodar att motståndet fungerade, men inte ett utslag på kablarna till fläkten... Röck ur motståndet under drift för att se om bilen skulle få tuppjuck då, men näe, inte ett skit hände :lol:
Slutligen provade jag starta fläkten manuellt med motorn igång, bara för att höra hur det låter med motorn igång. Och som jag misstänkte, finns inte en suck att man inte hör fläkten även med motorn igång :roll:

Det verkar heller inte vara kabelbrott på kablarna, då dom ger utslag med tändningen på, vilket betyder att kretsen är hel. Med tändningen av är kretsen bruten, vilket är rätt logiskt då styrdonet är avstängt.

Ja, jag blev inte mycket klokare denna gång heller (I)
Ska ta och varmköra bilen imorgon eller nått, och mäta givaren igen, även fast den inte verkar vara problemet iom. motståndet inte heller startade fläkten...
#972550
Näe, ingen fläkt på tändningen, och inte en tillstymelse av relä-signal.
Så den SKA alltså gå på bara tändningen under vissa förutsättningar(t ex urkopplad givare)? Skulle jag ha vetat innan jag blev hög av avgaser :lol:

Ok, låter nästan som om det är dags att bryta plomberingen på styrboxlådan och mäta direkt på utgången på styrboxen.... Får man signal där så lär det ju vara task med kablarna iaf, annars måste det väl vara något mupp med styrboxen.
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]

Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]

Klockfjäder/kontaktrulle????

Har forskat lite i det här då jag snart[…]

Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd d[…]