Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej när jag bytte servopumpen på min sambos v70 så uppTäckte jag att rullen på ac kompresseron skrapar väldigt illa och är glapp :| låter illa även fast acn är avslagen. Hur är det konstruerat går det att byta ut bara själva lagret eller måste hela kompresson bytas ut? Måste man fylla på ac:n efter?
Tack på förhand!
MVH. Henrik
Du kommer att vara tvungen att fylla på AC efter byte av kompressor. Jag hade bytt torkfilter också, speciellt om det tar ett tag mellan kompressorbyte och påfyllning av gas.

Om jag kommer ihåg rätt så är lagerna fastpressade. Det vill säga att de går i teorin att byta, men det brukar krävas verktyg, kunskap och tid som inte många har. Ibland går det att få tag i en utbyteskompressor som renoverats på fabrik.

Annars är inte kompressorn till V70N jättedyr:
http://www.skruvat.se/Kompressor-AC-P18730.aspx
av *pettson*
Remskivan/ Magnetkopplingen till Ac kompressorn är en lös reservdel. Det går att byta den och det bör även att gå att byta lager i den när den väl är borttagen och är i bänk så att säga, borttagning av magnetkopplingen är lite pilligt men går att göra på plats utan att släppa ut någon gas. Har tyvärr inte provat att göra just det, dvs byta lager i en sån enhet.
Räkna med att en ny ligger runt 1000 lappen, kanske nåt mindre om du är kreativ vid sökningen.
Så om jag förstått det hela rätt så finns det alltså en utbytesdel där man byter ut magnetkoppling och rullen som lagret sitter i? och detta går att göra medans det sitter på plats på bilen så man ej är tvungen att tömma ac:n på gas? :P

Det måste jag ta och kolla upp för jag tror nämligen bara att det är själva lagret som är dåligt, acn verka kyla som den ska annars.
h3nk33 skrev:Så om jag förstått det hela rätt så finns det alltså en utbytesdel där man byter ut magnetkoppling och rullen som lagret sitter i? och detta går att göra medans det sitter på plats på bilen så man ej är tvungen att tömma ac:n på gas? :P

Det måste jag ta och kolla upp för jag tror nämligen bara att det är själva lagret som är dåligt, acn verka kyla som den ska annars.
Är det någon som har en beskrivning hur man gör detta jobb?
är det farligt att köra med ett dåligt lager,vad kan händs om det går sönder?
av *pettson*
volvofantast skrev:Vad händer om lagret till ac rasar?bilen är v70 2002
Har du tur så nyper skivan och remmen hoppar bort och skadar inget. Har du otur sliter det med sej löphjul och spännare av farten.
h3nk33 skrev:Så om jag förstått det hela rätt så finns det alltså en utbytesdel där man byter ut magnetkoppling och rullen som lagret sitter i? och detta går att göra medans det sitter på plats på bilen så man ej är tvungen att tömma ac:n på gas? :P

Magnetkoppling, komplett
30733820

annars, ta bort byt lager, sätt tillbaka allt, gäller bara att det finns plats och det är det ont om, jävligt trångt.
på många bilar sitter kompressorn så långt ner att man kan plocka bort innerskärmen och ta det den vägen men
här sitter den precis mittför den längsgående balken, finns lite plats där men inte mycket.

hade nog själv tömt allt plockat ner bytt, monterat ihop och letat upp en snubbe som installerar värmepumpar i kåkar.
har en själv på gatan som kan fylla AC systemet för en 500 lapp.

annars Volvo
Bilagor
AC koppling.jpg
AC koppling.jpg (197.57 KiB) Visad 2225 gånger
av *pettson*
Om det inte räcker med att lossa subframen på den sidan så motorn kommer ner lite så kan man dessutom lossa kompressorn men låta slangarna vara kvar. Då sjunker kompressorn lite till.
Kan man inte släppa subframen alls kan man jobba sej nedåt uppifrån. Dvs ta bort servopump, generator och sen lossa kompressorn med slangarna kvar. Vrida den så man kommer åt och sen jobba därifrån.

Volvos egen lastgaller passar bara till andra rade[…]

Volvo car UX

Kan de inte bara skicka ut den nu haha. Vet ej om […]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8[…]

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]