- tis 14 apr 2015, 14:09
#965922
Börjar en egen tråd ang mitt startprolem.
Info från början:
Det började med att jag körde ca 2mil stannade och handlade, var runt nollan ute. Efter 45 minuter startade jag bilen och märkte att tomgången drog iväg till 1100 rpm , ingen respons när jag gasade. Slog av och på igen, samma och det lät som den gick på typ 3 cylindrar. Slog av igen lät den stå nån minut och därefter gick den igång normalt. Körde ytterligre 50 mil , stannade på ytterligare 2 ställen där motorn stod still i typ 5-10 minuter, startade normalt bägge gångerna och bilen kändes sedan som vanligt.
Nu det har blivit värre och bilen hamnar i "limp home" mode. Raderat felkoder sen bara vart och köra igen i ca 1 månad. Har uppmärksammat att det händer bara vid väldigt hög luftfuktighet.
Felkoder jag haft vid avläsning med vida:
först cylinder 3
ECM-1203 slutsteg insprutningsventil signal saknas
två ggr senare kom även cylinder 2
ECM-1203 slutsteg insprutningsventil signal saknas
ECM-1202 slutsteg insprutningsventil signal saknas
nu i helgen såg det ut så här
ECM-0380 Glödstiftsrelä felaktig signal
ECM-1203 Slutsteg insprutningsventil signal saknas
ECM-042B Bakre temperaturgivare katalysator felaktig signal
efter vidare felsäkning kunde konstateras:
att glödstift för cylinder 3 är helt kass och för cylinder 2 finns motstånd en 1-2s för sedan bli helt dött. För cylinder 1 & 2 helt OK. Relät är det inga fel på då det skickar spänning som det ska till glödstiften.
Responstiden på spridarna vid tomgång ligger och pendlar från 0,5msek till 0,7msek men ligger oftast runt 0,6msk enl vida ska denna tid ligga på ca 0,5msk vid tomgång. Enl bilmek tyder det på att spridarna börjar bli dåliga?
Lite konstiga värden på tryckgivaren till partickelfiltret. 0-10 hPa på tomgång, runt 50-70 hPa vid jämn körning i 80-90km/h. Vid acceleration beroende på hur tung foten är allt från 80-400hPa. I uppförsbackar 80-150hPa.
Bakre tempgivare katalysator konstaterades inga fel på. raderade felkoden och har inte kommit tillbaka och den ligger inom rätt intervall med.
Ett samband jag kan se är att glödstift 3 är helt dött och där får jag oftast felkod på spridare 3 medan glödstift 2 är dåligt men där har jag bara fått felkod 1 gång på spridare. Kan det vara så att när det är väldigt fuktigt ute så hjälper glödstiften till att torka den luft som kommer till cylindern så den tänder lättare dvs jag får inga problem på cylinder 1&4 eftersom dom fungerar där och 2&3 blir då problem när dom inte fungerar?
Tryckgivaren till partickelfiltret är nog iaf förklaringen till varför den regenerera med så ojämna intervall. allt från 8 till 50 mil. Ska montera ett ställbart motstång där i veckan för att se om det blir stabilare innan jag byter tryckgivaren.
Sen ang spridarna vill jag ju utesluta allt annat innan jag byter dom. Billigast var ju faktiskt att köpa ett kit med rör och 4 spridare på volvo. Går dom här spridarna att renovera?
Info från början:
Det började med att jag körde ca 2mil stannade och handlade, var runt nollan ute. Efter 45 minuter startade jag bilen och märkte att tomgången drog iväg till 1100 rpm , ingen respons när jag gasade. Slog av och på igen, samma och det lät som den gick på typ 3 cylindrar. Slog av igen lät den stå nån minut och därefter gick den igång normalt. Körde ytterligre 50 mil , stannade på ytterligare 2 ställen där motorn stod still i typ 5-10 minuter, startade normalt bägge gångerna och bilen kändes sedan som vanligt.
Nu det har blivit värre och bilen hamnar i "limp home" mode. Raderat felkoder sen bara vart och köra igen i ca 1 månad. Har uppmärksammat att det händer bara vid väldigt hög luftfuktighet.
Felkoder jag haft vid avläsning med vida:
först cylinder 3
ECM-1203 slutsteg insprutningsventil signal saknas
två ggr senare kom även cylinder 2
ECM-1203 slutsteg insprutningsventil signal saknas
ECM-1202 slutsteg insprutningsventil signal saknas
nu i helgen såg det ut så här
ECM-0380 Glödstiftsrelä felaktig signal
ECM-1203 Slutsteg insprutningsventil signal saknas
ECM-042B Bakre temperaturgivare katalysator felaktig signal
efter vidare felsäkning kunde konstateras:
att glödstift för cylinder 3 är helt kass och för cylinder 2 finns motstånd en 1-2s för sedan bli helt dött. För cylinder 1 & 2 helt OK. Relät är det inga fel på då det skickar spänning som det ska till glödstiften.
Responstiden på spridarna vid tomgång ligger och pendlar från 0,5msek till 0,7msek men ligger oftast runt 0,6msk enl vida ska denna tid ligga på ca 0,5msk vid tomgång. Enl bilmek tyder det på att spridarna börjar bli dåliga?
Lite konstiga värden på tryckgivaren till partickelfiltret. 0-10 hPa på tomgång, runt 50-70 hPa vid jämn körning i 80-90km/h. Vid acceleration beroende på hur tung foten är allt från 80-400hPa. I uppförsbackar 80-150hPa.
Bakre tempgivare katalysator konstaterades inga fel på. raderade felkoden och har inte kommit tillbaka och den ligger inom rätt intervall med.
Ett samband jag kan se är att glödstift 3 är helt dött och där får jag oftast felkod på spridare 3 medan glödstift 2 är dåligt men där har jag bara fått felkod 1 gång på spridare. Kan det vara så att när det är väldigt fuktigt ute så hjälper glödstiften till att torka den luft som kommer till cylindern så den tänder lättare dvs jag får inga problem på cylinder 1&4 eftersom dom fungerar där och 2&3 blir då problem när dom inte fungerar?
Tryckgivaren till partickelfiltret är nog iaf förklaringen till varför den regenerera med så ojämna intervall. allt från 8 till 50 mil. Ska montera ett ställbart motstång där i veckan för att se om det blir stabilare innan jag byter tryckgivaren.
Sen ang spridarna vill jag ju utesluta allt annat innan jag byter dom. Billigast var ju faktiskt att köpa ett kit med rör och 4 spridare på volvo. Går dom här spridarna att renovera?