NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pycke
#965922
Börjar en egen tråd ang mitt startprolem.

Info från början:
Det började med att jag körde ca 2mil stannade och handlade, var runt nollan ute. Efter 45 minuter startade jag bilen och märkte att tomgången drog iväg till 1100 rpm , ingen respons när jag gasade. Slog av och på igen, samma och det lät som den gick på typ 3 cylindrar. Slog av igen lät den stå nån minut och därefter gick den igång normalt. Körde ytterligre 50 mil , stannade på ytterligare 2 ställen där motorn stod still i typ 5-10 minuter, startade normalt bägge gångerna och bilen kändes sedan som vanligt.

Nu det har blivit värre och bilen hamnar i "limp home" mode. Raderat felkoder sen bara vart och köra igen i ca 1 månad. Har uppmärksammat att det händer bara vid väldigt hög luftfuktighet.
Felkoder jag haft vid avläsning med vida:
först cylinder 3
ECM-1203 slutsteg insprutningsventil signal saknas

två ggr senare kom även cylinder 2
ECM-1203 slutsteg insprutningsventil signal saknas
ECM-1202 slutsteg insprutningsventil signal saknas

nu i helgen såg det ut så här
ECM-0380 Glödstiftsrelä felaktig signal
ECM-1203 Slutsteg insprutningsventil signal saknas
ECM-042B Bakre temperaturgivare katalysator felaktig signal

efter vidare felsäkning kunde konstateras:
att glödstift för cylinder 3 är helt kass och för cylinder 2 finns motstånd en 1-2s för sedan bli helt dött. För cylinder 1 & 2 helt OK. Relät är det inga fel på då det skickar spänning som det ska till glödstiften.
Responstiden på spridarna vid tomgång ligger och pendlar från 0,5msek till 0,7msek men ligger oftast runt 0,6msk enl vida ska denna tid ligga på ca 0,5msk vid tomgång. Enl bilmek tyder det på att spridarna börjar bli dåliga?
Lite konstiga värden på tryckgivaren till partickelfiltret. 0-10 hPa på tomgång, runt 50-70 hPa vid jämn körning i 80-90km/h. Vid acceleration beroende på hur tung foten är allt från 80-400hPa. I uppförsbackar 80-150hPa.
Bakre tempgivare katalysator konstaterades inga fel på. raderade felkoden och har inte kommit tillbaka och den ligger inom rätt intervall med.

Ett samband jag kan se är att glödstift 3 är helt dött och där får jag oftast felkod på spridare 3 medan glödstift 2 är dåligt men där har jag bara fått felkod 1 gång på spridare. Kan det vara så att när det är väldigt fuktigt ute så hjälper glödstiften till att torka den luft som kommer till cylindern så den tänder lättare dvs jag får inga problem på cylinder 1&4 eftersom dom fungerar där och 2&3 blir då problem när dom inte fungerar?

Tryckgivaren till partickelfiltret är nog iaf förklaringen till varför den regenerera med så ojämna intervall. allt från 8 till 50 mil. Ska montera ett ställbart motstång där i veckan för att se om det blir stabilare innan jag byter tryckgivaren.

Sen ang spridarna vill jag ju utesluta allt annat innan jag byter dom. Billigast var ju faktiskt att köpa ett kit med rör och 4 spridare på volvo. Går dom här spridarna att renovera?
av Pycke
#965924
Jag gjorde en motoradaption sen har inte problemet med att den tappar 1-2 cylindrar kommit tillbaka. Men den kan vara svårstartad ibland, speciellt när den är varm. I helgen höll jag på att bli stående helt. Den vägrade starta alls efter jag stängde av den, fanns inga felkoder. Tog en fika och provade igen, då startade den. Tempen på motorn hade då sjunkit 1½ streck på tempvisaren. Känns som jag kan utesluta backventil eller spridare som stannar i öppet läge. Min fundering är startmotorn? dock så går den runt men ibland får man "tugga" lite på starten även när den inte är helt uppe i temp. Efter detta hände har den dock startat som den ska ??:-/ Kan startmotorn endå vara boven till dom prolemen eller kan det fortfarande vara ngn spridare som strular?
av dieselputte
#965994
Det finns ju fall där startproblemen försvunnit då man bytt startmotor. Har sett nån video som visar att det blir överslag i startmotorn med rena fyrverkeriet och detta drar tydligen ner batteriets spänning så pass att det blir knas i nån elektronik , därav startsvårigheten. Men jag tror dock knappast att det är orsaken om bilen går på typ 3 cylindrar.

Nåt av spjällen som fastnar och lossnar av sig självt när tempen sjunker?
av Pycke
#966722
Problemet med att den går på 3 cylindrar har försvunnit efter jag gjorde en motoradaption i Vida för ett par veckor sen. Nu är den bara svårstartad ibland. ungefär som batteriet skulle va kasst med det är bara 6 månader gammalt. Men ny startmotor är beställd. Hoppas det löser problemen.
av Pycke
#975881
Update:
Precis efter mitt senaste inlägg så tappade jag en cylinder igen så nollningen av motoradaptionen hjälpte inte. MEN jag beställde ju en ny startmotor. Innan den byttes såg jag i VIDA vid starttillfälle att batterispänningen sänktes ibland till 10,2V ngt jag inte kunnat mäta upp med digital multimeter. Inget överslag som dieselputte skrev tidigare i tråden men ett kort spänningsfall. Nu efter startmotorn är bytt har jag inte haft några problem alls. Så orsaken till mina felkodsproblem/cylinderproblem låg med största sannolikhet i att startmotorn sänkte spänningen så lågt ibland att det orsakade kommunikationsproblem i vissa kretsar då svarsspänningen från i mitt fall spridare blev felaktig till ECU. Kört 4 v nu sedan byte, återkommer om felet kommer tillbaka annars hoppas jag detta kan hjälpa ngn annan med liknande problem.
av Perra_367
#975960
Hej, hoppas att nya startmotorn löst ditt problem!

Blir lite nyfiken, har annan tråd igång med ryck/vibrationsproblem. Min nuvarande teori är att det är spridarna. Har haft dom inne på en specialistverkstad för spridare som konstaterade att drivkretsen till två av spridarna är felaktiga (impedansen vid last (110V) är 98kOhm resp. 144kOhm istället för runt 200kOhm).

Jag misstänker att den lägre impedansen visar sig just i responstiden vilket i så fall förklarar rycken/vibrationerna vid vissa driftfall (väntar just nu hem två renoverade spridare innan jag monterar alla fyra i bilen igen så just nu kan jag inte testa). Får du ut responstiden för spridarna i Vida, och i så fall var hittar du den datan?
av Perra_367
#976837
Hej, svarar på egen fråga. Hittade parametern (ligger under diagnostik / ECM), men tyvärr så ger den inte vägledning för mig. Vad jag kan förstå så motsvarar detta inte "responstid" utan mera "duty cycle" (under hur lång tid totalt är spridarna (en eller alla fyra tillsammans??) sammanlagt öppna under en minut??).

Kopierat från VIDA:
Insprutningsventil (sek)

Mätområde 0 - 0,52 sek/min.
Visar aktuell insprutningstid.
Normalvärde vid tomgång är ca 0,5 msek.
av Pycke
#1017307
Startproblemen har inte kommit tillbaka efter bytet av startmotor. Startmotorn orsakade så pass stora spänningsfall att viss elektronik inte fungerade som den skulle.
av Lisa1988andersson
#1044898
Pycke skrev:Startproblemen har inte kommit tillbaka efter bytet av startmotor. Startmotorn orsakade så pass stora spänningsfall att viss elektronik inte fungerade som den skulle.
Ibland när jag startar min v50 2,0d så låter den som en traktor och skakar kraftigt och varven sjunker, om jag gasar lite så sänks varven ännu mer och sedan så dör bilen om jag fortsätter att gasa.
Det kan hända flera gånger i rad och helt plötsligt så startar den och går som den ska.

Hade din liknande problem?
av dieselputte
#1044911
Lisa1988andersson skrev: Ibland när jag startar min v50 2,0d så låter den som en traktor och skakar kraftigt och varven sjunker, om jag gasar lite så sänks varven ännu mer och sedan så dör bilen om jag fortsätter att gasa.
Det kan hända flera gånger i rad och helt plötsligt så startar den och går som den ska.

Hade din liknande problem?
Kan orsakas av nåt av spjällen i Y-förgreningen vid själva insuget. Nåt av spjällen där kan ha fastnat så motorn inte får tillräckligt med luft. Finns ett par trådar om det , här är en http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... us#p982621

Kan också vara EGR ventilen, men jag tror mer på spjällhuset.

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]