NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V50 2.0D -07:a där byte av dubbelmassesvänghjulet gjordes på försäkring precis innan den trillade över 10.000 mil.

Nu har symptomen börjat igen. Klapper vid tomgång och vibrationer vid låga varvtal (c:a 1000v/min) och acceleration.

Bilen har bara rullat c:a 3.500 mil sedan bytet (gjordes i Mars månad 2013, alltså är mindre än två år sedan) vilket gör mig minst sagt besviken!

Vet någon vad som gäller avseende garanti? Jag har sett att tillverkarna LUK/Sachs lämnar garanti på själva svänghjulet (mellan två och fem år). Vad kan jag kräva av verkstaden? Vilka möjligheter har jag att få bytt svänghjulet på garanti (arbetskostnad/delarna) tror ni?
Är du säker på att FB satte dit ett oanvänt svänghjul? De kollar ju ofta miltalen och ber verkstäderna söka beggad likvärdig produkt via skrotdstabaser. Om du har kvitto på att nytt sattes dit så gäller 3års reklamation enligt Konsumentköplagen. Men då är det upp till dig att visa att felet fanns där från början, vilket torde vara svårt.

Kontakta konsumentrådgivaren i din kommun och kolla vilken möjlighet du har att driva reklamation och lm de tror du kan vinna ett ev case.
Tackar för svar! Jag tvekar faktiskt på om de satte i ett nytt även om jag är säker på att jag, (eller min försäkringsbolag) har betalat för ett nytt.. Hade bilen rullat 10.000mil sedan bytet så ok, men inte efter 3.500 mil.

Men det skulle samtidigt betyda att dom har bedragit försäkringsbolaget, alternativt att verkstaden och försäkringsbolaget lurat mig, så det känns lite långsökt.

Vad som är säkert är att jag har kvitton på att att byte av koppling och svänghjul är utfört. Jag tar och ringer verkstaden imorgon och startar en diskussion så får vi se vad det ger.
På mina kvitton efter en krock så är det specat att det är begagnade delar som använts.
Det också Volvias policy att alltid laga med bättre begagnade delar av flera anledningar. Så kontrollera med både försäkringsbolag och verkstad för att få reda på hur dom gjorde i ditt fall.
Du kan också ha lite tur att försäkringsbolaget och eller verkstaden ger rabatt eller goodwill av något slag om man börjar prata med dom först.
När min generator lämnade in så var budet från FB (Folksam) begagnad från skrot eller en renoverad. Eftersom Volvo förordade uppdatering från 120A till 150A så blev det en renoverad, var bara att rätta sig i ledet och acceptera.

Om bytet skett på en renodlad Volvo verkstad så tycker jag att någon form av goodwill borde ges på kommande arbete för att byta igen. Tror inte man kommer någon vart med ARN i ett fall som detta om begagnade delar
Liten uppdatering. Har haft den inne på verkstaden för att dom skall ställa diagnos. Verkstaden fick också fram vibrationerna, men förmodligen mindre uttalat än vad jag upplevt. Fick en relativt lång utläggning om att det här var normalt och vad man kunde förvänta sig och att vibrationen kunde undvikas om man håll en lägre växel. Att jag skulle köra "onormalt".

Med lite annan tolkning så bekräftade alltså verkstaden att svänghjulet är skadat, men att dom menade att detta inte var 'tillräckligt' skadat för åtgärd eftersom man med förändrad körstil i rel. stor mån kan undvika problemet. (fast om man inte skulle få segdra en diesel som 2.0D så finns det faktiskt inte så många plus kvar för den motorn kan jag tycka.. ).

Hur som helst så stod jag på mig och hävdade att felet är betydande och att det kommit plötslig och inte "smygande". Hade även förberett mig genom att läsa igenom MRFs rekommendationer till verkstäder (kan rekommenderas) där det bland annat står följande under paragraf 18.
http://mrf.se/SIDOR/BILVERKSTAD/helarepvillkor.aspx

"För reservdelar och tillbehör har verkstaden samma ansvar mot kunden som aktuell leverantör lämnar i sina leveransbestämmelser. Om leverantörens åtaganden är av mindre omfattning än rep-arationsgarantin, ska kunden göras uppmärksam på detta."

Min tolkning, om verkstaden köpt en reservdel med garanti-tid så skall samma garanti-tid tillgodoräknas mig som kund. I detta fallet gällde det alltså hur lång garanti-tid som min verkstad lovats av Volvo när de köpte svänghjulet. I andra luren hörde jag då att min kontakt konsulterade sin kollega och att denne svarade att Volvo ger 2 års garanti. Vilket för mig skulle betyda att Volvo skall stå för utbyte av svänghjulet!

Status just nu är att min verkstad skriver en ansökan till Volvo om garanti-åtgärd, denna skall godkännas, Sedan skall bilen in igen och förhoppningsvis åtgärdas.

Gjorde en annan kontroll idag som jag inte vet om det relaterar till svänghjulet, men som jag gärna får kontrollerad av andra med "frisk" 2.0D-motor. Varvar jag motorn stillastående så uppstår det resonans-vibrationer dels vid 1050V/min, dels vid 2100V/min, samt även mkt svag antydan till vibration vid 4200V/min (denna var inte lätt att känna). Det är inte alls säkert att denna vibration relaterar till svänghjulet, kan ju vara en vibration som "tas bort" när hela drivlina roterar, men ser som sagt gärna att någon med "frisk" 2.0D motor testar detsamma.
Härligt att det kanske löser sig. Men var ändå beredd att det måhända är garanti på reservdelen men själva jobbet då? Är inte helt säkert att Volvo/Bilia kommer bekosta arbetet? För där lämnar Volvo/Bilia bara 1 års garanti på.
Lycka till och uppdatera oss gärna hur det går :)
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]